Jun-06: Gemak Dient De Fietser

De foto hiernaast nam ik een paar weken terug in hartje Heiloo. Sommige hondenuitlaters kiezen ervoor om de hond naast de fiets te laten lopen aan een hondenriem of aan zo’n afhouder die er speciaal voor gemaakt zijn. Ik vind dat behoorlijk link, maar heb nog nooit over een ongeval gelezen waarbij de hond door voor de wielen is gesprongen of de fietsende baas heeft omgetrokken. Maar dit is natuurlijk veel makkelijker. Als het beest een behoefte doet, dan hoef je die niet van de weg te rapen. Zo’n ‘hond-in’t-tassie’-methode leent zich minder voor Sint Bernhardshonden of groter.

.

.

Een week later nam ik de foto van de bakfiets met inzittende. De markt voor kinderbakfietsen is hier behoorlijk verzadigd. Je ziet er veel en het valt me op dat de leeftijd behoorlijk hoog kan zijn. Zeg maar dat ze best zelf kunnen fietsen. Toch zeult vooral moeder met het spul in de bak rond en dat zal ook wel eens gemakzucht kunnen zijn. 2 kinderen op kinderfietsen is een stuk lastiger in de hand te houden. In het geval van hiernaast wordt de inzittende nog steeds niet op een eigen fiets vertrouwd. En toch zal dat een keer moeten om bewegingsarmoede te voorkomen. Je kan natuurlijk ook trappers in de bak maken zodat de bakzittenden mee kunnen trappen.

Eigenlijk had ik nog een derde foto kunnen maken maar deed dat niet uit privacy-overweging. In een buitenwijk zag ik een vrouw naast zo’n 2-wielige bakfiets lopen. (Alleen een wiel voor en achter.) In de bak zaten 2 kinderen. Meer kan wel, maar dan wordt het stapelen. Op het zadel zat kind 3. Op de lastdrager kind 4 en er reed er nog 1 achteraan op een kinderfietsje.

Waarschijnlijk waren deze kinderen van school, de buitenschoolse opvang of een oppasmoeder opgehaald en mogelijk waren het niet allemaal producten van de duwende moeder en zaten er buurkinderen bij. Het dwong bij mij wel respect af. Zeker als je bedenkt dat in de grote SUV’s doorgaans maar 1 schoolkind per moeder of vader past.

Gerrit de Jager maakte 2 jaar eerder deze toepasselijke strip.

Geplaatst op 2015-06-06, in Fietsen, Rijwielmatig, Ximatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Eigenlijk zijn het best handige dingen, die bakfietsen. Hier in Limburg zie je ze bijna niet. Ik zie ook nog niet zo snel iemand daar de Cauberg mee op rijden.

  2. @Sjoerd: Vermoedelijk vind je de meeste in Maastricht, waar het vlakker is en de parkeertarieven voor auto’s hoger zijn. Want met dat laatste heeft het zeker te maken. Je ziet ze hier in de binnenstad dan ook vaker dan in de buitenwijken of op het platteland.

  3. Hier zie je ze ook niet zo veel kinderbakfietsen. Niet dat ik daar rouwig om ben, ze nemen nogal wat plaats in beslag op smalle paden. Maar ik moet toegeven dat een situatie als bij Zusje ook niet ideaal is, zo reed ik zelf ook vaak.
    De hondenmandjes en -tassen komen we vaak tegen. De dieren vinden het ook gezellig, ze springen uit zichzelf al op hun plaats.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

