Jun-23: Leiden

Inmiddels is het 14 dagen geleden dat ik -aanvankelijk onbedoeld- naar Leiden fietste. Leiden werd m’n einddoel nadat ik in Hoofddorp bedacht had om nog een stuk door te fietsen en vervolgens in Leiden de trein naar huis te nemen. Na zo’n 80 fietskilometers was ik dus in Leiden en kwam ik via de Zijlpoort de binnenstad in. Ondanks de restauratie-bekleding nodigde deze poort uit tot een foto en ook nog maar 1 van de andere kant. Daar moest ik nog meer steigerwerk en een lelijke bouwkeet vanaf knippen.

In Leiden zou het nog zo’n anderhalf uur duren eer mijn fiets na de spits in de trein mee naar huis mocht. Dat kwam mooi uit. Ik had Leiden al eens bezocht en nu deed ik dat op de fiets. Het was nog altijd prachtig fotoweer en van dit setje heb ik maar een aparte fotopagina samengesteld.

Zo kwam ik een mooi uithangbord tegen en moest de Hooglandse Kerk (die daar ook stond) ook maar even op de foto. Dat was nog passen en meten en door de camera scheef te houden lukt het me. Niet veel later kwam ik door een leuk poortje met daarachter de ‘Burcht’. Op dat poortje zijn aan weerszijde kleine burchtjes geplaatst net als ik eerder zag in Halfweg. De Burcht zelf kreeg ik niet op de foto. Deze forse verhoging staat rondom in de huizen langs de grachten. Gelukkig biedt de vogelzicht-foto van Bing uitkomst.

Niet veel verder zag ik en poortje waarachter (family-man) Jan Steen werkte en woonde. Nu had en onverlaat haar (het zijn vrij vaak vrouwen die op zo’n ding rondtuffen) scooter zo onhandig geparkeerd dat ik maar niet door het poortje ben gegaan. In het algemeen vond ik dat er veel zwerfvuil op de grond lag en dan vooral in de binnenstad. Mogelijk had de vuilveegploeg een vrije dag of vinden studenten in blazers het niet nodig om hun afval in een prullebak te gooien.

Want niet veel later zag ik wat van dat blauwgebazerde tuig langs de Pieterskerk lopen. Alkmaar en Leiden hebben zeker iets van elkaar weg, maar niet waar het de studenten betreft. Alkmaar heeft geen universiteit(en). Wel staat in Alkmaar de Grote Kerk en die is vrijwel even groot als de Pieterskerk. Beide ruim 80 bij 56 meter. Qua hoogte is er ook weinig verschil behalve dat er in Alkmaar een klein torentje met carillon op staat. Beide hebben geen echter toren. Dat was wel de bedoeling. Die van Alkmaar zou 100 meter worden, maar na een paar mislukte pogingen is er niets gekomen en zit aan de westzijde een kale wand. De kale wand op de foto van Pieterskerk zit eveneens aan de westzijde en daar heeft een toren van 70 meter gestaan tussen 1350 en 1500.

De andere overeenkomst met Alkmaar is dat Leiden ook een hoog fietsgebruik kent. Ik vond de oplossing met fietshekken in een aantal stegen zeer charmant. In Alkmaar staan dus veel fietsen tegen steegmuren en ik zal deze optie hier eens bij de gemeente voor stellen. Verder hebben beide redelijk veel grachten, maar slingeren die van Leiden meer door de geografische ligging in de voormalige Rijn. Ook hebben ze beide een stadswal met daarop een stelllingmolen. Leiden zelf is qua inwonertal wat groter dan Alkmaar, maar als agglomeratie is de regio Alkmaar iets groter.

Op Rapenburg zag ik een fraaie bloembak. Dit is een halve brug of een kant van een soort scheepvaarttunnel. Hier loopt water onder de korte Rapenburg door naar het Galgewater. Als er al door te varen is, dan is de hoogte beperkt tot minder dan een halve meter en zelf met een kano lijkt me dat lastig. Bij de brug over het Galgewater werd ik aangesproken door een setje Montenegrijnen met de text en juist wijzend: ‘There is the trainstation.’ Dus bedankte ik hartelijk en zei ik dat ik dat wist en opweg was er naartoe. Maar het bleek een vraag te zijn en dus hebben we er flink om gelachen. Ik vond het al vreemd dat zij wisten dat ik opweg was naar het station.

Bij dat Galgewater nog een foto gemaakt van de molen De Put en van een binnenvaartschip. Aansluitend was er nog tijd over voor een kleine McDo-maaltijd (salada met friet), omdat ik niet zoveel honger had. Eerder had ik al een snack in Hoofddorp genomen en het is juist de bedoeling om met dit soort fietstochtjes iets af te vallen. Het ruime terras van McDonald deelde ik met een setje meeuwen. Ik had er mooi uitzicht op de Mare Kerk en die ging even later ook maar op de foto.

