Sep-19: Minder Bezoekers?

Sinds Juni geven de statistieken van WordPress aan dat ik minder bezoekers heb. Nou is het gebruikelijk dat ik in de zomer minder bezoekers heb, maar het verschil is nu veel groter dan in voorgaande jaren. Dat terwijl ik niet minder vaak blog en het aantal reacties niet lager is dan in voorgaande jaren.

Ik onderhou ook een ander blog voor een regionale organisatie, en die statistieken vertonen na afgelopen Mei geen ‘halvering’. Kortom wat is er aan de hand? Als eerste denk ik dan aan Google die mijn blog niet meer leuk vindt en hem lager in de zoekresultaten zet. Vandaag heb ik dat eens beter bekeken en Google levert nog altijd evenveel bezoekers, circa 650 per maand (goed voor 1600 pageviews).
Wat ik mis zijn de doorverwijzingen vanaf andere blogs. Van medebloggers zijn dat er de laatste tijd 0 per dag. Dat terwijl ik van die medebloggers wel reacties krijg. Misschien hebben zij (en andere bezoekers die via hen komen) opeens allemaal besloten om ‘tracking cookies’ te blokkeren en worden ze om die reden niet meer geteld. Dat zou wel erg toevallig zijn. Aanvankelijk dacht ik nog even dat iedereen over was gestapt naar Facebook, maar dan zou ik ook veel minder reacties moeten krijgen.

Het lijkt er meer op dat de HTTPS-verandering rond Mei een rol speelt. Het normale protocol om een website te bezoeken gaat via HTTP. Sinds Mei zijn alle WordPress.com-blogs omgezet naar HTTPS met de S van secure, ofwel een veiligere versleuteling. Google bevoordeelt website met HTTPS boven die van HTTP. Die stuurt dan ook zoekers direct naar m’n HTTPS-versie https://ximaar .wordpress.com.

Bij mijn medebloggers staat vrijwel overal nog http(zonder s)://ximaar .wordpress.com in hun linkenlijsten en bij mijn reacties die ik daar ooit heb achtergelaten. Als daarop geklikt wordt, dan worden die bezoekers door wordpress automatisch omgezet naar de veiligere https://ximaar.wordpress .com. En schijnbaar worden die gezien als bezoekers die niet van buiten komen, maar van binnen en worden deze daarom niet meer meegeteld. En dan gaat het om circa 40% die niet meer worden geteld. Dwz hun pageviews. Want het aantal unieke bezoekers is ook redelijk constant gebleven. Gemiddeld bekijkt een bezoeker 3 pagina’s ofwel 3 pageviews.

>Naast doorverwijzingen zijn er ook een flink aantal bezoekers dat via zogenaamde bookmarks, favorieten, bladwijzers of mail komen. In elk geval is er eigenlijk niet veel aan de hand en is niet zomaar het aantal bezoekers gedaald. Ik neem aan dat andere wordpress.com-bloggers met veel doorverwijzingen bij andere blogs of websites iets vergelijkbaars hebben gemerkt of zullen merken.

Dat mijn andere blog daar geen last van heeft, komt omdat die weinig wordt door verwezen op andere websites.

Los daarvan reageer ik vrijwel niet meer bij Blogspotters, maar dat is al veel langer zo. Met FireFox lukt het me niet daar een reactie te plaatsen en met Chrome lukt het me niet om daar een link naar m’n worpress-blog achter te laten en komen zij automatisch op m’n prutsblog http://ximaar.blogspot.com. Erg is dat allemaal niet, de blogspotters zijn op mijn linkenlijst behoorlijk in de minderheid.

Geplaatst op 2015-09-19, in Webmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Natuurlijk is het leuker om meer lezers te hebben of te krijgen.

    De manier van tellen blijft verschillend.

