Jun-20: Fisker Karma
Gistermiddag stond deze auto voor m’n stadssuper geparkeerd. Een behoorlijk gevaarte met Ferrari-looks. Ik had dit type en zelfs het merk nog niet eerder gezien en dat zal voor meer blogbezoekers gelden. Hij ging dus op de foto om thuis eens na te kijken wat het precies is. Nu is dit het drukste voetgangerpunt van Alkmaar en al helemaal op Kaasmarktdag lopen er drommen Ringersbrug-gebruikers langs. M’n fotograferen is meestal in enkele secondes klaar, maar dat was deze keer voldoende om de aandacht te trekken van 2 Duitse altere Herrn.
Zij hadden ook nog nooit van het merk gehoort en speurde hem snel op de smartphone op. Vervolgens flink er omheen lopen en mekkeren over de matige afwerking. Een vertelde Mercedes te rijden en ik wees naar m’n 2de hands Giant als m’n persoonlijke vervoersmiddel. Ze gaven direct toe dat dat toch wat gunstiger is voor het millieu dan deze elektrische auto. Dat ie elektrisch was lag zeer voor de hand. Dit betreft zo’n gratis parkeerplek voor auto’s met een stekker. Die stekker was dan ook ingeplugged voor de gratis stroom. Gemeente Alkmaar biedt zo’n 30 van die plekken en in tegenstelling tot de anderen wordt deze wel regelmatig gebruikt. Niet vreemd, want de gewone parkeerplaatsen ernaast hebben het duurste tarief dat op kaasmarktdag zo’n 4 euro per uur bedraagt. Dus grapte ik tegen deze mannen dat zo’n auto op deze plek zichzelf snel terugverdient.
Wat me (uns) ook opviel waren de zonnecellen in het dak. Wat mij betreft erg voor de hand liggend, maar dit was de eerste auto waarbij ik het zag:
Zonet eens nageken wat het precies is. Het is een Fins merk van Henrik Fisker, gemaakt van milieu- en diervriendelijke materialen. Hij is 2 jaar oud en kost 1,3 euroton. Weegt vervolgens 2,4 ton. Daarvan 270 kg aan accu’s en een extra bezinemotor met generator die elektriciteit opwekt als de accu’s leeg zijn. En die accu’s zijn al binnen 81 km leeg (en na enige veroudering nog eerder). Bij elkaar wordt er dus flink wat extra gewicht meegezeuld om elektrisch te kunnen rijden.
Ik vind het verwonderlijk dat zo’n accu- en generatorverplaatser een A-label heeft gekregen als je bedenkt dat ie 1 (liter) op 10 (km) verbruikt bij het rijden op benzine. Dat dak voegt overigens weinig toe en wordt niet gebruikt om de rij-accu’s mee te laden. Hij laadt een andere accu op voor de autoradio en dergelijke. Een paar druppels op de gloeiende plaat, die omgerekend een equivalent is van 6 afgelegde kilometers. Zonder dit dak worden de rij-accu’s meer belast en zou de actieradius op per volle lading afnemen tot 75km.
Bij TopGear vond ik een mooi verslag:
Gisteravond las ik op Teletekst, dat Wiebes (onze VVD-kwiebes voor financiën) dit soort hybride auto’s niet meer wil sponsoren aangezien ze te vaak op gewone benzine rijden en milieumatig slecht presteren. Na het natrekken van de bovenstaande auto vind ik dat ie zeker een punt heeft.
.
Geplaatst op 2015-06-20, in Alkmaar, Milieumatig, Ximatig en getagd als Auto, Bijtelling, e-Tuig, Embleem, Fisker, Hybride, Kanaalkade, Karma, Label, Logo, Parkeren, TXT, Verbruik, Wiebes, Zonnepaneel. Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.
De remmenmde voorsporng, of hoe heet dat ook weer. Met de Tesla ben je beter af: koopprijs ruim onder de ton en een veel grotere rijkweidte: ruim 300 km, en dat wordt weldra meer.