Kortom een mooi fietstochtje van 83 km (hoofdzakelijk voor de wind, via de Watertoren van Assendelft, dwars door de Haarlemmermeer en het pontje naar Oude Ade), waarbij Leiden een mooi einddoel was.

Advertenties

Geplaatst op 2015-06-23, in Fietsen, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Ik vind Leiden een actieve stad met veel musea en er is altijd wel wat te doen.

  2. Treffende observaties en mooie foto’s. Je vergelijkingen met Alkmaar (dat ik ook redelijk goed ken) gaan maar gedeeltelijk op. Leiden is een ‘snelle’ stad, vanwege de universiteit, Bio Science Park en een enorm groot academisch ziekenhuis. Het heeft ook wel een beetje een ‘waterhoofd’ en doet zich graag voor als de kleinste van de groten. De fietshekken zijn nieuw. Leiden werkt nauw samen met een aantal naburige gemeenten (Oegstgeest, Leiderdorp en Zoeterwoude). De ruimte tussen Leiden en Katwijk en Noordwijk groeit steeds verder dicht.

  3. @Blewbird: Ik zie dat ik dor wikipedia een beetje op het verkeerde been ben gezet waar het de agglomeratie betreft. Zij geven 195.000 inwoners aan terwijl in hier de regio Alkmaar als 240.000 xi (dat is zonder Castricum.) Maar toen ik het zelf voor Leiden na ging rekenen kom ik tegen de 300.000 uit omdat ik Teylingen en Katwijk meereken.

  4. @Sjoerd: Op deze maandagnamiddag was weinig te doen, maar daar zat ik dan ook niet op te wachten. ;-)

    Heerlen en Geleen lijken me ook niet echt bruisende steden, maar ik neem aan dat dat in Maastricht wel anders is.

  5. Ach, hoe bekend is mij dit alles. Ik heb er zestien jaar gewoond. Beslissende jaren.

  6. Ergens in het midden van jouw rondje Leiden ben ik geboren en getogen. Je foto’s komen me heel bekend voor.

  7. @Emigrant: En Hanneke. Voor mij is het verderweg. Als ik iets in Alkmaar niet kan vinden dan wordt het Amsterdam. Haarlem is al niet eens een doel, laat staan Leiden dat daar nog eens 30km achter ligt. Zelf ben ik er dan ook weinig geweest. Een keer vanuit het station een flinke wandeling door de stad en een aantal keren vanuit het station naar familie in Katwijk gefietst. Dat is overigens qua afstand prima te doen, maar qua verkeersknooppunt erg fietsonvriendelijk en zeker niet aantrekkelijk. Deze keer heb ik me dan ook niet in dat gebied gewaagd en dat heeft dan ook geen afbraak kunnen doen aan het positieve gevoel dat ik die dag had opgefietst. ;-)

  8. Mooie foto’s. Ik kom zo nu en dan in Leiden, bijvoorbeeld als er een voor mij aantrekkelijke tentoonstelling is in het Rijksmuseum voor Oudheden. In Alkmaar ben ik zelden geweest; vroeger iets vaker: ik heb een jaar in Limmen gewoond, en toen was Alkmaar wel praktisch om te gaan winkelen, met de bus heen en terug.
    Ik ben er vorig jaar geweest voor de tentoonstelling Oostsanen, en heb toen ook een stadswandeling gemaakt.
    Om Leiden en Alkmaar te vergelijken, dat vind ik lastig. Leiden is inderdaad wel echt gestempeld door het studentenleven.
    En beide steden zitten in mijn geheugen van de lessen Vaderlandse geschiedenis, over de Tachtigjarige oorlog, die ik begin jaren 60 op een degelijke protestants-christelijke school heb gevolgd. Een school waar ik goede herinneringen aan heb; maar de Vaderlandse geschiedenis zie ik nu toch door een andere bril dan waardoor gekeken werd tijdens die lessen.

  9. @Trijntje: Ik wilde eigenlijk alleen maar aangeven dat er overeenkomstn zijn tussen Alkmaar en Leiden waar het de grote kerken betreft, het fietsgebruik en de regiofunctie. Dat van beider Ontzet had ik nog niet eens in gedachte. Natuurlijk zijn er verschillen. Leiden ligt meer in het centrum van het land en heeft daardoor meer competitie van Haarlem en Den Haag. Alkmaar krijgt haar winkelend publiek en schoolgaande jeugd dan ook uit een uitgestrektere regio. Maar ik vind Alkmaar ook wat relaxter. Ik heb hier voldoende klachten over het autoverkeer, maar vind de overlast in en rond Leiden hoger. Ze hebben daar ook geen goede ringweg en veel minder fietstunneltjes. En ik mis er de parken zoals hier de Westerhout, Oosterhout en Rekerhout. Maar beide liggen weer wel zo’n 10km van de zee en hebben meeuwenoverlast.

  10. Maar als je in Leiden woont ken je de kruip-door-sluip-door fietspaadjes naar Katwijk en andere plaatsen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s