Mei-05: Bevrijdende Gedachte?

Dit las ik vandaag:


En volgens mij is dat (rechts dus) qua vrijheid een voortuitgang. Maar dat zal wel weer niet de bedoeling zijn.

Geplaatst op 2015-05-05, in OV-matig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Mij doen zulke poortjes denken aan het slachthuis.

  2. Dan hoef je er in ieder geval niet overheen te springen.

  3. Bemoeit de Tweede Kamer zich daarmee? Valt er dan niets anders te regeren in Nederland?

  4. @Dhyan: Mij geven ze in elk geval een benauwende gevoel en krijg ik de indruk dat ik in eerste instantie als een crimineel word gezien. Maar goed, bij metro’s op veel plaatsen op de wereld bestaan ze al jaren.

  5. @Sjoerd: Ik ben niet zo’n springer en dit lijkt me gemakkelijker. ;-)

  6. @Emigrant: Idd belachelijk. Schijnbaar is het volgens hen nog een staatsbedrijf waarvan ze elk detail willen regelen.

    Op Duitse stations heb ik zoiets nog niet gezien en ik heb de indruk dat het er op de stations en in de treinen een stuk gemoedelijker toegaat. Mijn indruk is dat deze maatregelen en de razzia’s in de treinen met 4 extra kleerkasten per trein juist de agressie aanwakkeren.

  7. Kleerkasten waren er wel in de S- en U-Bahnen in Frankfurt. Een slimme zet van de directie was daarvoor vaak gekleurde mensen te nemen. Die zijn losser, doen niet zo direct aan fascisten denken en gedragen zich ontwapenend tegen gekleurde boefjes

  8. Het wachten is op gratis polsstokken…. ;)

  9. @Emigrant: Dat is ook een beertje het probleem. Het Nederlandse spoor dient grotendeels als S-bahn met o.a. de zeer frequente sprinters door Zaanstad. Buiten de Randstad zijn dit soort poortjes echt niet nodig, het zwartrijden in Winterswijk-Oost gaat er niet door afnemen.

    Toevallig hadden we hier op het bevrijdingsfestival ook wat ‘bewakers’ met heus oortje in en een daarvan was duidelijk van Marokkaanse afkomst. Ze liepen er voor Jan Joker bij. Op dat gratis festival is het altijd mooi weer (ook dit jaar) en nooit trammelant. Veel mensen zitten op kleedjes in het gras en het aandeel kleine kinderen is zeer hoog.

  10. @Bittytje: Die zijn niet echt nodig. Gewoon een questie van flink meelopen. Kijk maar hier in Hoorn Hbf.

  11. Dat is natuurlijk het makkelijkste. ;)

  12. Waar ik me dan altijd over verbaas, als ik in Berlijn ben, dat je daar elk station zo in kunt lopen. Ik ben er nu drie keer geweest, en voor zover ik me herinner ben ik maar één keer gecontroleerd in de metro, op het hebben van een geldig vervoersbewijs. In Londen, Parijs, Barcelona, overal moet je door poortjes, die je opent met je vervoersbewijs.
    Is er bekend of er in Berlijn meer zwart wordt gereden? Bij zo weinig controle lijkt het me moeilijk om dat vast te stellen.

  13. @Trijntje: Dat is ook in andere Duitse steden het geval. Wie bij bij zwartrijden betrapt wordt moet een hoge boete betalen (60 euro) en smoesjes gelden niet. Bij recidive volgt zonder twijfel een zwaardere straf, maar ik weet niet welke (strafblad?). De mensen weten dat het menens is en zullen zich dus hoeden.

  14. @Trijntje en Emigrant; Zelf heb ik geen ervaringen met de metro. Die gebruik ik nooit. Wel heb ik de indruk dat er in Duitse treinen minder wordt gecontrolleerd. Maar het kan zijn dat ik vooral overdag reis en op minder gangbare routes en vaak niet door grote steden.

    Wel ben ik nog nooit ergens op een station aangehouden voor een kaartje, behalve in Amsterdam en Alkmaar zo’n jaar of 8 geleden. Toen stonden ze onderaan de roltrappen te controleren. Iets dat ik dus al jaren niet meer meemaak. Maar ook dat kan komen omdat ik vaak buiten de spits reis en überhaupt weinig gebruik maak van de trein.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

