Mei-31: Vogelaarvrij Overdie

Door het blogbericht op Sjoerd’s bVision schoot me te binnen dat ik nog een bericht in de opslag had staan. Ik schreef het op 11 april. Maar omdat ik rond die tijd al voldoende over de stad plaatste moest ie maar even wachten. En dan vergeet ik hem dus bijna.

Drie en twee jaar geleden heb ik al eens geblogd over Overdie als Vogelaarswijk. Eigenlijk was toen al de term veranderd in prachtwijk en later krachtwijk. Neemt niet weg dat Ella Vogelaar het destijds als minister van Wonen, Wijken en Integratie in mijn optiek goed zag. In grote steden verpauperen wijken. Mensen met geld gaan naar een wijk waar het beter wonen is en mensen met minder geld blijven achter waardoor er een neergaande spiraal is. Die wijken zijn er altijd geweest en je zal dit nooit helemaal oplossen.

De kenmerken van een dergelijke achterstandwijk is dat er meer allochtonen wonen. Of beter kinderen van gastarbeiders. Je kan dan naar uiterlijkheden als hoofddoekjes kijken of religie als Islam, maar Vogelaar had terecht in de gaten dat opleiding en woonomgeving belangrijkere factoren zijn. En lager opgeleide mensen hebben de laatste 30 jaar ook minder kans op een baan, aangezien hun banen zijn weggeautomatiseerd of verplaatst zijn naar landen met goedkopere arbeiders.

Alkmaar wilde Overdie als wijk al opknappen en de subsidie van Vogelaar grepen zij met beide handen aan. Inmiddels is daar erg veel veranderd. Oude huizen zijn vervangen door nieuwe van een betere kwaliteit. Dat werk is nog lang niet klaar, op een aantal plekken is men nog druk bezig. Er is een groot gebouw gekomen met apotheek en een 5-tal huisartsen, waaronder de mijne. En daarmee hebben ze misschien wel de beste huisarts van Alkmaar in hun wijk gekregen. In elk geval de eerste huisarts die ISO-9000 gecertificeerd is.

Toch moet er nog veel gebeuren en als ik het goed begrepen heb wordt het Geert Groteplein (een klein winkelcentrum) dit jaar aangepakt. Die plannen zijn wel binnen het krachtwijk-principe bedacht, maar de huidge minister Blok heeft eind-maart Overdie bezocht en verklaard dat Overdie geslaagd is en niet meer als achterstandswijk gezien kan worden. Dat ben ik met hem eens. Wat ik er leuk vond was dat hij een fietsrondje door Overdie heeft gemaakt en bij de conciërge van De Zonkant op de koffie was geweest. Hier een filmpje van het NHD / Alkmaar Centraal, waarin die conciërge even te zien is. Over hem las ik later een mooi krantenartikel.

Destijds heb ik die man ook gesproken en dat ging over het stallen van fietsen. De Fietsersbond kreeg vanwege die Vogelaarstatus ook een kleine bijdragen om daar het fietsgebruik te promoten. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat in een wijk waar veel wordt gefietst het leefbaarder is. Toch was dat hier niet echt nodig. Er werd al veel gefietst en dat komt door de korte afstand tot de binnenstad en de ruim 25 jaar aan fietslessen die vooral door Ria zijn gegeven. Er was dan ook een andere ‘probleem’; er waren teveel fietsen.

En die stonden bij flatgebouw De Zonkant vooral tegen hun PEN-huisje (dat ik al jaren een Lianderhuisje zou moeten noemen). De conciërge liet me destijds de trap zien en vertelde dat iedereen een prima fietsruimte heeft onder het gebouw, maar dat je dan wel even met de fiets de trap naar beneden moest nemen. En als je veel fietst, dan doe je dat niet. Dan laat je hem buiten staan. En ook dat is nu verbeterd met goede rekken, een fraai geschilderd PEN-huisje (dat me dus aan Sjoerd deed denken) en een speeltuintje.

In Alkmaar raast het van dat soort speeltuintjes en een aantal jaren eerder hebben ze voor dat kindvriendelijke beleid ook al eens een prijs ontvangen.

Geplaatst op 2015-05-31, in Alkmaar, Fietsen, PEN-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Gefeliciteerd met je kwaliteitshuisarts. Je krijgt zeker de beste pleisters? ;)
    Hoewel achterstandswijken onontkoombaar zijn moet er toch aandacht aan geschonken worden, dat begreep Vogelaar heel goed en ze dééd het ook.
    In Arnhem zagen we een dergelijke wijk zienderogen opknappen, het kan dus wel.
    Wat die fietsen betreft kan ik me indenken dat de gebruikers ze niet telkens naar beneden brachten maar dat is dus ook opgelost.
    Met wat geduld wordt heel Nederland nog wat.

  2. Met een beetje aandacht kun je een wijk prima opknappen zonder bakken met geld uit te geven…

  3. De kleine details kunnen dus grote effecten geven.
    Mooi blog!

    Vriendelijke groet,

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

