Jun-30: Ploeg-Auto

Gisteren zag ik een stukje in het journaal over de aerodynamische effecten van ploegauto’s, die dicht achter een wielrenner rijden in tijdritten. Ziet hier. Een auto die vlak voor een renner rijdt breekt de wind en geeft zo’n wielrenner voordeel. Iets dat bekend is en niet toegestaan is in tijdritten, waar het maar om secondes verschil kan gaan voor de overwinning.

Onderzoekers van de TU in Eindhoven hebben onderzocht dat zo’n auto vlak achter en wielrenner ook minder windnadeel voor een renner oplevert. Bij een tijdrit van 13 km, zoals de komende in Utrecht, kan dichter achter de renner rijden zo’n 6 seconde aan voordeel opleveren. Maar dan hebben we het wel over een gewone doorsnee auto. Als je die vervangt door een flinke bus met platte neus, dan kan dat voordeel al snel verviervoudigen. Nou verwacht ik niet meteen dat alle ploegauto’s vervangen worden door logge touringcars.

Maar ik kan me wel voorstellen dat we eerdaags kleine aanpassingen op de ploegauto’s gaan zien, die dit voordeel zullen vergroten. Met uiteindelijk een paar vierkante meter vlak doorzichtig plexiglas:

(Dan natuurlijk wel meer onzichtbaar als hierboven.)

Advertenties

Geplaatst op 2015-06-30, in Overmatig, RTV-matig, Ximatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Die eerste wielerkoersen gaven dan toch een beter beeld van de kwaliteiten van een renner.

    Alles moesten zij zelf doen!

    Zomerse groet,

  2. Vroeger was het beter…. Geen ploegwagen en zelf je banden plakken en repareren.

  3. Bartali en kornuiten rookten tijdens het fietsen; Fausto Coppi had cognac in zijn bidon tijdens beklimmingen in de hooggebergten……ach…vroeger….

  4. Waarom geen maxischop? Die kan duwen ;)

  5. ik denk dat ze zaterdag a.s. met een ventilator op de auto achter de renner aan rijden zgn voor de verkoeling

  6. @Bytheway: Gisteren was het in Utrecht 33 en vandaag zal het iets van 38 worden. Over en paar dagen is het daar dus 50 graden in de schaduw en zal de tijdrit wel indoor in de Jaarbeurs worden verfiest. ;-)

  7. @Sjoerd en anderen: Zelf ben ik ook al jaren een voorstander van zelfherstellende renners, zoals weleer met een reserve buitenband om de schouder. Maar toch verander ik ook en neem gewoon een reserve binnenband mee, zodat ik onderweg niet hoef te plakken. En voor je het weet rijdt er een auto achter je waar hele reserve fietsen op meerijden.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s