    Blogspot vind ik meer en meer onhandig en ongemakkelijk.
    Een van de blogspotters die ik volg geeft bij voorbaat al aan dat het voor applegebruikers onmogelijk is om bij haar te reageren ……

    Vriendelijke groet,

  2. Ik doe totaal niets met die statische gegevens. Op mijn blog heb ik blijkbaar niets met ‘meten is weten’

  3. Ik volg wel enkele blogloggers, maar plak mijn linklog dan maar in het bericht

  4. Interessant Ximaar…. Ik denk dat je gelijk hebt dat het verschil (vooral) in de (wel/niet-getelde) http/s-hits zit… Het klopt inderdaad niet, “0 verwijzingen, maar wèl een reaxie van de desbetreffende bezoeker.”

    Nèt heb ik mijn linklijst aangepast, en daar bij alle wordpress-bloggers de S in http toegevoegd. Ben benieuwd of die weg weer meetelt in de stats :-)

    (PS: Nu klik ik ook door vanuit mijn mailbox, vanuit het WP-notificatie-abonnement, of hoe het ook heet. Maar dat zal vast ook wel in de stats terechtkomen… )

    (PPS: Zelf zit ik erover te denken om tòch weer een vorm van stats op mijn site/blog te installeren. ik mis het wel een beetje. Al zullen de cijfers ingestort zijn omdat ik zoveel met verbouwen en huisverkopen bezig was ;))

  5. Ik kijk eigenlijk nooit naar de statistieken. Wellicht eens na het lezen van deze blog…

  6. Bloggen raakt uit. Te langzaam, te persoonlijk. De tijden veranderen.

  7. @Blewbird, maar dat was al 7 jaar geleden zo, toen een groot deel van de bloggers richting Hyves gingen en later naar Facebook overstapten. Op dit moment is het vrij stabiel, waarbij de geëngageerde bloggers langzaam verdwijnen en vervangen worden door blogsters die het over lipstick, mode en verre vakantiebestemmingen hebben.

    Maar in het bovenstaande geval is het me duidelijk dat er op dit blog geen echte inzinking is, maar dat een systeemwijziging van WordPress.com zorgt dat een flink deel van de bezoekers door hen niet meer geregistreerd worden. Dat zijn nota bene bezoekers die via andere WordPress.com-sites komen.

  8. @Sjoerd: Ik vind het wel leuk om te zien via welke link of welke zoekwoorden bezoekers op dit blog komen. Helaas gaat dat steeds beroerder. Google geeft de zoekwoorden niet meer vrij en WordPress.com laat geen scripts toe van statcounters die dit registeren. Dan ben je dus aangewezen op de statitstieken die WordPress.com zelf verstrekt en daar mankeert op dat gebied duidelijk iets aan.

  9. Ik kijk er nooit naar. Volgens mij is dat https toch al veel eerder bij de WP.com blogs?

  10. @Margo: Dat zal goed kunnen, ik weet het me niet meer te herinneren en kan het niet terugvinden. Mogelijk zijn ze pas later interne doorverwijzingen niet meer gaan tellen (maar ook daar niets over te vinden) en die doorverwijzingen zouden hoofdzakelijk kunnen komen van http naar https.

  11. Ik vond het niet alleen leuk om te zien, welke zoekwoorden of vragen er op mijn vakblog verschenen, ik reageerde er ook meteen op in een volgende blog. Dat gaat inderdaad steeds minder goed.

  12. Ik merk dat ik zelf inderdaad wat inzak wat bloggen (en wat reageren) betreft. Maar ik heb wel besloten toch door te blijven gaan. Misschien wil ik iets meer naar kwaliteit gaan streven dan naar kwantiteit, maar dat moet nog vorm krijgen. Blogs bezoeken doe ik nu een paar keer per week en niet meer iedere dag.

  13. Het zat niet in HTTP versus HTTPS, maar in mijn proef met een iets grotere letter die ik zelf eind-April heb gestart. Lees hier meer: https://ximaar.wordpress.com/2016/02/12/feb-12-einde-verdana-proef/

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

