Mrt-10: Kies voor Water?

Het affiche hierboven prijkt ook als poster op diverse borden hier langs de wegen. Schijnbaar moet ik voor water kiezen, dat staat er immers met grote letters op. Ik heb voor 18 maart ook een stempas ontvangen en een kieslijst met kandidaten. Daar staat geen meneer of mevrouw Water tussen. Wel Buis, Sluis, Zeekant, Poldervaart, Stroomer, Van Rijn, Slooten, Melk, Olie, Maas en Droog. Die laatste is natuurlijk goed fout, water is immers nat. Het kan ook zijn dat ik meer voor regen- of kraanwater moet kiezen.

Maar misschien zouden ze zelf voor water moeten kiezen. We hebben hier geen waterschap, maar een hoogheemraadschap. Kortom ‘hoogheemraad’ er uit en ‘water’ er in. Maar zo’n naamswijzijging kunnen ze best zonder mijn inbreng regelen.

Het mag duidelijk zijn dat ik niets met het waterschap of hoogheemraadschap op heb. Die verkiezingen laat ik dan ook aan mij voorbij gaan. Voor mij mogen ze deze instelling opheffen en de werkzaamheden verdelen over de gemeentes, provincie en desnoods de veiligheidsregio. Voor die laatste kunnen we in het geheel niet stemmen en waarom dan wel voor het waterschap? Het waterschap HHNK (HoogHeemraadschap Hollands NoorderKwartier) betreft het grootste deel van Noord-Holland en wel het deel ten noorden van het Noordzeekanaal. Daar zitten ongeveer 3 veiligheidsregio’s in, Noord-Holland-Noord, Zaanstreek-Waterland en gedeeeltelijk Kennemerland en Amsterdam-Amstelland. Het waterschap gaat daarbij ook om veiligheid en wel dat we de dijken hoog genoeg houden.

Maar val mij daarover niet lastig met verkiezingen. Dan zou ik eerst moeten weten wie deze mensen zijn en wat ze (willen) doen.

Bovenaan staat de Dijkgraaf (een domme titel; ik zou juist geen dijken graven, maar dijken ophogen) dhr Kohsiek. Nog nooit van deze achternaam gehoord en in de laatse 50 jaar heb ik deze naam niet in de krant of in andere media voorbij zien of horen komen. Niet erg want op hem mag je niet stemmen, hij wordt net als een burgemeester of Commissaris van de Koning aangewezen door de Koning.

Nee we mogen alleen de leden kiezen. De huidige leden zijn:

Mw. Lydia Snuif-Verweij (lijst 1. Water Natuurlijk)
Dhr. Hans van Os (lijst 1. Water Natuurlijk)
Dhr. Sjaak v/d Bliek (lijst 1. Water Natuurlijk)
Dhr. Ben Schrieken (lijst 1. Water Natuurlijk)

Dhr. Tjerk Doornenbal (lijst 2. CDA)
Dhr. Arie Lap (lijst 2. CDA)
Dhr. Jan Kramer (lijst 2. CDA)

Dhr. Kees Stam (lijst 3. PvdA)
Mw. Marjan Leijen (lijst 3. PvdA)
Dhr. Kees Borst (lijst 3. PvdA)

Dhr. Siem van Balen Blanken (lijst 4. VVD)
Dhr. Siem Groot (lijst 4. VVD)
Dhr. Chris Streefkerk (lijst 4. VVD)

Dhr. Rob Veenman (lijst 5. Groen, Water & Land)
Mw. Klazien Hartog (lijst 5. Groen, Water & Land)
Dhr. Leo Schagen (lijst 5. Groen, Water & Land)

Mw. Elly Koning-Bruijn (lijst 6. Boeren Burgers Waterbelang)
Dhr. Jos de Boer (lijst 6. Boeren Burgers Waterbelang)
Dhr. Peter Otten (lijst 6. Boeren Burgers Waterbelang)

Dhr. Peter Vonk (lijst 7. Algemene Waterschapspartij)
Dhr. Jaap Leek (lijst 7. Algemene Waterschapspartij)

Dhr. Toon Steltenpool (lijst 8. Gewest NH/U KNSB)

Dhr. Inico Geels (Lijst Bedrijfsleven Meer met Water)

Dhr. Wim Greve (Kamer van Koophandel)
Dhr. Johan Wijnholds (Kamer van Koophandel)
Dhr. Mees Hartvelt (Kamer van Koophandel)

Dhr. Cees Mantel (Land- en TuinbouwOrganisatie)
Dhr. Cor Grooteman (Land- en TuinbouwOrganisatie)
Dhr. Peter Mak (Land- en TuinbouwOrganisatie)

Dhr. Bart Korf (Bosschap)

Ik vraag me daarbij af of de onderste 8 gekozen zijn of gewoon afgevaardigd? Daarbij zou de lijst Bedrijfsleven Meer met Water opgeheven kunnen zijn, die zie ik niet meer op de kieslijst staan. LTO en de KvK staan in elk geval niet op de kieslijst. En als die zomaar aangewezen worden, waarom dan de overige leden niet? Of gaat het dit jaar anders?

