Okt-08: 15-73

De foto rechts maakte ik een ruim jaar terug, maar toen vergat ik hem te plaatsen. Dit jaar ben ik wel op tijd en wel 442 jaar na de Victorie op de Spanjaarden. Dit huisnummerbord hoort bij een toegangsdeur. De brievenbussen er naast lopen van 5 t/m 73 en de kans is groot dat 5 t/m 13 een andere toegang heeft vanaf de Baangracht. Of de bordjesmaker had oog voor de historie en zette er ‘per abuis’ een 1 voor.

Gisteren was ik na een ruime week weer eens in de bieb om bij te lezen. Onze knuffelspanjaard was er ook. Hij komt daar veel regelmatiger dan ik en misschien wel bijna dagelijks. Een zeer vriendelijke man met veel humor en nog altijd slecht te verstaan. Volgens mij is hij  van de eerste generatie gastarbeiders en als ik het wel heb komt ie uit Asturias. Op zijn matige Nederlands na is ie volledig ingeburgerd. Zo zie ik hem regelmatig door de stad fietsen en steekt dan altijd z’n hand op als ie mij ziet of een van zijn vele andere kennissen. In de bieb klaagt ie met een big smile de doorsnee Alkmaarder er moeiteloos uit.


Ik liet ‘m de spotprent van Merk-L en de Grieken zien en dat was reden voor nog meer grappen. Aan de leestafel zaten meer mensen die zich er dan mee bemoeien en doorgaans gaat dat uiterst gemoedelijk. Nu ook en niemand zeurt tegenwoordig meer dat het er stil moet zijn. Onze stemgeluiden vallen overigens in het niet vergeleken met het luid gorgelende espresso-apparaat in de koffiehoek. Iemand merkte op dat de EO deze week een serie over Alkmaar uitzendt en dat daar best leuke stukjes in zitten. Net gekeken en er zitten best leuke stukjes in, waaronder een gesprek met stadsbeiaardier Christiaan Winter (hier wat muziekfragmenten op de website van de gemeente). Het voordeel van uitzendinggemist is dat je het typische EO-gezever door kunt spoelen.

Maar goed onze spanjaard zit volgens eigen zeggen vandaag in de Schoorlse Duinen. Het is vreselijk dat wij deze overwinning op zijn volk na 442 jaar nog zo ‘fanatiek’ vieren. Het zou mij dus niets verwonderen als ik hem ook vandaag weer ergens in de stad zie, als ik een rondje doe langs de optocht en door het Stedelijk Museum, dat vandaag gratis voor iedereen open is. Ook voor Spanjolen:

Geplaatst op 2015-10-08, in Alkmaar, RTV-matig, Ximatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Het staat me niet aan dat je degenen die graag stilte in de bibliotheek wensen zeurders noemt. Ik heb geluid en concentratieproblemen en heb om te kunnen lezen de stilte nodig. En de bibliotheek is een van de weinige zo niet laatste rustoorden waar dat nog kan of wil je dat mensen zoals ik ook nog ontnemen. Gaan jullie lawaaischoppers maar herrie maken op straat want die moet ik ook al mijden als de pest.

  2. @Dhyan: EO-gezever is geen probleem?

    (Onze bieb bestaat uit 2 verdiepingen. Beneden maakt de bieb tegenwoordig zelf lawaai met dat espresso-apparaat, hun telefoon die ze constant lang over laten gaan en veel rennende kinderen. Boven is het stil en daar is ook een huiswerk-afdeling.)

  3. Ik kijk geen TV en dus weet ik niet wat de inhoud daar van is

  4. Mensen moeten inderdaad wat minder zeuren. Als je in stilte wil lezen doe je dat maar thuis. Een conversatie op lichte toon moet zelfs in een bieb kunnen.

  5. Hoe zit dat nou met de nummering van due brievenbussen? Als ik het goed zie zijn het allemaal oneven nummers, maar de nummers 1 en 3 ontbreken. Herrie schijnt er tegenwoordig bij te horen. Als zo’n bieb zelf al lawaai produceert met een koffieapparaat en telefoons, dan kun je niet verwachten dat mensen gaan fluisteren.

  6. @Margo: Links staan nog 2 woningen met 1 en 3. Aan de overkant van de gracht zijn de even nummers.

  7. Bibliotheken zijn (waren) bedoeld voor mensen die thuis niet in stilte kunnen lezen. Omdat de boeken daar niet zijn, niet mee naar huis genomen mogen worden. Of omdat het thuis niet stil is: gezinsleven, televisie etc.

  8. Een bibliotheek kan ook rustig zijn mèt pratende bezoekers. Kleine kinderen zijn grotere lawaaimakers als hun hun ouders ze niet tot de orde roepen.
    Een grappige huisnummering, al of niet opzettelijk en de Merk-L cartoon is meesterlijk☺☺☺

  9. @Emigrant Correct @Sjoerd ik heb een gehoorstoornis in die zin dat alle geluiden ongefilterd binnen komen en kan thuis niet lezen vanwege een nabijgelegen school en voetbalterrein voor de jeugd en in een bibliotheek ook al bijna niet meer. Is het teveel gevraagd om een gering aantal stilteplekken te verlangen?

  10. De cartoon is leuk en zegt wat over het cultuurverschil van grieken en duitsers. Kun je precies zien waarom je grieken niet in een noord europees denk, werk en economiepatroon kunt persen.

  11. Mijn gedachten gaan even naar de Spanjaard. Vreemd he, dat mensen die hier zo lang wonen nog steeds niet goed Nederlands kunnen spreken terwijl anderen dat soms binnen een paar maand al redelijk goed kunnen. Hoewel ik zelf nooit gebruik mak van de leeshoek in de bieb, vind ik wel dat het daar rustig moet zijn. Bij ons in de bieb staat er dan nog erens anders een stamtafel bij de tijdschriftenhoek en daar wordt nog wel eens gediscussieerd

  12. @Hanscke: Dit gesprek was aan de leestafel en die staat in een hoek. Je kan daar best een gesprek voeren zonder dat anderen daar last van hebben. Zoals ik eerder schreef is het bij ons boven rustig, daar maken veel scholieren hun huiswerk en hoor je geen kik.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

