Jul-11: Fietsstrookje

Bij de gemeente lag al een jaar of acht een verzoek van me om de aansluiting van de Metiusgracht op de Kennemerstraatweg een beetje fietsvriendelijker te maken. Daar staan verkeerslichten en vanaf het ziekenhuis (MCA) en Heiloo (via het Zanderslootpad) staan hier veel fietsers te wachten, die linksaf richting Binnenstad en verder willen. Daarbij ligt er aan de rechterkant een trottoir van 5 meter breed, waar weinig mensen lopen. Ofwel haal daar een paar meter af en voeg die als fietsstrook toe voor de linksaf fietsers.

Hoe moeilijk kan dit zijn? Dus keek ik een paar jaar geleden verbaasd op toen het versleten asfalt zomaar was vernieuwd en dat dit ‘puntje’ niet meegenomen was. Dat was de verkeersambtenaar van dienst met me eens, maar ja het werk was al uitgevoerd. Zoiets komt ook uit een onderhoudspotje en een wegaanpassing wordt anders gefinancierd. Daarbij was het waarschijnlijk lastig omdat met het versmallen van de stoep ook de regenwaterafvoer moet opschuiven.

Maar een maand terug kreeg ik opeens een brief in de deur, dat dit kruispunt een weekje voor de helft werd afgesloten voor een aanpassing. En jawel, alsnog werd m’n idee uitgevoerd. Natuurlijk ben ik daar blij mee, maar toch heb ik nog wat aanmerkingen. Zo was er een blik verkeersregelaars opengetrokken op een schaal die ik nog niet eerder in en rond Alkmaar had meegemaakt. Overdag 5 stuks en ’s nachts ‘maar’ 3. En dat voor een stukje fietsstrook van 2 meter breed bij 30 meter lang. (Ziet hieronder het eindresultaat bij zonsondergang en en camera die de laatste dagen kuren heeft:)

Waarschijnlijk was dit een eis van het MCA omdat hier ambulances passeren. Toch hadden ze voor 90% van de tijd niets te doen en reed een deel van de ambulances door mijn smalle dwarsstraatje tegen de rijrichting in. Voor mij mogen ze, maar had dat even in die brief gezet. Dan hadden de bewoners hun auto’s nog iets verder op de stoep gezet en hun kinderen minder op straat laten spelen. Ik had het trouwens met deze heren en dame te doen omdat het juist die bloedhete periode trof.

Na een paar dagen was het ‘grondwerk’ klaar en kwam de asfalteerploeg. Met een stuk of 10 materiaalwagens namen die de halve Wilhelminalaan in beslag:

Hieronder nog wat foto’s om de grootschalige aanpak weer te geven:

Bij dit materiaal mag je ook nog een stuk of 4 bedrijfsbusjes bedenken, die op het grasveldje stonden tussen de Harddraverslaan en dit kruispunt. Idd onder meer voor de aan en afvoer van al die verkeersregelaars. Na een week is het werk geklaard en de detectielus onder de fietsstrook reageert prima op m’n aluminium fiets. Terugkijkend heb ik onbedoeld een berg werk verschaft vooral aan verkeersregelaars.

Die paar vierkante meters fietsstrook zullen met deze aanpak dan ook flink wat gekost hebben. In de krant lees je daar niets over. Ook niet dat de fietsers hier nu meer opselruimte hebben gekregen. Wel lees je uitgebreide stukken over iemand die een Euroteken op het nieuwe fietspad langs de Zeswielen heeft geschilderd. Dat was zeker geen goedkoop pad omdat een deel van de Hoornsevaart hiervoor gedempt is. Wat vergeten wordt is dat in dit geld ook een nieuwe damwand zit, die ook zonder fietspad zou worden geplaatst. Maar dan nog, het pad ligt er en weghalen is duurder. Daarbij maken er veel fietsers en bromfietsers gebruik van.

Je hoort de krant net zo min over de Mandelabrug die nu aangelegd wordt tussen de Beverkoog en het toekomstige ziekenhuis in Heerhugowaard. Die hefbrug wordt 3 miljoen duurder omdat er 3 schepen per jaar onderdoor moeten gaan die hoger zijn dan 3,6 en lager dan 5,1 meter. Kortom Alkmaar heeft erg veel geld over en dan kan dit fietsstrookje er ook best van af.

Geplaatst op 2015-07-11, in Alkmaar, Fietsen, Overmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Waar een fiets is komt er dus een weg in Alkmaar.
    Ik zie bij mij vooral steeds meer fietsers en minder fietspad.

    Zomerse groet,

  2. Grootse aanpak, gefeliciteerd met het succes.
    In ons dorp heb ik ook nog een paar fietswensen maar ik weet te weinig van verkeersregels en wegenaanleg om daarvoor iemand te benaderen.

    Wat de kosten betreft, so what. In een van de kranten stond een artikel over verspild geld her en der in het land; niet voor het eerst, jaren geleden was er ook een tvprogramma over.. Zal wel universeel zijn.

  3. Ach, bij de regering zijn ook veel projecten duur en veelal nutteloos. Het heeft hier wat gekost, maar dan heb je ook wat…

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

