Mei-28: GebruikersUitslag

Een maand terug heb ik een berichtje gemaakt met 4 enquete-vragen. Die polls heb ik vandaag gesloten, maar dat had ik ook 4 weken eerder kunnen doen. Dwz alleen de eerste dag werd er gestemd en daarna vrijwel niet meer. Met opzet had ik hem niet in de zijkolom geplaatst, ik liet hem tussen de berichten meezakken de vergankelijkheid in. Het is bekend dat bezoekers vooral het bovenste bericht lezen en dat berichten eronder veel minder worden gelezen. Ik vraag me dan ook wel eens af wat het nut is van een archief of het toevoegen van tags (om zo aansluitende berichten te lezen) voor zin heeft. In elk geval heb ik er zelf iets aan, dus blijf ik daarmee doorgaan.

Ook valt op dat de eerste vraag het meest (18x) werd beantwoord en de 3 vervolgvragen 11x. De reden is simpel, die 3 stonden na een ‘Lees verder’. Bezoekers lezen dus vooral wat er op de voorpagina staat en dan is een aantal er wel klaar mee en wordt er niet op de ‘Lees verder’-knop gedrukt. Toch blijf ik die ‘Lees verder’-optie gebruiken aangezien ik het zelf vreselijk vind als de voorpagina akelig lang wordt door te lange berichten met teveel foto’s. En ook nu weer zal een aantal bezoekers het voor gezien houden, want hier komt weer zo’n ‘Lees Verder’.

De polls werden ingevuld zoals ik al vermoedde, dat zo werd bevestigd. Mobiele gebruikers (smartphone, GSM) lezen dit blog vrijwel niet. Mogelijk komen ze wel via Google (die dit blog als ‘mobielvriendelijk’ ziet), maar haken daarna snel af en nemen niet eens de moeite om een poll-keuze aan te klikken. Mijn vermoeden is dat deze mensen vooral op Facebook en Twitter zitten of er andere dingen mee doen als spelletjes, OV9292, navigatie en Whatsapp. Een blog lezen hoort daar vrijwel niet bij. Maar 1 van de 18 gaf aan een smartphone of iPhone te gebruiken. De rest gebruikt bredere schermen zoals een laptop, desktop of tablet. Voor die laatsten maakt het niet zoveel uit en ziet dit blog er uit zoals ik hem zelf zie.

Dat er geen enkele Android-gebruiker was onderstreepte die uitslag. Eigenlijk was dat meer een controle-vraag. Om te voorkomen dat mensen dit blog wel met een smartphone kunnen lezen maar niet kunnen gebruiken, heb ik m’n mail-adres vermeld. Daar heb ik dus geen mailtje op ontvangen. Later zag ik een poll bij een andere blogster waar 10% van de gebruikers per smartphone/iPhone reageerde. Dat was iemand die ook zeer actief is op facebook. Maar ook dat aantal geeft voor mij aan dat ik me met dit blog totaal niet druk hoef te maken over de smartphone of iPhone-gebruikers.

De 2 laatste vragen gingen over leesbaarheid. Iedereen vond het prima leesbaar en daar schoot ik dus weinig mee op. Dat van die smoothing (gladde letters) staat meer aan dan uit, maar dat maakt schijnbaar niet uit voor de leesbaarheid. Soms ziet het er anders uit en dat komt door de aanwezige fonts op hun PC of dergelijke. Het font dat ik gebruik ‘MS Trebuchet’ is ontwikkeld voor Windows en mogelijk krijgen Apple-gebruikers een vervangend font voorgeschoteld. (Margo’s mailtje daarover heb ik helaas niet ontvangen.)

Voor de start van de poll heb ik de laatste 5 berichten van een 20% grotere letter voorzien en ik ben daar mee door blijven gaan. De letters op dit blog waren redelijk gemiddeld. Soms vind je kleiner en soms (veel) grotere. Die veel grotere zette me aan het denken of dat een trend was vanwege mobiel gebruik. Dat zal zeker kunnen, maar ik vraag me af of het nut heeft. Op mijn doorsnee-laptopscherm ziet het er niet uit. En toch heb ik mijn letters hier iets vergroot. Dat kwam ook nadat ik weer eens door de berg wordpress-thema’s ben geworsteld. Ik vond daar geen betere bij zitten dan ik nu al een tijdje gebruik. Ik hou van een vaste indeling en van een relatief brede zijkolom en een relatief smalle hoofdkolom. Daar is weinig keus in. Omdat ik de regels nog altijd iets te lang vond in de hoofkolom bedacht ik de letters iets te vergroten. De letters in de zijkolom (en in de reacties) zijn niet veranderd en zo bereik ik toch m’n doel.

De leesbaarheid wordt niet alleen bepaald door het font of de lettergrootte, maar dus ook door de regellengte, de afstand tussen regels en de ruimte tussen de letters. Bij het groter maken van de letters neemt de ruimte tussen de letters toe en leest het minder prettig als je dat smoothing uit laat staan zoals ik. Dwz zonder smoothing gaat een letterlijndikte in 1x over van 1 naar 2 pixels en daarmee van dun naar vet. Met smoothing worden halve pixels door je PC gemaakt door naast een zwarte pixel een grijze toe te voegen. Dat ziet er leuk uit, maar ik vind het minder leesbaar. En dat laatste geeft mooi aan dat ik vooral een lastige klant aan mezelf heb en dat de gemiddelde bezoeker er totaal niet mee zit. En dat komt mooi uit, want dan hoef ik jullie ook niet meer met een dergelijke poll lastig te vallen. ;-)

Geplaatst op 2015-05-28, in Webmatig, Ximatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. De conclusie is duidelijk… Je bent de lastigste klant voor jezelf.

  2. Straks ga je jezelf nog uit de weg ;) –
    Hoe dan ook, er verandert dus niets.

  3. @Bertie: Ik schakel in elk geval niet over op koeieletters.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

