Apr-28: GebruikersPoll

Ik was bezig met een andere indeling van dit weblog en vroeg me af met welk apparaat jullie dit blog hoofdzakelijk bezoeken en of je daarmee eenvoudig kan reageren. Dwz als het reageren onhandig is geef dat dan aan in het reaxivak en vermeldt dan welk apparaat je gebruikt en met welk besturingssysteem. Een mail sturen kan ook naar ximaar@live.nl

Hieronder kan je het besturingssysteem invullen:

En ik ben benieuwd of je scherm ingesteld is op scherpe (originele/oude) letters of gladde. Voorbeeld:


De reden is dat ik duidelijk niet een doorsneegebruiker ben met een 8,5 jaar oude XP-laptop met scherpe letters.

In de afgelopen week heb ik de letters in de berichten een klein beetje groter gemaakt. Ze zijn nu iets groter dan op wikipedia. Op weblogs varieren de lettergroottes enorm. Binnen blogspot heb ik daar veel vrijheid in, inclussief zogenaamde webfonts. Hier bij wordpress.com kan ik wel lettertypes kiezen, maar dan beperkt tot degene die op je apparaat aanwezig zijn. Lettergroottes kan ik aanpassen.

Dus nog even de laatste poll:

Bij veel te groot of veel te klein ook graag in een reaxi welk apparaat je gebruikt en of de zoomfactor van je browser op 100% of een andere waarde staat. Als je een weblog qua leesbaarheid aan kan raden, dan kan dat natuurlijk ook in een reaxi.


Na 1 maand is deze poll gesloten,
lees hier de conseclusies.

Geplaatst op 2015-04-28, in Webmatig, Ximatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. Leuke poll, ik ben benieuwd naar de uitkomst.

  2. Ik weet niet of ik glad of scherp ingesteld heb staan, verschil zie ik wel dus er zijn te weinig parameters.

  3. Ik heb aangeklikt Desktop met los beeldscherm, maar eigenlijk is dat niet goed, want bij de iMac is de computer in het beeldscherm ingebouwd.

  4. @Emigrant: Helaas kan ik die polls niet aanpassen, anders had ik iMac als alternatief bij desktop gezet en ‘betuingssysteem’ van een ir voorzien. ;-)

    @Dhyan: Het ging er om of je clearview of dergelijk in hebt geschakeld. Het voorbeeld is indicatief en kan per beeldschermtype verschillen. Punt is of het dunne scherpe letters zijn zoals links in het voorbeeld of dikker/waziger/gladder zoals rechts. In die laatste zitten de verschillen. Zelf heb ik daar een optimaliseerprogramma voor, maar dan nog het ik liever de scherpe uitvoering die ouderwetser is.

    @Jolie: Ik ook. Dwz ik heb er een bepaalde gedachte over en wil zo kijken of die een beetje klopt. Via eXtreme was dat vroeger automatisch te verzamelen behalve die gladde letters. Maar wordpress.com laat eXtreme niet toe en daarbij gaat het me niet om alle langskomers, maar om degene die de moeite nemen een stukje (zoals deze) poll te lezen.

  5. Ik heb gestemd op scherpe letters, omdat mijn letters daar het meest op lijken; maar ze zijn niet precies zoals je voorbeeld.

  6. klaar en ingevuld…

  7. Te grote of te kleine letters maken niet veel uit, je kunt immers zelf het beeld naar eigen wens veranderen (ctrl en scrollen)

  8. succes, was er nog een sluitingstijd?

  9. @Bytheway: Paar weken? Als de trend niet meer echt wijzigt.

    (O ja en er is niets mee te verdienen. ;-)

  10. @Bertie: Dat klopt, daar kom ik nog op terug.

  11. Zo, ben weer terug in den lande en kan je weblog weer lezen. Het internet was in ons appartement op Kreta ontoereikend.
    Ik dus meestal op de iPad en anders de MacBook en een doodenkele keer zal ik wel eens op de iPhone kijken, en de letters zijn prima van formaat.

  12. Oh ik keek zomaar over de smoothing poll heen. Ik zie de letters in je blog veel beter dan de scherpe of gladde, dus ik heb daar niets ingevuld

  13. @Margo: Ik laat de poll nog een kleine maand doorgaan, maar eigenlijk heb ik m’n antwoorden al. Dat met die smoothing verschilt waarschijnlijk ook sterk met de resolutie per scherm en of het lettertype aan boord is. WordPress gebruikt hier Trebuchet MS, waarbij MS voor Micro$oft staat. Mogelijk is die niet standaard in Apple aanwezig en kiest die voor de reguliere Trebuchet of zelfs een ander vervangend font.

  14. Ik heb je een screenshot gemaild.

  15. @Margo: Ik heb nog niets ontvangen, gebruik je het mailadres dat hier bovenin staat? Die moet werken (net getest).

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

