Mrt-23: Mike Oldfield Docu

Onlangs neusde ik op Youtube rond en stond er aan de zijkant een fotootje van Mike Oldfield met titel Mike Oldfield Story en 59 minuten.
Een van mijn eerste LP’s die ik kocht was Tubular Bells van Mike Oldfield. Die kocht ik rond 1974 vrijwel gelijk met m’n eerste (en enige) pick-up en dat ding heb ik nog altijd.
Draaien gaat niet meer, hij staat al een jaar of 15 unplugged. Ik heb de aandrijfsnaar 20 jaar terug al eens vervangen en deze is waarschijnlijk ook verpulverd. Het motortje hoorde ik wel draaien maar het plateau bleef stilstaan.

Ik heb weinig LP’s en dat kwam omdat radioluisteren me uiteindelijk meer trok. Wat jaren later kocht ik een wereldontvanger en luisterde ik vooral naar kortegolfstations om te horen hoe men in andere landen over wereldzaken dacht. Aan CD’s of DVD’s ben ik nooit begonnen, ik ben direct naar Youtube overgestapt.

Van Oldfield hoorde ik destijds dat ie het allemaal zelf had gespeeld en in een garage met een 16-sporen bandrecorder had opgenomen. Dat het een einzelgänger was was me wel duidelijk. Verder wist ik weinig van hem, behalve dat ik de LP Ommadown ook erg mooi vond. Over z’n persoonlijke leven wist ik weinig en dat interesseerde me niet. Story, Privé en vergelijkbare meuk las en lees ik nooit.

De documentaire vind ik zeker het bekijken waard. Ik kijk er niet erg van op, behalve dat de Tubular Bells (buisklokken) bij toeval ingezet zijn omdat andere studio-gebruikers die achter hadden gelaten. Dat ze met een klauwhamer zijn bespeeld om het goede geluid te krijgen is ook opvallend.

Verder zie je ook (inmiddels ‘sir’) Richard Branson rond zijn 23e als baas van Virgin records. Een studentje die totaal geen verstand van muziek had en vond dat er bij gezongen moest worden. De verwachting was misschien wel 4000 LP’s te verkopen en dat zijn er inmiddels zo’n 16.000.000 geworden. Een groot deel van Banson’s huidige 5 miljard (in 400 bedrijven) is ontstaan door Mike Oldfields Tubular Bells. Dat had net zo goed heel anders kunnen lopen en dan had ie nu niet op de British Virgin Islands gewoond.

Tegenwoordig zijn alle LP’s prima op Youtube te beluisteren en moet je de instelling voor kwaliteit op 480p of meer zetten.
Tubular Bells,
Ommadown,
Incatations.

Geplaatst op 2015-03-23, in Kunstmatig, RTV-matig, Webmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Sakkerdjie, ben ik meer dan een uur kwijt geraakt aan al die oude nummers op tubbie…

  2. Oh, deze langspeelplaat heb ik ook in mijn bezit, al kocht ik hem wel wat later. Ik ben tenslotte ook wat jonger.
    Ik heb veel Lp’s, en ook nog een werkende speler. Deze docu gaat in mijn laterbekijken lijstje op YT.

  3. Ja ik had ‘m ook! Zou m nog wel eens willen beluisteren. Benieuwd hoe ik het nu ervaar.
    Overigens krijg ik nig steeds geen mails dat je gelogd hebt, ik ga me nogmaals aanmelden.

  4. @Margo: Vreemd, helaas kan ik daar niets aan doen. Gebruik anders RSS, daar is geen mailadres voor nodig.

  5. Heee, dat is een goeie kijktip!

  6. Prachtig, om weer eens te horen, dit ken ik ook al vanaf heel jongs af aan

  7. Mooie muziek van een eigenzinnig man.
    Een platenspeler ligt hier ook nog ergens op de vliering, afdeling oude apparaten. Ik zou de platen niet meer willen draaien vanwege de bijgeluiden en heb ze allemaal weggedaan.
    Platen en cd’s koop ik niet meer. Een muziekmap heb ik ook, niet waarom zou ik? Op Youtube kan je bijna alles beluisteren.

  8. Wat was dat mooi en veelzijdig. De Kiteman van weleer misschien. Misschien doet deze laatste mij daar wel een beetje aan denken

  9. Ximaar hoe is het met je?

  10. @Dhyan: Goed, maar druk met andere dingen. Net m’n belastingaangifte ingevuld.

  11. Oei, ja, de belasting… (zie ik in je Reaxie hierboven).. Zijn we ook nog mee bezig.. Wat een stressgedoe altijd :-/ En de platenspeler moeten we ook nog her-installeren :-) Al sinds de vòrige verhuizing ;-}

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

