Nov-19: Dag-10 Oostwaarts

In Vesoul heb ik de volgende morgen een broodje in zo’n broodjeszaak zonder stoelen gehaald en vervolgens opgegeten in een mooi café waarvan ik de indruk had dat die brodeloos was. Dat had ik mis, ik zag er anderen met succes een vergelijkbaar broodje bestellen. Maar goed dat ik wat achteraf zat, achter een brede pilaar, met m’n broodje in zo’n stokbroodzak. Kortom minder opvallend gegeten omdat ik niet weet hoe vooral de bediening (die daar zowaar ook rondliep) er op zou reageren. Ik zat binnen omdat het terras al vol zat met schijnbaar 1 grote familie. Dus kinderen, oma’s en mogelijk een buurman of -vrouw. Iedere Fransman geeft een bekende man ‘s-ochtends een hand en een vrouw een zoen. Daar kijk ik niet van op. Maar als jonge mannen een opa zoenen, dan is er toch eerder een familieband. Het schoof af en aan en ik had van binnen een mooi uitzicht op deze terrastoelendans.

Net na het geld pinnen zag ik een postbode met e-bike, dus eigenlijk een e-post. Franse postbodes, maar ook prullebaklegers in o.m. Lille gebruiken steeds meer een elektrisch ondersteunde fiets. Gewone fietsers kwam ik deze dag vrijwel niet tegen en ook geen racefietsers of (op deze postbode na) e-fietsers. Ik ging vanaf hier noordwaarts richting Vogezen. Niet dat ik stoer wilden doen door daar dwars overheen te fietsen, maar omdat Luxeuil-les-Bains er tegenaan ligt. Op een foldertje in het hotel had ik begrepen dat dit de meest bezienswaardige badplaats in dit gebied moest zijn.

In een veel eerdere vakantie ben ik al eens door Bains-les-Bains gegaan, hun ‘Baden-Baden’ maar dan veel kleiner, minder druk en vooral nostagischer. Nu wilde ik Luxeuil wel eens bekijken op hun circusgehalte. Alleen fietse ik aanvankelijk te westwaarts over de rustige D118 en D10. Bij Varogne wilde ik m’n koers iets meer richting oost verleggen om goed uit te komen. De aansluitende weggetjes en wegen die er een beetje op leken stuurde me richting zuidoost en zo kwam ik in Saulx uit, dat aan de grotere N57 (de hoofdweg tussen Vesoul en Luxeuil) ligt, De weg die juist probeerde te vermijden.
Maar goed die weg liep wel dwars door dit plaatsje en met de verkeersdrukte viel het hier rond een uur of 11 wel mee. Ik probeerde het dan ook maar.

Dit bleek een saaie kaarsrechte weg te zijn, die zelfs 4-baans werd en een E-nummer (E23) had. Vooral de vrachtwagens reden er hard. Ik mocht er fietsen, maar probeerde af en toe een alternatief te vinden, wat op niets uitdraaide. Alles kwam weer terug bij deze weg. Een echt alternatief kwam pas bij Baudoncourt en die weg liep dood op een landingsbaan. Uiteindelijk liep ik op de N57 dood bij een grote rotonde. De wegwijzer voor Luxeuil wilde me daar over het autowegdeel sturen. Dus nam ik maar een kleinere weg linksaf waar ik nog wel mocht fietsen. Ook druk, maar wel door wat dorpjes. Achteraf was dit een veel kortere weg om zo midden in de beoogde badplaats te komen. Daar liep al het verkeer vast in kleine straatjes met veel 1-richtingverkeer.

Hier was het in het centrum behoorlijk warm. Ik vond een klein winkeltje dat ook waterijsjes verkocht. Vanwege de kleinte nam ik er maar 2. Ik zat op een bankje in de schaduw aan de noordkant van een grote abdijkerk. Daar liepen door een zijdeur steeds mensen in en uit, mogelijk touristen, maar ook mensen met een boodschappen- of actetas. Ik deed het ook maar en kwam zo langs een fraai orgel met veel houtsnijwerk. Iets verder kwam ik in een soort hofje dat als doorloop diende. Ook daar waren banken en zat ik nog wat beter. Van een echt kuuroord was hier in het centrum niets te merken. Dus ging ik maar eens opzoek en vond dat anderhalve kilometer noordelijker. Een park met wat badgebouwen en hotels. Het ‘Etablissement de Luxe‘ was waarschijnlijk het hoofdgebouw, maar dat was minder pompeus wat ik ken uit Bains-Les-Bains, Baden-Baden, Karlovy Vary en nog 50 van dergelijke oorden. De ‘Luxe’ viel dus erg mee.

Nadat ik als voldoende bekeken had bedacht ik maar verder oostwaarts te gaan. De Vogezen zag ik niet zitten. Klimmen met een graad of 25 trekt me niet zo. Ik kwam uit het zuidwesten en terugfietsen maar het zuiden trol me net zo min. Dus bleef zuid-oostwaarts langs de uitloper van de Vogezen over en dat deed ik dan ook maar. De hoofdweg naar Faucogney viel mee kwa drukte en was goed te doen. Maar daarna doemde er weer hogere bergen op en boog ik zuidwaarts af naar Mélisey en Ronchamp. Dat waren mooie en rustige weggetjes. In Ronchamp bedacht ik dat in Belfort deze dag m’n finish zou trekken. Dat was nog maar een kilometer of dertig over de N19. Die weg was minder druk dan de N57 en was redelijk te doen met maar 1 echte heuvel. Net even nagemeten dat die 470 meter hoog was en dat was met de bovenstad van Langres het hoogste punt van m’n vakantie.

Het ging wel lekker makkelijk, nu ik ook meer rugwind uit het noordoosten had. Het waaide nog altijd stevig en op de open N57 naar Luxeuil was dat duidelijk lastiger. Bij elkaar heb ik deze dag 108 km afgelegd, en kwam daarmee in 10 fietsdagen maar boven de 1000km. Belfort ken ik en heb ik 12 jaar eerder al eens bezocht. Ik heb er toen ook overnacht en wist dat dat daar goed te doen is. Mijn oude eenvoudige hotelletje was verdwenen. Ik vond een aardig alternatief met uitzicht op hun enorme vesting en de Kathedraal.

Die vesting van Vauban heb ik destijds goed doorlopen en deze keer heb ik het alleen op een flinke stadswandeling gehouden. Uiteindelijk at ik iets vegetarisch in een iets te yuppig restaurant. De vele restaurants die me meer trokken waren (prop-)vol en dan is het goed te merken dat het een vrijdagavond was.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2015-11-19, in Rijwielmatig, Zwerfmatig-15 en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Je gaat hard richting Basel op deze manier… en een vlak stukje weg zit er volgens mij ook niet meer in…

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

