Mrt-28: Alkmaar Unplugged

(en de rest van Noord-Holland overigens ook.)

Afgelopen gisteren schakelde m’n laptop zomaar over op de accu. Dat is bij mij goed te zien, in de accustand heb ik de intensiteit van het scherm een stuk lager staan. Een handige manier om langer op een accu te kunnen werken. Maar goed laatst was dat ook al eens gebeurd en toen zat zomaar de stekker in de adapter los. Ik keek en dat was nu niet het geval. Kon het al niet geloven, destijds had ik de stekker er stevig ingedrukt en zo erg trilt mijn huis niet.

Bij het kijken viel me op dat alle modemlichtjes gedoofd waren. Dus deed ik het licht aan dat niet aan ging. Kortom een zekering er uit of erger. Het bleek al snel erger. Rond het ziekenhuis (waar ik van huis uit zicht op heb) brandde ook geen licht. Dan weet ik wel hoe laat het is op mijn wekkertje dat al 5 jaar op dezelfde penlight voortsjokt. Dus dan maar even de radio aan.

Bij mij geen enkel probleem. Ik luister weinig naar de radio, en gebruik daar m’n walkman uit 1985 voor. Dit zelfgemodificeerde ding doet het prima op oplaadbare batterijen en op de boxen van de pick-up, waar ik laatst over blogde. Een spatzuiver geluid. Niet hard, maar luid genoeg om hem niet voluit te zetten. Mijn indruk was dat een deel van de FM-zenders het ook niet meer deden, maar die van RTV-NH deed het prima. En jawel iedereen klaagde over de uitgevallen stroom rond Amsterdam. Al snel bleek dat de hele provincie zonder stroom zat plus Almere.

Ik had net m’n ontbijt en de koffie op en m’n huis was zo tegen kwart voor 10 ook mooi doorgewarmd. Maar ja, warm zou het niet lang blijven, ik heb een CV met een pomp zonder zwengel. Het weer zag er fraai uit en ik wilde wel eens zien welk een verkeerspuinhoop het bij de spoorwegovergang van de Kalkovenweg zou zijn. Dus fototoestel mee en ik vouwfietste er driftig op af. Bij de Westerweg gekomen zag ik alles doorrijden. Dat viel tegen, dan zal die spoorwegovergang wel open zijn. Ik keerde om en ging naar het station.


Daar een heel ander verhaal. Het busstation heb ik nog nooit zo vol gezien. Alkmaar is een regionaal verdeelpunt voor bussen, maar de bus heeft het hier immer moeilijk gehad. Veel mensen kiezen voor de fiets, die tot 10km sneller is en waarmee je ’s avonds wel terug kan. Voor verder is de trein populair. Maar nu die zonder stroom stond verdrong men zich noodgedwongen op de busperrons. Voor een uur of 11 een uitzonderlijke situatie. Rond deze tijd zijn ze bij de Connexxion al blij dat er ook maar iemand instapt.

Ik fietste meteen maar even door naar de naastgelegen spoorwegovergang en begreep dat deze stuttruc vrijwel zeker ook toegepast was bij de Kalkovenweg.

Inderdaad, de auto’s en fietsers reden prima door. Beter dan normaal, wanneer deze bomen voor de helft van de tijd gesloten zijn. Vervolgens ging ik door de binnenstad terug. De winkels waren vrijwel allemaal dicht. Elektrische deuren en vooral kassa’s en pinautomaten deden het niet meer.

Ik trof een jonge man die net klaar was met het bekijken van zijn mobieltje. Hij stond naast een soort elektrische eenwieler. Dit ding kende ik wel, maar ik had er nog nooit een van dichtbij gezien. Ik keerde om en vroeg of ik hem rijdend op de foto mocht zetten. Maar helaas, zijn accu was leeg en opladen was op dit moment niet mogelijk. Hij moest het ding (van een kilo of 14) meesjouwen en had er nu meer last dan voordeel van.

Verderop deed een draaiorgeltje met bezinemotertje het nog prima. Ook hoorde ik het carillon van de Waagtoren. (Zal wel een opwindklok zijn.) En natuurlijk deed Bertje Doperwtje het nog prima. Deze groene batterijloze verschijning speelt de duracellkonijnen er moeiteloos uit:


Kortom een lekker rondje gefietst. Ook erg veel mensen op de fiets gezien en het was zeker niet ongezellig. Veel mensen maakten een praatje met elkaar en wat dat betreft zou de spanning wat vaker uit mogen vallen. Rond half 12 was ik thuis en nog geen 10 minuten later floepte het licht aan; het lampje dat ik voor het weggaan als test had aangezet. Zelf had ik dus geen echte hinder van de stroomstoring.

Over de middag sprak ik een blinde kennis die mij regelmatig belt. Voor hem verloopt zoiets totaal anders. Hij ziet niet dat het licht uitgaat, maar had wel problemen met zijn looptelefoon die een vreemd geluid gaf. Het ding kon het basisstation niet vinden aangezien die stroomloos stond, maar bedenk dat maar eens als je niets ziet.

Een andere (fiets)kennis belde me ook vanwege een lokaal fietsprobleem. Nu weet ik dat hij zijn huis vol heeft hangen met zonnepanelen en ging er dus van uit dat hij in huis gewoon spanning had. Niets was minder waar. Die dingen maken wisselspanning en synchroniseren daarvoor op het lichtnet. Dus geen lichtnet houdt dan ook in geen zonnestroom.

