Mrt-30: Alkmaar Startpagina

Een week terug blogde Ben Blogtrommel over Zeef.com, een nieuw alternatief om een startpagina mee te maken. Ik was er niet van onder de indruk en verwacht anno-nu toch meer mogelijkheden, zoals RSS-koppelingen. Het is zeker niet slechter dan de startpagina’s van weleer, maar dat kan ook moeilijk. Dergelijk spul is 10 of meer jaar oud en er zijn (zo ver ik weet) geen verbeteringen of nieuwe opties doorgevoerd.

Van kennissen weet ik echter dat startpagina’s nog altijd worden gebruikt. Zelf had ik er niets mee en gebruik ik vooral zoekmachines zoals Google om iets te vinden. Toch is dat ook niet zaligmakend, zeker niet als je een hotel of restaurant zoekt. Bergen KvK-kopieerders vullen de eerste pagina’s met ‘zoekresultaten’. Verouderde Kamer van Koophandel info zonder ook maar een link naar de website die je zoekt. Bij zoiets heb je meer aan een startpagina, maar die moet dan wel actueel zijn. En eigenlijk zijn alle startpagina’s die in ken inmiddels flink verouderd. Initieel lijstjes verzamelen vonden de samestellers leuk, maar bijhouden duidelijk niet.

Een ander probleem dat ik er mee heb is de indeling. Vaak maar iets op alfabet en gegroepeerd op een manier die zeker niet altijd bij mijn gedachtewereld aansluit. Los van het feit dat men van veel niet op de hoogte is. Er zijn prachtige websites gemaakt die akelig verstopt zijn. Laatst vond ik een hele mooie ‘Alkmaar op de Kaart‘ van het Regionaal Archief. Hij wordt alleen onderin op de voorpagina van het Regionaal Archief gepromoot, maar verder nergens. Dat terwijl er bergen werk in is gepompt. Een ander voorbeeld is de Stadskrant, die je alleen via ‘bestuur’ bij de gemeente kan vinden, terwijl ik juist denk dat die krant er voor de ‘inwoners’ is. Dus beland ik zo in een doolhof zonder resultaat.

Kortom ik bedacht een tip die ik bij Ben achterliet zelf maar eens in de prakrijk te brengen en met een soort startpagina voor Alkmaar op het blogspot-platform. Daar zijn RSS-koppelingen wel mogelijk en die heb ik gebruikt voor het automatisch binnenhalen en op nieuwigheid schikken van media- en blog-berichten. Met mijn blogspotervaring was dat 10 minuten werk. Dat was inclussief de aanvraag van een nieuw subdomein Alkmaar-X. (Alkmaar is helaas al ‘in gebruik’. De X kan je lezen als eXtra of gepruts van Ximaar.)

Vervolgens hevelde ik een paar links over die ik  in mijn favorieten heb staan en heb die aangevuld met een berg nieuwe. Voordeel is dat ik er zelf zo ook een voordeel aan heb. Natuurlijk kwam ik er achter dat daar het meeste werk in zit; het zoeken naar alle websites die iets met Alkmaar van doen hebben. Aan ‘sport’, ‘horeca’ en nog wat rubrieken moet ik nog beginnen. Tips zijn wat dat betreft van harte welkom. Het liefste vind ik nog wat actieve bloggers, maar tot nu toe kwam ik niet verder dan wat er nu op dat Alkmaar-X staat.

Natuurlijk liep ik ook tegen het rubriceer-probleem op. Zo kan je een lijstje maken met buurthuizen of wijkcentra omdat die veel organiseren. Maar moet ik daar dan ook meteen maar de biscopen bij zetten, omdat in wijkcentra ook wel eens films worden vertoond? En dan meteen maar de horeca er bij, omdat sommige wijkcentra een levendige buurtbar hebben? Maar goed die keuzes maak ik later nog wel eens als ik meer linken heb verzameld.

Het mooie van blogspot is dat je daar meer mogelijkheden hebt qua indeling. Ik heb nu 2 even brede kolommen gemaakt, wat bij de gratis versie van WordPress.com niet mogelijk is. Verder bedacht ik er een achtergrondfoto te plaatsen, die ik in het najaar maakte bij schitterend weer:

De foto is vanaf de Friesebrug richting de Waagtoren genomen op een moment dat de zon net achter die toren onder ging. Toevallig fietste ik op dat moment over de brug en heb ik meteen maar 3 foto’s gemaakt, omdat het oude aanhangende fietsdeel nogal trilt door de passerende auto’s. Gevolg; alle drie de foro’s waren exact hetzelfde en bij toeval allemaal exact horizontaal. Daar ben ik niet zo goed in, maar nu dus wel. Het voordeel is dat ik de foto mooi kon spiegelen om zo die lelijke lantaarnpalen er af te krijgen. Aan de kleuren of dergelijke heb ik niets gedaan. Destijds vond ik het een mooie foto, maar had geen reden om daar alleen over te bloggen. Nu kwam ie dus mooi van pas als achtergrond.