Vragen waar ik geen antwoord op weet. Deze mensen halen nooit de media en ik heb dus geen benul wat er speelt. Van de Hoogheemraadleden in de lijst hierboven heb ik nimmer iets vernomen. Ik weet dus niet wat ze gedaan hebben, of dat goed ging en in wiens belang het was. En als ik er niets van weet, dan is de kans groot dat ik de verkeerde kies. Kortom ik kies niet en laat dat aan het handjevol mensen over, die er wel wat van weet. Ik hoop dan ook op een opkomst van hooguit 3%. De overige 97% heeft er net als ik geen verstand van en zouden zich met mij ook van het stemmen moeten onthouden.

En als dat gebeurt, dan was dit hopelijk de laatste keer dat er waterschapsverkiezingen via het algemeen stemrecht word gehouden.

Dat bespaart ook geld. De provincie vraagt me geen belasting, die krijgen hun geld van de landelijke overheid. De gemeente vraagt me geld voor de waarde van m’n woning, het riool en de afvoer van vuilnis. De laatste jaren was dat 408 tot 395 euro. Per jaar is daar 1% af gegaan. Het Hoogheemraadschap vroeg me in dezelfde periode 195 tot 217 euro. Bij hen steeg het gemiddeld met 4% per jaar terwijl ze deels van dezelfde WOZ-waarde uitgaan. Hebben ze een gat in hun hand of wordt met deze stijging dit kiesfeestje betaald?


Aanvulling:
5 dagen later (op 15 maart) verscheen er een stukje op het NHD, waarbij burgemeester en boegbeeld Han ter Heegde van (poldergemeente) Heerhugowaard (en eerder Langedijk) die het in grote lijnen met m’n betoog hierboven eens is: Waterschappen bij de provincie onderbrengen.

Geplaatst op 2015-03-10, in Kiesmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. At5 heeft een mooie serie gemaakt voor activiteiten van het Waterschap / Hoogheemraadschap, http://www.at5.nl/specials/droge_voeten
    Het boek Het wassende water van de Herman de Man heeft vroeger veel indruk op mij gemaakt.

    Amsterdam met 3 Waterschappen te maken. Het stroomgebied van de rivieren en wateren verklaart hierbij veel.

    Dat een stijgende zeewaterspiegel en verschillende wensen van de gebruikers en bewoners in een gebied en de vervuiling het beheer van water en dijken duurder maakt vind ik ook vervelend.
    Maar juist daarom ga ik bewust stemmen.

    https://robalberts.wordpress.com/2015/02/26/water-natuurlijk-water/

    Vriendelijke groet,

  2. @Rob: Prima als je bij de circa 3% wilt horen die er wel werk van maakt. Ik zou zeggen jouw stem wordt meer waard als ik niet stem, maar helaas is dat niet zo. Je zit in een ander waterschap naar ik vermoed.

    Water Natuurlijk staat ook hier op de lijst. Ik had nog nooit van ze gehoord. Zullen ze ooit de regionale krant hebben gehaald? Ik lees die goed en weet er niet van. Ik heb dus geen enkele ervaring met hen of ze het werk goed aankunnen en uitgevoerd hebben. Kortom ik acht mij niet geschikt om te stemmen.

  3. Nou hier in het Land van Maas en Waal gaat het anders, ik betaal hier wel degelijk voor de waterhuishouding in de polder. Iets wat ik volkomen belachelijk vind want dat zou het rijk moeten doen, want daaraan betaal ik (het hoofdaandeel van de) belasting. Ook betaal ik aan dat polderdistrict het zuiveren van afvalwater, van hetzelfde laken een pak als hierboven want dat moeten ze eigenlijk ook maar uit de belastingopbrengsten bekostigen. Vanwege desinteresse van de bewoners is het district kregen de boeren en landeigenaren een jaar of tien geleden een meerderheid in het polderbestuur en besloten in hun wijsheid dat de bewoners maar méér moesten gaan betalen dan de boeren en de landeigenaren en dus kregen de bewoners een belastingverhoging van 400% voor hun kiezen. Vanaf die tijd kies ik dus in het bestuur een vertegenwoordiger van de bewoners.

  4. Het waterschap zegt mij ook helemaal niets. Ik moet daar toch eens naar gaan kijken.

  5. Of de hoeveelheid grond telt of het aantal bewoners.
    Of een laag grondwaterpeil of juist een hoog grondwaterpeil.
    De tegengestelde belangen komen samen in veilig en schoon water.

    Door de eeuwen heen zijn de dijken in het land van Maas en Waal erg veranderd.
    Eerst dijken dwars op de stroomrichting van de rivieren, daarna evenwijdig aan de rivierstromen en nu opvangbekkens bij hoogwater.
    In Noord-Holland is het vooral landwinnen op het water en dat gewonnen land behouden.

