Apr-23: Bed & Breakfast & Bike

Die term gebruikte ik in 1986 op m’n eerste lange dienstreis. Ik zat toen 4 maanden in Sault Ste Marie, de hoofdstad van Algoma in de Canadese provincie Ontario. De ‘Soo’ is daarin verreweg de grootste stad met destijds 60.000 inwoners. Het district Algoma, dat de helft groter is dan Nederland, heeft nu in totaal 115.000 inwoners. Ik zat er voor een programmeerklus en zo lang overnachten in een hotel leek me nix. Daarbij kende ik Ed, die destijds een paar maanden in een Egmonds hotel heeft gezeten.

Naast overnachten en eten huurde ik ook een van zijn fietsen om dagelijks de heuvel af te racen en ’s middags weer moeizaam op te klimmen. Zelf was/is het een fanatieke fietser. Toch hebben we maar een paar keer met elkaar (neer en -) opgefietst. Net als ik was en is het ook een enorme einzelganger. Wel deed ik een paar fietstochten met de fietsclub waar hij lid van was. Zo ging ik de eerste keer de USA illegaal in. Naar Canada mocht je toen als Nederlander zo, maar voor de USA had je een visum nodig en die had ik niet (nodig).

Mijn werk was immers niet in de USA, dat maar op een kilometer lag aan de andere kant van een lange brug. De truc was eenvoudig. We fietsten in een groep van circa 40 mensen en ik reed ergens achteraan op plek 37. Iedereen voor mij moest het bekende praatje houden waarom ze naar de USA wilden, wat ze er kwamen doen en nog meer van die onzin. Na een persoon of 30 was de douane het zat en kon de rest doorfietsen. Daarbij mochten Canadezen wel zonder visum naar de USA en deze club, grotendeels gehuld in wielerkledij, ging hier elke maand wel een keer op een zondag de grens naar Michigan over. Terug heb ik geen douane gezien. Canada kwam je dus een stuk makkelijker binnen.

De Amerikanen waren vooral bang dat je er zou gaan werken zonder vergunning. En ik toonde moeiteloos aan dat ik dat had gekund. Later ben ik een paar keer vanuit Nederland naar de USA gevlogen en had toen wel een visum.

Op dit moment is de bekrompen Nederlandse politiek ook druk doende met B&B&B. Alleen gaat het dan over Bed & Bad & Brood. Een rare combi aangezien ik liever een douche heb dan een bad. Ik heb het vermoeden dat deze mensen het ook met een douche moeten doen en niet zo’n waterverspillende badkuip. En natuurlijk had ik in de Soo ook een douche en ik kreeg brood en water, mocht er op de WC, gebruikte er de wasmachine en meer van die dingen. B&B&B vond ik echter duidelijk genoeg. Om zoiets B&D&B&W&B&B&W&W te noemen gaat me wat te ver.

Geplaatst op 2015-04-23, in Fietsen, Kiesmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Tja, een Triple B-land in veel opzichten. Hopelijk geen gidsland meer…..

  2. Mag ik de volgende petitie onder de aandacht brengen:
    https://www.amnesty.nl/actiecentrum/acties/sos-europa-eerst-mensen-dan-grenzen

    Vriendelijke groet,

  3. Ik gun iedereen brood en een bed en wat persoonlijke hygiëne. Niemand uitgezonderd en ze mogen ook nog bij mij komen eten…. Plaats voor slapers heb ik helaas niet.

  4. Ôh, die cartoon… Prachtig

    En wat een mooi verhaal over je klus-reis en grens-passerende fiets-truc..Ja, zelfs de jaren ’80 hadden mooie kanten :-)

  5. Mooi verhaal Xi, stuur het naar Samsom. Mèt de cartoon ;)

  6. Een gebied de helft groter dan Nederland en 115.000 inwoners. Willen die niet wat economische vluchtelingen, hongerende’n en gelukzoekers opnemen?

  7. @Dhyan: Het is daar idd redelijk ruim. Maar die plekken hebben we ook in NL. Schiermonnikoog heeft maar 21 inwoners per km2. Waar ik woon in Alkmaar tegen het centrum zal het zo’n 6000 inw/km2 zijn. Gemiddeld zit NL op 450, wat iets dunner bevolkt is dan NordRhein-Westfalen (480) of Macao met 19.000 inw/km2. En zelfs daar is ruimte over.

  8. @Bertie: Samson abboneert zich maar op m’n RSS-feed of volg-mailtjes. ;-)

  9. @Jolie: De link naar Gerrit de Jager staat er onder. Ik blijf dt een leuke cartoonist vinden.

  10. Oh, jij bent dus over de Mackinac Bridge gereden? Daar ben ik ook eens geweest, mooi is het daar hè? Nee, je mag echt helemaal niks in de VS, zonder speciale vergunning. Zelfs niet werken voor een bedrijf buiten de VS.

  11. @Laurant: Nee, over de Sault Sainte Marie International Bridge. Het deel tussen die 2 bruggen betreft ook Michigan. Daar vond ik het nogal saai. Het Canadese deel ten noorden en westen van sault Sainte Marie is ook erg mooi.

  12. Qua huisvesting van het leger aan onderdrukten die het eigen land willen ontvluchten staat het bevolken van een eilandje van 200 vierkante kilometer natuurlijk in geen enkele verhouding tot het bevolken van een gebied ter grootte van anderhalf maal Nederland. Ik ben eigenlijk wel blij dat er nog wat natuur over is om mij te kunnen onttrekken aan de hectiek en het lawaai waarmee ik helaas door de bevolkingsdichtheid al omringd ben.

  13. Tweehonderd leek me nogal veel voor Schiermonnikoog maar dat blijkt de totale oppervlakte inclusief omliggende wadden en zee, er is feitelijk maar 44 vierkante kilometer (te bewonen) land.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