Verder heb ik er toch ook maar weer een kaartje op gezet. Met mijn topotic kan het ook moeilijk anders. Op dit moment is er geen overzichtskaart van de nieuwe fusie-gemeente. Dus ben ik zelf aan het knutselen geslagen, wat ik immer heerlijk ontspanned vind. Te zijner tijd komen er vast gebiedsafhankelijk links onder, maar voor nu geeft het wel een mooi overzicht hoe de huidige gemeente Alkmaar is ingedeeld. Bij dit alles komt dat er nog helemaal geen startpagina is gemaakt voor de nieuwe gemeente Alkmaar.

Kortom de afgelopen dagen was ik weer lekker bezig en bleven belangrijke dingen als opruimen, afwassen maar ook de website voor de familie e.d. liggen. Voor de vereniging van eigenaars en de gemeente moet ik nog in de weer. (Ik schreef laatst dat ik ook m’n belastingen had gedaan. Dat nam echter nog geen kwartier en was dus niet een belasting zoals deze nieuwe website.) De kans is dan ook groot dat ik het nu even aan de kant leg en wat anders ga doen.

Eigenlijk zou ik het ook prima vinden als iemand anders dit ding van me overneemt en uitbouwt met meer links. Daarbij voerzie ik 2 problemen. Veel van dergelijke info is verschoven naar Facebook en daar kom ik niet. Je kan er ook moeilijk naar linken. Maar ik vind mezelf ook niet de uitgelezen figuur om ziets bij te houden.

Geplaatst op 2015-03-30, in Alkmaar, Webmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Daar zit al heel wat werk in. Ik hoop voor je dat ook anderen hier gebruik van gaan maken en informatie gaan aanleveren.

  2. En zo blijft een mens lekker bezig! En je vraagt je af waarom gemeentes vaak tienduizenden euro’s aan gemeenschapsgeld uitgeven aan websites bouwen wanneer het ook heel simpel (en doeltreffend!) kan. Om nog maar te zwijgen over gratis…

  3. @Terrebel: Ik weet hoe de bedrijfjes werken die websites maken. Daar heb ik geen hoge pet van op. Technisch kan het meevallen, maar qua gebruiksvriendelijkheid en aantrekkelijkheid valt het vaak zwaar tegen. (De bedenkers kunnen zich moeilijk in de gewenste gebruikers verplaatsen.) En dat kan leiden tot flinke geldverspilling van ondermeer gemeentes die met dergelijke bedrijfjes in zee gaan. Onze gemeente wil binnenkort ook weer zoiets ondernemen en ik heb me bij de projectleider aangemeld om bij te springen/adviseren e.d.

    Ik begrijp ook wel dat deze bedrijfjes moeten kunnen leven en dit soort gratis dingen hen niet moeten tegenwerken. Maar als ze er niets van bakken en hun kansen onbenut laten liggen, dan ga ik lekker zelf prutsen om aan te geven hoe het wel kan.

  4. Voor bij het kopje musea: http://www.hortusalkmaar.nl

  5. @Rembem: De link is toegevoegd met nog een paar anderen die al langer in de wachtrij stonden. Later moet ik toch nog eens beter over de indeling denken. Ik vind het toch wel belangrijk om aan te geven dat de Hortus in de Beverkoog wijk Oudorp zit. Er zijn ook nog wat kruiden/blindentuinen en volkstuinen. Moet ik ook nog eens naar kijken.

  6. Zoals je wellicht gemerkt hebt is wisselendtij aan de wilgen gehangen. Daarvoor is er http://www.guardare.nl/ in het leven geroepen, een fotosite met bijbehorend weblog. Over fotografie, maar dan wel vaak in Alkmaar geschoten.

  7. @Ronald: Ik heb het aangepast. Morgen ga ik je verse site een beter bekijken, ben vanavond even weg.

  8. In antwoord op je vraag: wisselendtij was/is een mooie naam, maar niet om mijn fotografie (professioneel) te verkopen. Of Guadare dat wel is moet nog blijken, maar voorlopig is dat een vlag die de lading dekt.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