Diezelfde avond kreeg ik een reclamemailtje van de Nuon, of ik geen zonnepanelen met ‘Lentekorting’ wilde. (Nuon & De Zon.) De spanning valt nog geen 2 uur uit of ze bedenken dat mensen vast zelf de zekerheid van elektricteit willen waarborgen. Maar met de ervaring van mijn fietskennis weet ik dus dat je dit met zonnepanelen niet oplost. Daarbij heb ik een bedenedenwoning en liep ik al in de eerste vraag ‘Wat voor soort dak heeft u?’ vast. ‘Geen’ was niet te kiezen. Niet zo ik erg, ik wil helemaal niet dat de lente wordt verkort.

Advertenties

Geplaatst op 2015-03-28, in Alkmaar, NH-matig, OV-matig, PEN-matig, Rijwielmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Ja, ook ik merkte dat er weinig meer werkt in mijn huis tijdens deze onvergetelijke dag.
    Het heeft mij weinig gedaan.
    Zo zonder stroom gaat het leven ook gewoon door.

    Ik maak mij vooral weinig zorgen.

    Dat bijvoorbeeld ziekenhuizen hier weer veel meer moeite mee hebben is lastiger.

    Vriendelijke groet,

  2. @Rob: Het ziekenhuis heeft een noodstroomvoorziening, die ze gebruiken voor de meest noodzakelijke apparaten zoals hier in Alkmaar hun stoplicht en rolhek voor de leveranciers.

  3. Meer dan lastig is het niet, een keer even geen stroom, het moet natuurlijk geen dagen duren. Ik heb voor in de avonduren altijd voldoende licht voorradig, en zelfs voor nood nog een knijpkat… al zullen velen niet meer weten wat dat is.

  4. Ik heb een top ochtend gehad, nog nooit zoveel wildvreemde mensen gesproken op straat. Grappig, ik heb die stuts nooit gezien, bij mij werd het nog bemand (zie blog).

  5. @Ronaldo: Ik heb een beetje aan geschiedsvervalsing gerdaan. De eerste keer dat ik via de Kruseman het spoor bij de Helderseweg over fietste was het nog niet zo en stonden er mensen de bomen open te houden. Niet veel later stonden er bij alle spoorbomen stutten onder, waarschijnlijk omdat het wat langer duurde.

    Ik had je stukje deels met foto gelezen.en bekeken. Nu ik weer kijk zie ik dat je ook Bertje D tegen bent gekomen. Die superactieveling is vrijwel niet te ontlopen. ;-)

  6. @Sjoerd: Een knijpkat is handig voor als het erg lang duurt en je geen batterijen meer op kan laden. Met 2 uur was dat niet nodig. Mijn inpandige plee is aarde donker en die kon ik voldoende verlichten met m’n oplaadbare fietslamp. Dat ding houdt het een uur of 40 vol.

    Mijn knijpkat ging destijds zo stuk. (Kneep hem kapot.) Je kan het beste 1 nemen met een zwengel, mechanisch is dat betrouwbaarder en vergt minder inspanning. Liggen nog regelmatig bij de Action, Big Bazaar of Kwantum.

  7. Wat een mooi verslag van de (veel grotere dan ik dacht) stroomstoring! Interessant om te weten dat zonnepanelen dan ook niet meer werken, dat zou ik ook niet verwacht hebben.. Ook een mooie aanvulling, om te weten dat ook mensen met een zicht-probleem er last van hebben (had ik ook niet aan gedacht.)
    We zijn behoorlijk afhankelijk geworden van elektra, dat was wel duidelijk. Bij ons leek het aanvankelijk op een probleem dat zich tot de straat beperkte: ik keek uit het raam en zag de medewerkers van Independer niet meer achter hun computers zitten, -ondenkbaar-, dus dan weet je meteen: ‘stroomstoring, in elk geval in ons deel van de straat.’ Voor de sociale contacten in bedrijven is het vast goed geweest: dan komen mensen aan een praatje toe, en dat kan ook geen kwaad :-)

    (Hmmm, ik kan dit niet plaatsen… dat krijg ik ervan: Je blogpost 24 uur open laten staan in mijn browser… Poging 4…. ;-)) (sorry als ie dubbel verschijnt ;-/)

  8. Bij ons was er niets aan de hand. Vorig jaar viel de stroom wel een uurtje of wat uit, zonder dat er een haan naar kraaide. Was zeker heel plaatselijk. In het dorpje in Slovenie waar ik korter dan een jaar woonde, viel destijds bij iedere eerste sneeuwbui de stroom gewoon een dag of vijf uit. Daar kraaide al helemaal geen haan naar. Wij, stedelingen wisten dat niet en waren erg onthand met onze elektrische boiler, elektrisch fornuis, vriezer enzovoort. De inboorlingen (vroeger noemde men autochtonen zo) waren erop voorbereid met hun grote boeren fornuizen, olielampen etcetera. Gelukkig hadden we er wel een kolenkachel anders hadden we moeten evacueren.

  9. Oei, een dag of vijf Margo… als ik daar even over nadenk, -dan is de romantiek van ‘geen stroom’ snel verdwenen. En ja, als de NS er omheen kunnen rijden, dan haalt het de krant niet geloof ik :-) De storingen in de tijd dat we in A’dam-Noord woonden werden ook geen nieuws (of misschien kwam dat omdat het in het pre-twitter-tijdperk was, toen was de dynamiek van het nieuws ook ietsje anders ;-/)

  10. Behalve dat ik het knap lastig vind als de stroom uitvalt, heeft het ook wel weer een eigen sfeer. Ik moet altijd lachen omdat je dan ongemerkt tegen zoveel beperkingen aanloopt. Heb je op zo’n avond alles netjes geregeld, veel kaarslicht en zo en denk je, van zo kan ik mij wel even redden, nu eerst maar een kop koffie, dan is het oeps, oja, ik kan geen koffie zetten enzv.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s