Apr-08: MAANИAAM


In de Alkmaarse binnenstad is de donderdagse koopavond afgeschaft. Mensen kopen meer op zondagmiddag en de koopavonden zijn voor een groot deel van de winkels niet voldoende kostendekkend. Afgelopen zaterdagavond hadden ze hier in het centrum dus maar een ‘shoppingnight’ bedacht, wat binnen mijn logica dus niet zo aansluit op de afgeschafte koopavonden.

Maar het weer was fraai, helder, droog en wel wat fris. Ik loop vaker een rondje door de binnenstad omdat ik er tegenaan woon. Het was gezellig druk en overal speelde bandjes. Dus bedacht ik om later op de avond rond een uur of 21 nog maar een rondje te doen. Zou het dan nog redelijk druk zijn en zouden die bandjes dan nog zo actief zijn?

Dat viel alles mee. Ik loop zo ongeveer over de Singelgarage de stad in en kwam flink wat mensen met volle tassen tegen, die uit de stad naar de parkeergarage gingen. Er was nog altijd behoorlijk wat volk op de been en de bandjes waren nu aangevuld met DJ’s, die in een 10-tal winkels house- of beter shopherrie ten gehore bracht. Natuurlijk met de deuren wagenwijd open, zodat ik er op straat van mee kon ge’niet’en.

Mijn totaal score was een setje houten wasknijpers bij de Blokkert. Die dingen vergeet ik steeds en nu dacht ik er eens aan. Kortom een hele euro uitgegeven.

Er was nog een andere reden om even in de avond terug te gaan en dat kwam door de ‘wielerbaan’ van fietsenmaker Theo Schilder bij het Gulden Vlies. Dat ding had ik al gezien, maar stond er ongebruikt bij. En nu waren er zowaar een stel pubers die op de fietsen kropen. De foto is van voor de start, daarna liepen er mensen in het beeld.

Eerder had ik begrepen dat deze bak met hometrainers van Holland Sport was geweest, een programma van Wilfried de Jong waar ik wel eens naar heb gekeken. Aan het eind van dat programma (zo rond minuut 44) fietsen de gasten zich uit de naad. En Mark Tuitert was daarbij een van de besten. Hier links de uitzending, waarbij te zien is dat ie beter was dan Mark Cavendish.

Een dikke week eerder zag ik Mark Tuitert in DWDD pleiten voor een zeer korte fietswedstrijd heuvelop. Hij is de koersdirecteur van de Amstel Radler Challence, een klim van 500 meter de Cauberg op. Schaatsers en metname sprinters zijn hier beter in dan wielrenners, die niet op zo’n korte krachtexplosie trainen. Toen ik dat zag wist ik nog niet van deze baan hier in de stad en dat Mark Tuitert dus al een keer bewezen heeft dat zijn verhaal kan kloppen.

Nou heb ik nog meer foto’s gemaakt, maar die zijn allemaal niet door de keuring gekomen. Ik heb ze uit de hand genomen en bij een dergelijke donkerte is gaat de lens 2 seconde open en zolang sta ik niet stil. Het hielp ook niet dat ik sommige foto’s 3 keer had genomen met het idee dat er vast wel 1 toonbaar zou zijn. Gekgenoeg lukte het wel bij de eerste foto hier helemaal bovenin. Daar had ik totaal niets van verwacht. Bij het gekanteld houden van m’n camera is 2 seconde stilhouden al helemaal niet te doen. Ik heb dus niet eens de moeite genomen voor een reserve foto. En ja dan lukt ie dus wel prima. Je ziet hier de maan in de Nieuwlandersingel gespiegeld.

Geplaatst op 2015-04-08, in Alkmaar, Fietsen, RTV-matig, Shopmatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. De Cauberg is daar een aardig klimmetje voor. Daar hebben wel meer mensen last mee. Ik weet niet hoe vaak ik daar al naar boven ben gereden in de tijd dat ik zelf nog op de fiets zat.

  2. Gezellig, zo’n avond, als een plaats tenminste groot genoeg is en er horecazaken en/of terrassen zijn. In Alkmaar is er werk van gemaakt, dat werd gewaardeerd begrijp ik.-
    In de grotere plaatsen om ons heen (Uden, Veghel, Venray enz.) zagen we vaak centraal gelegen pleinen met veel terrassen, tussen en rondom de winkelstraten, daar profiteren de winkeliers en marktverkopers ook van. Niet alleen met feestavondjes.
    De foto is mooi.Heb je er nog iets meer aan overgehouden dan een paar wasknijpers ☺
    .

  3. De maanfoto vind ik erg mooi. Ja, het hele winkelmoment is in de war, bij ons is het nog op de donderdagavond koopavond, maar hoe lang nog?

  4. Verrassend mooi plaatje van de maan met zijn weerspiegeling in het water.

  5. @Zilvertje en Dhyan: Over deze brug komen dagelijks erg veel mensen te voet of op de fiets. Toch heb ik de indruk dat ik de enige was die hier op dat moment een foto maakte. En eigenlijk had ik er totaal niets van verwacht gezien m’n houding en oude camera.

  6. @Bertie: Ik heb ook nog een ijsje gekocht bij De Mient, maar die zijn elke avond laat open.

  7. Ik leun met de camera wel eens op een muurtje of hek, om de camera stil te houden. Die maan is goed gelukt. Ik maakte gisteravond nog wat foto’s van de volle maan,

  8. @Margo: Daar is alleen een ouderwetse ronde metalen brugleuing die me te laag was en lantaarnpalen die tever naar links en naar rechts stonden.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

