Mei-24: Nomgy

Afgelopen vrijdag had ik eindelijk mijn spaak van m’n vouwfiets vervangen. Die anderhalve week eerder brak op de grens Heiloo-Limmen. Was in nog geen 5 minuten gepiept, het wiel kon gewoon in de fiets blijven zitten. Rond een uur of 8 ’s avonds bedacht ik daarmee nog even een klein testvierkantje te maken rond het ziekenhuis. Zelf woon ik aan de noorddkant en aan de zuidkant viel me een aardig tafereel op bij ‘Huize Westerlicht’.

Een voormalig bejaardenhuis dat gekocht is door het ziekenhuis vanwege de extra parkeerruimte. Het gebouw zelf is behoorlijk vervallen en dichtgetimmerd. Tegenwoordig zitten er wat studenten in. Je zou er een prachtig hotel van kunnen maken. De fraaie oprit met daarin een vijver en fontein zijn er al en de ligging met zicht op het zuiden en de hertenkamp in de Westerhout (Alkmaarder Hout) is zeker eerste klas te noemen. Maar het schijnt dat de kamers uit 1931 te klein zijn en aanpassen aan de huidige normen te duur is.

Nu stond dus de Karavaan voor de deur, met wat tenten rond de vijver en ook wat tijdelijke ‘beelden’ van bejaarden met schemerlampen. (De foto is overigens van de volgende middag.) Volk was er vrijwel niet te bekennen, mogelijk zou die later op de avond kunnen komen. De Karavaan is een reizend openluchttheater dat jaarlijks langs de grotere plaatsen van Noord-Holland trekt. De provincie is een zware sponsor en dit jaar de gemeente Alkmaar ook. Dwz volgens mij deden ze Alkmaar in de voorgaande jaren niet (immer) aan, maar daar ben ik niet zeker van.

Ik fietste verder om m’n blokkie af te ronden en zag een paar honderd meter verder bij de begraafplaats een politie-auto en een cameraploegje van RTV-NH. Toen schoot me te binnen dat iemand een rechtzaak had aangespannen tegen een dansvoorstelling op onze Algemene Begraafplaats. Ik las zoiets als kop op de website van het NHD of RTV Alkmaarcentraal. Precies weet ik dat niet meer en ik had het stukje ook niet volledig uitgelezen. Nu begreep ik dat deze voorstelling een onderdeel was van de Karavaan en dat de gemoederen hoog waren opgelopen onder het motto: ‘Not On My GraveYard’.

Veel gebeurde er niet. Er stond een politie-autootje gecvaarlijk op een fietsstrook was geparkeerd, terwijl er parkeervakken leegstonden. Verder tourde er een motoragent rond. In totaal zag ik bij de poort een persoon of 10, waaronder 2 agenten uit de politie-auto en een paar mensen van de organisatie en van de begraafplaats. Zo bleven er hooguit 5 mensen over die ‘actievoerden’. Maar leuzen zag ik niet en het enige geluid dat ik hoorde kwam van de patroulleerde motorfiets en het autosluipverkeer dat langsdaar nog altijd via de Kalkoven-spoorovergang afsnijdt.

Kortom er was toen weinig aan de hand en mogelijk was het eerder of later wel een toestand geweest. Ik sprak er een toeschouwende vrouw die alle dooddoeners uit de kast trok om maar aan te geven dat de gemeente hier nooit een vergunning voor had mogen geven. Haar dochter stond schijnbaar aan de overkant bij de poort actie te voeren. Later zag ik een filmpje op RTV-NH waarbij een vergelijkbare vrouw er nog wat schepjes bovenop deed. Die beweerde dat zij had gewonnen. Je moet echt je best doen om daar geen tokkie in te zien. Een van de reageerders schreef: “Ik heb ook familie op dat kerkhof liggen maar die laat ik binnenkort elders herbegraven. De gedachte dat die PVV-viswijven in de buurt van het graf van mijn dierbaren lopen, is ondragelijk.” (De vele reacties op diverse fora waren in het algemeen tenenkrommend t/m beschamend. Van deze kon ik dus de humor wel inzien.)

