Jul-23: Sinaspilletje

Wat ik me al jaren afvraag is waarom we frisdrank als vloeistof kopen. Dwz het bestaat voor ruim 98% uit water, dat wordt versleept van fabrieken naar winkels en van winkels naar woningen. Dat terwijl elke woning in NL een prima wateraansluiting heeft en je net als bij koffie gewoon poeder of pilletjes zou kunnen gebruiken. Het bespaart niet alleen enorm veel gewicht en ruimte (en dus minder vrachtwagens op de weg), maar zal ook een stuk goedkoper zijn en je bent van statiegeld, rommel of retourflessen verlost.

En net als koffie of waspoeder kan het prima en het bestaat al heel lang. Zelf kwam ik er rond 1965 mee in aanraking. Mijn moeders tante, die in een uithoek van Canada woonde had een buisje van die pillen bij zich en wij vonden het als kinderen schitterend dat dat na enkele seconde in water tot ‘echte’ sinas bruiste. We vonden het heerlijk smaken, maar dat kwam ook omdat we destijds niet meer dan limonade in huis hadden. (Limonade is overigens ook een siroop waar je zelf water bij moet doen, alleen bespaar je daar niet zoveel kosten mee. Wel gewicht en ruimte natuurlijk.)

Decennia later verbleef ik 4 maanden in Canada en heb er menige supermarkt bezocht. Die sinaspillen zijn me toen niet opgevallen. Wel grote frisdrank flessen van een halve Gallon, die bijna 2kg per stuk wegen en te dik zijn voor de Europese koelkastdeurvakken. Schijnbaar weet de (Amerikaanse) frisdrankindustrie dit idee maximaal de kop in te drukken. Dat terwijl ze zelf wel poeder of sterk ingedikte siroop naar Bunnik verschepen, waar ze er voor de laatste kilometers water aan toevoegen. Maar waarom springen de huismerken niet in dit gat in de markt?

Eigenlijk schoot deze vraag me te binnen toen er gemeld werd dat frisdranken in de komende 5 jaar 10% minder zoet gaan worden. (bron) Ik vind dat niet veel en de meeste frisdrank (vooral de lightversies) vind ik veel te zoet smaken. Je hebt geen frisdrank-industrie nodig om dit zelf op te lossen. Bij gewone frisdrank doe ik onder in een glas 30% kraanwater en bij light vul ik zelfs de onderste helft met water om zo tot de gewenste smaak te komen. Zo ingewikkeld is dat niet.

Het kan overigens nog gekker. Er zijn mensen in Nederland die ‘bronwater’ kopen en uit winkels mee naar huis slepen. Dat spul staat voor circa 1 euro per liter in de winkel, terwijl kraanwater nog geen halve cent per liter kost en in grote delen van Nederland minstens zo goed en soms zelfs beter is.

(Voor het gemak hoeft het overigens ook niet. De flessen van o.m. Spa en zijn zo slap dat ze al bij het tappen dubbelknikken als de dop eenmaal los is. Eigenlijk zijn het meer slappe zakken dan flessen.)

Geplaatst op 2015-07-23, in Milieumatig, Shopmatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Rare jongens die consumenten.

  2. Ja, hoe komt dat. Aangeprate behoefte? Je kunt natuurlijk verleidelijker reclame maken met bruisende beelden?
    De frisdrankindustrie zou volledig in elkaar storten, zou je dat die arme fabrikante willen aandoen? ;)
    ps stel dat die pilletjes te koop waren, hoe maak je dan de bubbels?

  3. Eigenlijk heb je helemaal gelijk… Voor de frisdranken althans, het is wat anders bij de vruchtensappen, maar ook daar zal wel ergens wat voor te vinden zijn. Het kan toch echt niet zo moeilijk zijn om ergens zelf water toe te voegen. Overigens drink ik voornamelijk puur helder drinkwater, met om eerlijk te zijn, toegevoegde koolzuur op het werk…

  4. @Dhyan: De marketing weet de consumenten op dat gebied goed te dresseren,

  5. @Bertie: Dat bruisen is koolzuur en kan gewoon in een tablet. Destijds was dat spul uit Canada ook met bubbels en viel het zeker in de categorie ‘priklimonade’. Alleen was ik toen niet veel gewend, omdat wij toen nooit priklimonade in huis hadden.

  6. @Sjoerd: Ik dacht ik werp maar eens een pilletje op. Misschien is de tijd er nu meer rijp voor.

  7. Ik herinner mij een Vitamine C tablet met het zelfde effect.
    Met een keukenverhaspelaar maak ik nu mijn eigen drankjes.
    Fruit, kruiden en groenten combineer ik tot eigen smaken.

    Grote voordeel geen toegevoegde suikers.

    Voor meer producten vind ik de reisafstand veel te groot!

    Vriendelijke groet,

  8. Water is lekker. Ik gooi er zelf wat citroen of munt in. Hartstikke lekker. Ik houd wel van water met een klein bubbeltje. Ik ga eens op zoek naar zo’n fles met koolzuurpatronen ( hadden we vroeger). Dan ben ik af van het nutteloos gesleep met flessen. als ik nog een enkele ker frisdrank drink, vind ik het poepsmerig. Zo’n tabletje hioef ik dus ook niet. doe mij maar thee of gewoon water

  9. En zo is dat Rob!

  10. Hm ja. Goeie! Gat in de markt?

  11. ps
    het woord sinaspilletje is een goeie vondst. Ook een mooie aanvulling op de prikpil. ;)

  12. Ik drink heel weinig frisdrank. Met een liter cola kan ik soms wel twee weken doen. En per dag een glas vruchtensap een glas melk en verder koffie en thee zonder suiker en melk. En ja dan ’s avonds na tienen een paar glazen wijn, rood of wit. en dat is het.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