@Emigrant: Die Fisker komt minstens zo ver, maar dan wel benzinegestookt. ;-)
Halverwege m’n huis en de parkeerplaats hierboven staat al jaren een Tesla op het pad en ook net zo lang aan de eigen lader zonder gemeentesubsidie. Ik zou die ook eens op de foto moeten zetten, maar ga niet ongevraagd bij mensen het pad op. Die laadstroom komt in NL de laatste jaren voor 50% van kolengestookte centrales omdat steenkool al een tijdje veel te goedkoop is. Daardoor kan de uitstoot aldaar wel eens veel meer zijn dan van een auto met benzinemotor.
Een gratis parkeerplek en gratis stroom?
Het moet niet gekker worden!
Ik blijf maar gewoon fietsen.
Vriendelijke groet,
Elektrische auto’s moeten niet zo lijken op een benzine-origineel. Ze moeten ook niet sneller kunnen dan 100 km/u, zodat ze langer met een acculading doen.
Ik ga voor de nieuwe Tesla… Moet ik wel eerst eens wat winnen, en dat wordt moeilijk want ik doe nergens aan mee.
En daar komt die Wiebes nu eindelijk mee, het is al jaren een doorn in mijn oog die fiscale voordelen voor zogenaamd zuinige auto’s.
Dat de elektriciteit deels uit kolengestookte centrales komt kun je de makers van elektrische auto’s natuurlijk niet aanwrijven. Wanneer we alle elektriciteit op milieuvriendelijke manier zouden opwekken waren we al een stuk verder geweest.
Overigens is Wiebes geen kwibus voor verkeer, maar voor financiën. ;-)
@Arnoud: Ik heb het departement aangepast.
Dat van de huidige samenstelling van de afgeleverde kWh’s is natuurlijk sowiso niet goed. Om die reden was ik aanvankelijk al blij met d zonnecellen in het dak. Dat hadden ze door moeten trekken over de neus en de kofferbak, en met een wat lichtere auto had ie volledig op zonne-energie kunnen rijden. Heb je ook geen stekker meer nodig.
@Mack: Ik vind het al vreemd dat een auto die 1 op 10 rijdt een A-label kan krijgen.
@Sjoed: De Tesla waar ik hierboven iets over vermeldde weegt ook nog altijd 2100 kg en heeft een catalogusprijs van 1,12 euroton.
@Blewbird: Ook zou er veel gedaan moeten worden aan de levensduur van accu’s. Als de auto hierboven veel op elektrisch rijdt en daardoor om de dag wordt opgeladen, dan kan het niet lang duren of er zijn nieuw accu’s nodig. Dat kan wel eens en flinke fananciële tegenvaller zijn die de kilometerprjs flink opjaagt.
@Rob: Onze (en vast wel en aantal andere) gemeente wil op deze manier groen zijn. Wat mij betreft mogen ze het geld meer in fietsen steken. Niet alleen een lagere uitstoot en minder geluid, maar ook minder parkerruimte per persoon en minder bewegingsarmoede.
Ik kwam op een veel lagere prijs voor de Tesla, maar dat is natuurlijk in Duitsland. In NL betaalt men altijd meer belasting, om de kwibussen een comfortabel leven te geven.
Zelf rijd ik een hybride Toyota Auris; de accu daarvan gaat zeer vele jaren mee.
@Emigrant: In het algemeen hoor ik weinig problemen over de levensduur van de accu’s. Aan de ander kant is er nog weinig ervaring mee. Bij een auto-accu die een motor aan moet drijven lijkt het me zorg om een zo hoog mogelijke spanning te kiezen, waardoor de stroom niet te hoog oploopt. Hoge stromen zorgen doorgaans voor een beperkte levensduur van accu’s. Overcapaciteit is voor de levensduur ook gunstig, maar dan sleep je meer gewicht mee. Wat dat betreft zit er een vergelijk met de laptop-batterijen. Die mogen niet teveel wegen en moeten veel kunnen leveren. Met zo’n auto als hierboven kan ik het me voorstellen dat er wel meer tegen het randje wordt gewerkt en dat zo’n accu-set bij goed en regelmatig gebruik maar en jaar of 5 mee gaat. In dat geval zal je het mee moeten tellen bij het verbruik. Een benzinetank slijt daarentegen vrijwel niet en heeft ook het voordeel dat er net zovel uit komt als dat er in gaat. Dat laatste is bij een nieuwe accu al niet het geval en als ze iets ouder worden al helemaal niet. Ik lees ook daar echter weinig over.