Het is een algemene begraafplaats en van alle rangen en standen ligt er wel iets, inclussief van de Marokkaanse gemeenschap. Het is ook een redelijk goedkope begraafplaats. Het liggeld op de algemene begraafplaatsen in buurgemeente Langedijk is bijna 3x zo hoog. Daarbij is het een zeer fraaie parkachtige begraafplaats en ik kan me voorstellen dat men die voor een voorstelling wilde gebruiken. Later las ik er meer over en begreep ik dat het thema van de Karavaan over ouder worden en de dood ging. Kortom die locaties bij Huize Westerlicht en de Algmene Begraafplaats lagen voor de hand. Voor mij was dat kleine fietsrondje al een voorstelling op zichzelf. De spaak hield het prima en hoefde ik naderhand niet bij te stellen. Wel ben ik thuis eens beter gaan lezen wat de diverse media er over hadden geschreven en wat er over op de website van de Karavaan en de gemeente te vinden was.

Op de donderdagavond ervoor was er een try-out (uitprobeersel a la mijn testrondje voor de verse spaak) geweest en de omwonenden inclussief Het Parool (wordt in Alkmaar vrijwel niet gelezen) waren daar erg positief over. Het was ook opvallend dat dhr Spaans (huidig voorzitter van de Historische Vereniging Alkmaar en o.m. eerder schoolhoofd van de Christelijke scholengemeenschap Jan Arendz) naar de rechter liep om deze voorstelling tegen te houden. Nog opvallender is dat op zijn CV sinds november-2014 een vrijwilligersfunctie bij het Nationale Ballet staat. Hij is afgelopen jaar daarvoor op een soort Balletvakantie naar China geweest en je zou denken dat ie minstens iets met de danscultuur heeft en niet echt tot de kaste der tokkies gerekend mag worden.

Mogelijk is zijn vrouw recent overleden en was deze voorstelling op de begraafplaats tegen het zere been. Als ik het goed lees zou ook de toegangsprijs (van 18,50) een reden geweest kunnen zijn. Entreegeld vragen voor een algemene begraafplaats hoort niet. Met dat laatste kan ik het eens zijn, maar voor de rest heb ik er niet echt een mening of een oordeel over. Ik wandel er af en toe, maar in tegenstelling tot de meeste Alkmaarders ligt er van mij geen familie en maar een enkele bekende. Maar goed, de rechter wees het af en stelde de gemeente in het gelijk. Dhr Spaans accepteerde dat, maar een aantal anderen (die naar mijn indruk door facebook op het spoor waren gezet en daar elkaar gek hadden gemaakt) maakten er een halszaak van inclussief doodsbedreigingen voor de organisatoren en de medewerkers van de begraafplaats. Als zo’n domgeparkeerde politie-auto al niet een aanzet is tot extra begrafenissen, dan waren deze bedreigingen het wel. De betogers protesteerden voor meer rust op de begraafplaats, maar waren zelf waarschijnlijk de grootste lawaaischoppers.

Bij het geheel heb ik wel wat vragen. Zo gaf ik al aan dat Entreeheffen bij een algemene begraafplaats (of ook maar een openbare weg) niet goed bij me over komt. Je ziet daar in de media geen vragen over, terwijl De Karavaan voldoende voorstellingen heeft die wel gratis zijn. De rol van dhr Spaans gezien zijn band met ballet begrijp ik ook niet en zou ik hooguit kunnen verklaren dat de man behoorlijk kerkelijk is en waarchijnlijk deel uitmaakt van een protestantse kerk. Maar wat ik ook niet snap is waar het publiek had moeten zitten.

Bij de ingang is veel ruimte om op te treden, maar voor de rest zijn het vooral slingerpaden en iets van banken of stoeltjes heb ik niet gezien. Ik vraag me zelfs af hoeveel kaartjes er verkocht zijn. Je hoort daar niets over, ook niet dat deze mensen hun geld terug krijgen. Mijn vage vermoeden is dat het er zo weinig waren dat dat ook een reden was om het af te blazen. Een agent per bezoeker scoort immers slecht in de media. Maar goed, meer dan een vermoeden is dit niet.

