Mrt-13: Verkeershandleiding

Dit ding hiernaast kan je moeilijk een verkeersbord noemen. Verkeersborden bestaan uit duidelijke (inter-)nationaal afgestemde pictogrammen met hooguit enkele woorden ter verduidelijking. In Heemskerk denkt men daar anders over. Speciaal voor de Duitse badgasten op de fiets is een bord bedacht, waar ze textueel moeiteloos in vast lopen. (Klik er op voor een ingezoomde versie en klik hier voor Google’s straatzicht aldaar.)

Het bord staat er al een aantal jaren en zelfs dat geeft te denken. Zegt niemand daar wat van? Vinden we dit stukje ambtelijke huisvlijt allemaal maar prima? En waarom alles in hoofdletters en zonder punten of komma’s? In de tekening staan minimaal 6 fouten. Oplettende medekniesoren kunnen die in het reaxivak melden.

Geplaatst op 2015-03-13, in Fietsen, Regiomatig, Ximatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. het is vast bedoeld als een bord voor puzzelaars, enig begrip kan ik er voor opbrengen omdat we net als op het gebied van het voetbal allemaal deskundigen zijn op het gebied van het verkeer. Maar dat is nog geen reden om maar iedereen aan te nemen bij de verkeersafdeling

    De fietser stapt waarschijnlijk af om eea te onderzoeken: toch wat bereikt. Wel sneu als de verkeerslichten niet zijn ingeschakeld.

    Overigens roept het straatbeeld van google bij mij ook een vraag op: waarom zou een fietser hier willen oversteken over de rijksstraatweg? Eenmaal overgestoken komt ie op een strook asfalt, maar is dat een weg? Zo ja, waarom rechts van de rijksstraatweg een dubbelzijdig fietspad als er links een brede strook asfalt ligt?

  2. @Jan: Aan de overzijde ligt een kort stukje 2-richtingen fietspad tot de Kerkweg. Ze willen waarschijnlijk dat mensen naar de Kerkweg al bij de lichten oversteken en niet 90 meter verder.

  3. (Re: foutjes in de tekening?) In de foto zie ik geen dubbele rij haaietanden en in de afbeelding wel…? De knop zit niet zo ver van het verkeerslicht af..?)

    Ja, het is enorm ingewikkeld, en de typografie was leesbaarder geweest zonder de overbodige kapitalen (maar met kapitalen vast wat ‘mooier als grijsbeeld’ :-})

    Wat Jan ook zegt: de fietser stapt (mogelijk) af, dat is al winst; en als ‘ie het eenmaal begrijpt (of zelf al bedacht had ;)) neemt ‘ie de knop in plaats van schuin oversteken (wat sowieso niet mag, toch?)

    Het is vast goed bedoeld, maar wat je zegt: erg ingewikkeld neergezet…

  4. Lézen de Duitse toeristen dit ook, denk je?

  5. Goeie vraag Bertie… (ik denk van wel, tenminste, de Duitsers die ik ben tegengekomen, proberen alles erg goed te doen, volgens de regels, en het liefst mèt het leren van de taal, — maar dat kan toeval zijn geweest. Een selectieve indruk gebaseerd op een paar mensen :-})

  6. @Bertie: Er fietsen daar in de zomer langs de kust veel Duitsers. Je kan er wel dichter langs de kust door de duinen fietsen, maar daar geldt de PWN-tolheffing en Duitsers kunnen daar slecht tegen.

    Of ze dit complexe bord bestuderen vraag ik me af en ze zullen er vast niet uit komen. Mijn Duits is op verkeersgebied behoorlijk goed, maar als ik zoiets in Duitsland zie, dan zal ik er ook nog flinke moeite mee hebben.

    (Met de vertaalde versie meteen maar even de tekenfoutjes verholpen)

  7. Ik zou van verbazing van mijn fiets vallen, of de wereld om mij heen vergeten omdat ik helemaal in de puzzel opga, kortom, het is een weg die we met ons allen moeten mijden. We moeten ons niet willens en weten blootstellen aan gecreëerde gevaarlijke situatie.

  8. @Hanscke: Het was eigenlijk alleen de bedoeling om dit malle bord te plaatsen. Maar nu ik er wat langer naar kijk weet ik de mogelijke aanleiding en hoe dat veel beter is op te lossen. Daar kom ik nog op terug.

    (Kan het zijn dat ik je afgelopen zaterdag met een rood hoedje door Alkmaar zag lopen?)

  9. Hahaha, geweldig, eerst even een kwartier gaan staan lezen voordat je oversteekt.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

