Apr-25: Eindelijk een Selfie

Laat ik me even voorstellen. Ik ben een Olympus C-220 Zoom en werd gekocht in 2004 als een zogenaamde webcam. Mijn eigenaar had toen een website en nog niet echt een weblog. Hij wilde iets doen met een webcam en vond de bestaande webcams zeer matig. Dus waarom niet een goedkope (toen al overjarige en daardoor flink afgeprijsde) digitale camera gebruiken?

Als webcam ben ik (op een kwartiertje na) nooit gebruikt. Het werkte niet aangezien ik geen microfoon bezit. Je kan wel live de beelden via een USB-aansluiting bekijken en zelfs een kort filmpje maken is mogelijk. Nee ik was wel handig als gewoon fototoestel en ik deed het beter dan de de autofocus Nikon die regelmatig een nieuw filmrolletje nodig had. Kortom die bleef thuis en ik mocht mee op vakantie. Dat gaat nu al ruim 10 jaar zo. Wel doe ik het de laatste 6 jaar op goedkope oplaadbare batterijen, die langer meegaan dan de duurste alkaline van duur-acell.

Er wordt wel eens geklaagd dat nieuwe apparaten veel minder lang meegaan dan vroeger. Daar ben ik dus een uitzondering op. Zelfs een paar keer stuiteren brachten me niet van slag. Sinds 2006 word ik regelmatig leeggetrokken naar een XP-laptop van Compaq en die doet het ook alweer ruim 8 jaar ‘storingvrij’. Okee, qua software, harde schijf en geheugen. Van dat ding brak een schermscharnier binnen na 3,3 jaar af en het toetsenbord liet het na een koffiebui afweten. Dat scherm is sindsdien effectief gespalkt en het dunne oplegtoetsenbord tikt volgens mijn baas een stuk prettiger.

Geplaatst op 2015-04-25, in Overmatig, Ximatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Volgens mij doet mijn kleine Olympus het ook nog. Alleen de kwaliteit van de LCD was dusdanig slecht dat ik niet goed meer kon zien wat ik op de foto zette, maar de kwaliteit van de foto’s was nog uitstekend.

  2. @Sjoerd: Deze heeft nog een echte optische zoeker (die het prima doet), het display heb ik al jaren uitgeschakeld om batterijen/accu’s langer mee te laten gaan.

  3. Goed van Olympje. Knappe meid (of knul).
    Logisch, jij hebt een soort groene vingers voor elektronica en waarschijnlijk ook voor verwante apparatuur. Webvingers.
    Je zou een elektrische heksenbezem nog aan de praat krijgen. ;)

  4. Daar hebben we dus al die schitterende foto’s van je fietsvakanties aan te danken. Het is goed dat je hem even op de kookwekker en in het zonnetje zet. Het zwaard links met de tekst Olympus er op wordt zeker over de lens heen gedraaid als bescherming.

  5. Met welke camera heb je deze selfie geschoten? Mooi cameraatje hoor, zo worden ze niet meer gemaakt. Vooral die optische zoeker zit er tegenwoordig niet meer op.

  6. Die optische zoeker zou ik bijna verplicht stellen, want buiten in de zon zie je op het schermpje niet wat je fotografeert. Hetzelfde gaat op voor de iPhone, zij het dat daar geen zoeker op kan. Ik fotografeer met een spiegelreflex Canon 60D. Prima camera, maar zwaar. Ik heb dus een tijd een klein handzaam cameraatje erbij gehad, maar die heb ik vorig jaar in het toilet van een wegrestaurant in Duitsland laten hangen en vijf minuten later had’ie een nieuwe (en oneerlijke) eigenaar. Nadien ben ik nog op zoek geweest naar een nieuwe, maar ik heb inmiddels al een lang lijstje met voorwaarden waar het aan moet voldoen, zoals optische zoeker, uitklapbaar goed scherp scherm, veel megapixels, wifi, gps, en nog zo wat. Maar ik zie niets daarvan voor een redelijke prijs, en inmiddels ben ik al gewend aan de Canon in combi met de iPhone 5. Ik zie dat deze 2 megapixels heeft. Dat is minimaal, als je de foto uitvergroot krijg je blokjes te zien. Toch maar eens overstappen naar een iets beter toestel?

  7. @Ronaldo: Het is een selfie met de timer iin een scheerspiegeltje. Ik heb maar 1 camera. Later heb ik ‘m gespiegeld in MS Paint.

  8. @Margo: Eerst een andere PC en dan meteen een andere camera die iets platter zal zijn.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