Iets anders is de locatie. In de Westerhout zijn 3 begraafplaatsen, naast een kleine Joodse is er ook nog een grote Katholieke begraafplaats. Waarom is daar niet naar uitgeweken? Zeker als je bedenkt dat Katholieken er anders en vaak makkelijker tegenaan kijken. De eerdere 7 voorstellingen waren op begraafplaatsen in Vlaanderen en dit was de eerste in een gebied dat beduidend minder Katholiek is en andere opvattingen heeft over de dood en begraafplaatsen. Het had dus net zo goed mis kunnen gaan op een andere algemene begraafplaats in Noord-Holland en dan kan je maar beter een uitwijkplan hebben voor een Katholieke begraafplaats in geval er problemen komen. Schijnbaar heeft de organisatie en/of de gemeente dit niet bedacht en dat vind ik minstens zo dom als een onzorgvuldige vergunningverlening of een te laat aangevraagde vergunning waar Spaans een rechtzaak tegen begon.

Bewaken moet ook niet moeilijk zijn met zo’n stevige poort:

En het handjevol amokmakers geef je gewoon een begraafplaatsverbod. Zo moeilijk en ingrijpend is dat allemaal niet.

Hieronder nog een paar foto’s. Zo liggen er een paar geinige kneppelbruggen:

en kan je hier gewoon bloemen plukken voor op een graf.

Advertenties

Geplaatst op 2015-05-24, in Alkmaar, Brugmatig, Kunstmatig, NH-matig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Een storm in een glas water zou ik zeggen…

  2. Inmiddels heeft de dansgroep een extra voorstelling/uitleg gegeven voor het Westerlichtgebouw. Daar zaten circa 60 mensen, waaronder waarschijnlijk een aantal van de organisatie. Echt storm lopen dergelijke voorstellingen volgens mij niet en om die reden snap ik ook niet zo wat er op tegen was.
    http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article27404843.ece/Kerkhofdansers-verrassen-publiek-met-optreden-bij-Festivalhart-Alkmaar-video (NHD)

    Er zit een video bij waar de organisatie en de bedenker aan het woord zijn en die geven ook de media (volgemns mij terecht) de schuld, die zaken uit verband heeft gerukt en zwaar heeft overdreven met termen als ‘Dansen op de graven’, maar ook met een grote suggestieve foto waarop lijkt dat er werkelijk op een graf wordt gedanst. Dat is natuurlijk niet zo, maar het NHD geeft nu eenmaal dit soort berichten en hun mede Telegraafdochter Dichtbij.nl doet daar vaak nog een schepje bovenop. Simpelweg de typering ‘Kerkhofshow’ (NHD) is voor veel mensen al onnodig opjuttend. Op Dichtbij.nl stond ‘dansvoorstelling op graf vrouw’ en dat deugt nog mnder.

    Aan de andere kant moet je hun krantenkoppen met ‘doodsbedreiging’ net zo goed veel minder serieus nemen. Dat mediaal overdrijven gebeurt net als in de Telegraf alle kanten op. Het gaat hen om de sensatie die lezers op moet leveren en niet om een juiste weergave ter informatie.

  3. De pieten-discussie moeten we nog even missen, dan wordt uitgeweken naar andere dingen om ons druk over te maken.

  4. Zo half en half had ik het al gevolgd in de kranten maar nu lees ik ook iets van de grove kretologie van een paar tegenstanders. Die vind ik heel wat beschamender dan de uitvoering van het ballet op een begraafplaats.

  5. @Bertie: Je zou ook dat filmpje moeten bekijken waar zo’n mens in de laatste minuten aan het woord is. Toch mag je ook bedenken dat de regionale media deze mensen flink heeft opgenaaid en dat die Spaans zeker een aanstichter is. Dwz hij weet dat ie de media moet opzoeken om aandacht te krijgen en dan krijg je dit soort karikaturen. Hij moet ook weten dat het tegenwoordig zo werkt met facebook en diverse fora op krantensites.

  6. @Margo: Mensen en media maken elkaar ook landelijk (ik bedoel hoofdzakelijk in Amsterdam) gek met pietendiscussie, waarbij de argumenten sterk uit het verband worden getrokken en zo worden overdreven dat voor- en tegenstanders staan te liegen.

  7. Dat is de gebruikelijke manier van iedereen die in de schijnwerpers wil staan. Jammer is dat niet alleen interessante mannen dit doen, ook anderen.
    Maar dat was altijd al zo.

  8. Je zou bijna denken dat het in dit land alleen nog maar om de aanpak van randverschijnselen gaat.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s