    Bij deze waterschapverkiezingen komen bij mij oude vaderlandse geschiedenislessen naar boven.
    “Hoewel de Grieken democratie hebben uitgevonden”,
    zijn de Hoogheemraadschappen een Nederlandse versie van oeroude democratie.

    Vriendelijke groet,

  6. Stemmen voor het Waterschap vond ik altijd al raar. Je kent er niemand van, politieke afkomst lijkt een rol te spelen, we weten hoogsten globaal iets van het werk wat ze uitvoeren. Als je iemand vraagt wie de sloten langs de bermen uitdiept krijg je verschillende antwoorden: de boer want de sloot grenst aan zìjn land, de gemeente/provincie, het waterschap. De waterzuivering schijnt ook tot de taken te horen en de gemalen voor de waterhoogte.
    Wat heeft een politieke kleur daar mee te maken? Meer vrijheid voor inheems water?

  7. @Sjoerd: Waterschappen zijn vooral in rivierdelta’s te vinden. In Limburg-Zuid zal alleen het lager gelegen maasdal spelen. En ondanks de waterschappen werd daar lustig in gebouwd tot het fout ging. In Duitsland ken ik alleen waterschappen rond de lagergelegen delen van de Elbe.

  8. @Dhyan: Ik gaf ook aan dat het waterschap mij jaarlijks 200 euro vraagt. En dan moet je bedenken dat onze gemeente alle wegen van het waterschap al jaren terug heeft overgenomen. In de Schermer, Beemster en nog wat poldergemeentes betalen inwoners veel meer aan hetzelfde waterschap voor het beheer van hun wegen. En eigenlijk geeft dat aan hoe zot het is. De provincie huurt voor het strooien van zout op hun provinciale wegen een bedrijf in dat niet veel later ingehuurd wordt door het hoogheemraadschap voor het strooien op de polderwegen. Kortom dubbel kantoorwerk, dat wat mij betreft echt niet hoeft.

  9. Nog helemaal vergeten te melden dat er geen medelanders met voorouders in Suriname, Turkije of Marokko op de kieslijst staan.

  10. @Bertie: De riolering is dan weer in beheer bij de gemeente. Nog even en ze maken ook een rioolschap en moeten we daar het bestuur van kiezen.

  11. @Sjoerd, in Limburg wordt gewerkt aan meertalige folders.
    Als inwoner mag je met elk paspoort stemmen bij de Waterschapverkiezingen.
    Misschien dat ik daar zelf nog een blog over schrijf.

    Vriendelijke groet,

  12. Zonder waterschappen of hoogheemraadschappen zouden de lagere delen van Nederland toch helemaal niet bestaan? Maar als ergens democratie problematisch is, is het daar: om de boel droog te houden moet er met vaste hand geregeerd worden, zonder veel gezeur of partijgedoe. Overigens stonden er bij de laatste waterverkiezingen die ik nog in Nederland heb meegemaakt (1996, Leiderdorp) wel degelijk tweeTurkse namen op de lijst. Ik heb mijzelf toen betrapt op een racistische gedachte: wat weten die nou van water? Maar misschien hadden ze wel waterbouwkunde gestudeerd in Delft.

  13. @Emigrant: Klopt, Nederland en vooral Holland heeft zichzelf een meter of 4 naar beneden gemaald. https://ximaar.wordpress.com/2008/02/14/jan-14-regeogra/

  14. Je zegt het zelf ‘In Duitsland ken ik alleen waterschappen rond de lager gelegen delen van de Elbe.’. Eigenlijk is het van de zotte dat we in lager gelegen delen waar het water continu gereguleerd moet worden gaan bouwen en wonen. Er is een tendens om deze lager gelegen delen weer als boezemwater te laten voor hoge rivierstanden, hetgeen een goede ontwikkeling is. Echter steeds maar meer bouwen in rivierdelta’s is een kwalijke ontwikkeling. Mogelijk wordt het in stand houden van de dijken als waterkering in Noord- en Zuid-Holland en Zeeland met de alsmaar stijgende zeespiegel uiteindelijk ook een onbetaalbare aangelegenheid.

  15. In Nieuwsuur kwam een stuk voorbij over de waterschapsverkiezingen. Daarin ook duidelijkheid dat er leden zijn van LTO en KvK die niet via de verkiezingen gekozen worden. Verder zetten ze vraagtekens bij het democratisch gehalte en vragen ze zich af wat er te kiezen valt en of het handig/verstandig is dat dat gebeurt. Kortom vragen die goed aansluiten bij mijn visie. /nieuwsuur/11-03-2015/start_at=1653
    Een onderzoeksjournalist die een waterschappen een jaar volgde, geeft aan dat ie niet gaat stemmen en grotendeels om dezelfde reden als ik hierboven aangeef.

  16. Gelukkig krijg ik de helft van mijn pensioen uit Heerlen, dus als het Westen onderloopt is er niets aan de hand.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

