Aug-26: Wieringerwaard & Den Helder

Op dat nieuwe Hondsbossche Uitkijkduin waaide het stevig. Zo stevig dat de halve zijwind naar huis minder aantrekkelijk was dan de flinke voordewind naar de Wieringermeer. En dat kwam wel goed uit, want net voor de Wieringermeer in Wieringerwaard staat nog altijd een watertoren die ik op de foto en op dit blog wilde zetten.

Via de Stolpen zoefde ik er moeiteloos en in no-time op af. Helemaal no-time was het ook weer niet en dat had met de Stolperbrug te maken. Daar kom ik in een volgend bericht op terug. Net na die brug waren er flinke werkzaamheden en fietsers moesten op een onmogelijke plek terug naar het oude fietspad en daarbij de 2 rijbanen van de N248 in 1 ruk oversteken. Dat ging me niet lukken en ik besloot via Oudesluis om te fietsen, zoveel langer is dat nu ook weer niet en het scheelt een berg ergernis.

Deze watertoren is van verre goed zichtbaar, omdat het dorp Wieringerwaard niet veel voorstelt. Er is een kerkje, maar als je dat niet weet, dan zie je die zo over het hoofd. Deze 50 meter hoge Watertoren uit 1928 dus niet. Iets dichterbij had ik de indruk dat deze toren een beetje Piseert, maar dat kan ook zijn omdat ik mijn camera niet helemaal horizontaal had. Er zit iets van Horeca in, maar die was op dat moment gesloten. Waarschijnlijk zou die later op de dag open gaan.

Het was die dag mooi fietsweer, met redelijk veel wind uit het zuid-oosten. Vanaf hier had ik eigenlijk vooral wind tegen als ik de kortste weg naar huis zou nemen. Daarentegen zou ik zijwind hebben als ik door zou fietsen naar Den Helder. En omdat ik hun watertoren ook bij m’n verzameling wilde hebben en het nog maar een uur of 4 was werd het dus doorfietsen. Daarbij ging ik door Anna-Paulowna en met hun pontje van het Westeinde over het Noord-Hollandskanaal. Fietsen door Breezand vind ik zeer onaantrekkelijk en op deze manier ben ik ook mooi verlost van die belachelijk lange omfietslus aan de westkant van de Kooybrug.

En op deze manier kwam ik langs een aardige drijvende tuin tussen Anna Paulowna en Westeinde:

De watertoren in Den Helder bij het station staat daar ook behoorlijk prominent. Op deze is nog een wapen van Den Helder te zien. Zoiets ontbreekt op zijn broer in de Wieringerwaard. Deze stant uit 1907 en is ‘maar’ 40 meter hoog. Het is de Nieuwe Watertoren die de Oude Watertoren heeft vervangen. Die oude was uit 1859 en was de eerste in Nederland. Meer daarover op Ontdek den Helder.

Hier een setje eigen foto’s.

Geplaatst op 2015-08-26, in Fietsen, NH-matig, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. De watertorens hebben in ieder geval een behoorlijke uitstraling op de omgeving. En ik vind die van Den Helder zeker zo mooi.

  2. Goed de Watertorens zijn het onderwerp van dit blog?

    De drijvende watertuin springt er voor mij toch echt uit!

    Regenachtige groet,

  3. @Rob; Je mag uit mijn blogsels halen wat je wilt, daar is een ieder volledig vrij in. Zelf had ik dat drijftuintje er tussen geprutst omdat ie niet zo goed in de derde aflevering van deze fietsserie past en ik het niet iets vond voor een apart berichtje. Maar ook ik vond het een leuk ding en waarschijnlijk is dit overdrijfsel van hun bloemendagen 2 maanden eerder. Je kan het eenvoudig bewonderen door de trein naar Den Helder te nemen, bij Anna Paulowna uit te stappen een dan een dik kwartier naar het westen te lopen.

  4. @Sjoerd: Die van Den Helder is mooi opgeknapt en meer in de oude staat gebracht. Hij ziet er zeker mooi uit, maar dat wapen zou ik wel een kleurtje hebben gegeven.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

