Jun-15: Haarlemmerminder?

Bij de watertoren van Assendelft bedacht ik dus lekker door te fietsen en de pont van Buitenhuizen te nemen om eens naar Hoofddorp te gaan. Het was prachtig fietsweer en de stevige rugwind maakte deze optie wel heel aantrekkelijk. Daarbij had ik Hoofddorp nog nooit echt bezocht. Ik zal wel eens langs de randen gefietst zijn, maar een bezoek aan het centrum kon ik me niet heugen.

Daarbij had Leander Mascini onlangs een verhaal geschreven over de belabberde tegelfietspaden aldaar. Dat sloot aan bij mijn ervaringen rond gemaal de Cruquius en een keer dat ik dwars door de Haarlemmermeer fietste van Haarlem naar Utrecht. Dat zijn echter wel gedateerde herinneringen en stammen zelfs van eind vorige eeuw. Dus wilde ik wel eens zien of er het een en ander veranderd en liefst verbeterd is.

Op de pont sprak ik een echtpaar doorgewinterde fietsers. Zij deden vandaag maar een klein rondje van 70km en hadden op de heenweg wel de wind getrotseerd. Zij gingen weer terug richting Haarlem en gaven me nog een advies om op een handige manier door de Haarlemmermeer te fietsen. Dat advies was niet nodig. Het is een simpele recht-toe-recht-aan-polder, waarbij je wat last hebt van Schiphol. Maar ook in die regio staan voldoende knooppuntborden met duidelijke landkaarten opgesteld. Alleen was de eerste bij de pont wat lastiger te vinden. Eigenlijk zouden ze ook zo’n landkaartbord op de pont moeten plaatsen, daar heb je alle tijd om ‘m te bestuderen.

Via een klein stukje Amsterdamse havens kwam ik in Halfweg. Als ik toen 42 km op de teller had staan, dan was dat ook meteen halverwege mijn fietstochtje. En dat zal wel eens redelijk in de buurt kunnen komen. Ik zag er een aardig poortje met Zwanen op een burcht. Op een monumentensite lees ik dat dit poortje bij het voormalige gemeentehuis van Rijnland hoort en het de naam Zwanenburg heeft.

Een paar tellen later was in in Zwanenburg, dat in de polder en gemeente Haarlemmermeer ligt. Veel stelde het niet voor. Even later had ik wel een zeer redelijk geasfalteerd fietspad langs de IJweg te pakken. Met het fietspad langs Knooppunt Raasdorp (A5/A9) was ook weinig mis. En zo kwam ik langs de Hoofdvaart en daarmee op de Hoofdweg te fietsen, waar een vliegtuig over me heen taxiede. Nou ja, hij was met een behoorlijke vaart opweg naar de Polderbaan en ik kon hem nog maar net fietsendevort op de foto nemen.

Aan deze westkant van de Hoofdvaart waren geasfalteerde fietsstroken van goede kaliteit. Je kunt hooguit stellen dat het eigenlijk autoparkeerstroken zijn, aangezien de fietssymbolen ontbreken. Gelukkig stonden er vrijwel geen auto’s op geparkeerd, problematisch was het dan ook niet. En met de drukte viel het erg mee, aan de andere kant van het water was het een stuk drukker.

Moeiteloos kwam ik zo in hartje Hoofddorp. Daar waren wegwerkzaamheden op de andere oever gaande, waar ik geen last van had. Van de omleidingsborden begreep ik niet veel en door me er niets van aan te trekken ging alles gesmeerd. In Hoofdorp zelf waren wat verkeerslichten optimaal fout afgesteld. Alles stond te wachten op alles en de automobilisten schoten daar net zo wortel als de fietsers. In het centrum waren wat tegelpaden, maar die waren goed befietsbaar. Geen grote kieren of kuilen.

Wel een zeer saai centrum. Een soort grote versie van Emmeloord met meer hoogbouw. Het prachtige weer met heldere lucht en veel zon compenseerde dat prima. Er fietsten veel vrouwen met hoofddoekjes en ook het aandeel jongeren met Noord-Afrikaanse voorouders was op de fiets goed vertegenwoordigd. Voor mij geeft het aan dat het er met de integratie redelijk goed zit.

In Hoofddorp zou ik de trein kunnen nemen. Ik had zo’n 60km gefietst en het was rond 3 uur, een moment dat de gewone fiets nog in de trein mee mag. Even later in de spits is het niet toegestaan. Toch fietste ik verder om meteen ook maar Nieuw Vennep te aanschouwen. Ook niet echt een aansprekende plaats. Iets verder had ik te laat de watertoren van Hillegom in de gaten. Niet zo erg, vanuit de verste was te zien dat het om een simpele betonnen versie ging.

Zo net buiten Nieuw Vennep liet ik me door de omleidingsborden naar de andere kant van de Hoofdvaart sturen. Daar ligt een vrijliggend fietspad. Achteraf een driewerf domme keuze. Dit asfaltpad was rijkelijke voorzien van bulten, alsof er overal boomwortels onder lagen. Toch was langs grote delen geen boom te bekennen en hebben we hier simpelweg te maken met veel te dun asfalt en een waardeloze ondergrond. Het geeft wel aan dat er te eenvoudig nagedacht is over fietspaden.

Niet veel later was ik via Abbenes aan het zuideinde van de Haarlemmermeer gekomen en heb daar het gemaal in Buitenkaag nog even op de foto gezet.

Qua fietspaden zal Leander zeker een punt hebben, alleen had ik er in het totaal niet zoveel last van. Daarbij heb ik dikkere banden en dat scheelt natuurlijk ook. Voor naar het werk zou ie dus ook een gerieflijkere fiets kunnen gebruiken. Onder zijn blogbericht gaf ik al een tip om eens contact op te nemen met de Fietsersbondafdeling Haarlemmermeer.

Ooit kwam ik hem op het internet tegen, omdat zijn NHD-columns soms ook hier in de Alkmaarse Courant verschijnen. Afgelopen september zat daar een vreemde tussen, die op het internet onder zijn naam staat, maar in de papieren versie zogenaamd geschreven was door zijn collega Arie B. Door deze ‘recycling’ kreeg ik het vermoeden dat het zich hier ergens in Oudorp of Overdie afspeelde. Ik kon me dat niet zo goed voorstellen. Maar achteraf gezien ging het dus om Hoofddorp in de Haarlemmermeer. Het vreemde is dat ik die column (webmatig) niet in het Haarlems Dagblad vind, waar de Haarlemmermeer binnen valt en ie dus thuishoort en meer effect had gehad.

(Vervolg)

Advertenties

Geplaatst op 2015-06-15, in Fietsen, NH-matig, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Een mooie tocht. En een mooie foto van het gemaal.

  2. wanneer komt de watertoren van Kwadijk in beeld?

  3. @Bytheway: Als ik een keer door Kwadijk fiets. Ben er vaak langs gegaan, maar heb er nog nooit een foto van gemaakt. Dat geldt overigens voor nog een aantal. Toevallig had ik het me deze keer voorgenomen, maar de rest moet net zo uit- of beter op m’n pad komen. Ik heb er wel eens hun grote station op de foto genomen, voor zo’n klein dorp minstens zo opvallend.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s