Nov-22: Alkmaarse Terugdraaieritis

Het laatste decennium deelt Victor de 1e hier met zijn OPA de lakens uit. Afgelopen verkiezing werden ze met 10 van de 39 zetels de grootste partij. De keer daarvoor waren ze nog even groot als de PvdA, maar die wisten ze netjes buiten hun stadsregering te plaatsen. Overigens met ‘dank’ aan de PvdA zelf. Ooit was in Alkmaar de PvdA de grootste partij, maar die positie hebben ze zelf vakkundig afgebroken. Dat gebeurde op landelijk niveau, maar minstens zo effectief op regionaal en locaal niveau. Omdat ze bij die partij nog steeds niet snappen waar het aan ligt, zal dat ook niet snel verbeteren.

OPA heeft een soort vete met de PvdA. Je zou kunnen zeggen dat het een anti-PvdA-partij is, maar aan de andere kant vissen ze in dezelfde vijver van de arbeidende kiezers. Hoger opgeleiden stemmen ook hier op D66 en GroenLinks en ondernemers op de VVD en desnoods het CDA. OPA heeft zeker sociale trekjes met Anjo v/d V, die ze overnamen van GroenLinks. Het grote verschil zit in de omgang met de inwoners. Die geven ze meer de indruk dat zij iets voor hen doen.

Een paar jaar terug zag ik een mooie uitzending van Kijken in de Ziel der Politici. Daarin werden ook kamermedewerkers (zoals de waterdragers en stukkenronddelers) gevraagd hoe zij politici zagen. Eigenlijk vonden die de VVD’ers scocialer dan de PvdA’ers. Een VVD’er geeft ze af en toe een klopje op de schouder of een bedankje. De PvdA’ers hebben daar geen tijd voor, die hebben het te druk met de slachtoffers in de derde wereld. De mensen die ik bij de Alkmaarse PvdA ken sluiten daar naadloos op aan. Het is dan ook niet gek dat veel Alkmaarders zich door hen in de steek gelaten voelen en op andere partijen gaan stemmen. Of ze blijven thuis. In de oude gemeente Alkmaar was de opkomst bij de laatste gemeenteraadsverkiezing maar 40%. In mijn ogen ondemocratisch laag en reden om deze verkiezingen ongeldig te verklaren.

VVD en CDA denken daar natuurlijk anders over. Door die lage opkomst onder arbeiders valt hun verlies erg mee. Hun stemvee blijft wel komen voor de belangen van ondernemers en christenen. Zij haalden bij de laatste verkiezingen respectievelijk 5 en 4 zetels. Een flink deel daarvan kwam uit de Schermer en Graft-De Rijp, de 2 zeer landelijke gemeentes die door Alkmaar zijn geannexeerd. OPA regeert met de VVD en het CDA en D66. Die laatste partij voegt weinig toe, ze komen uiterst grijs over en waren eerder in de oppositie een stuk duidelijker.

Zo’n 8 jaar geleden bedacht de PvdA-OPA-regering een systeem om de overlast van het autoverkeer te beperken. De Bierkade of beter Wageweg werd 1-richting om daar de overlast van geluid en vervuiling te beperken. De Kanaalkade werd ook 1-richting voor de auto’s, waardoor er ruimte kwam voor 2 busbanen. De tegenrichting werd omgeleid door Overstad. Ook daar werd een weg (de Noorderstraat) 1-richting voor auto’s wegens ruimtegebrek. Nu 8 jaar later is dat vrijwel allemaal teruggedraaid. Eerst werd de Noorderstraat weer 2-richtingen, waardoor Overstad meer autoverkeer aantrok en bij het Huiswaarderplein de verkeerslichten moeite hebben met de verwerking. Vervolgens werd de Kanaalkade weer teruggedraaid naar 2-richtingen voor de auto’s, waardoor de verkeerslichten onder het Stadskantoor een stuk nadeliger zijn geworden voor het kruisende verkeer over de Geestersingel. En op dit moment mag een klankbordgroep nadenken over het terugdraaien naar 2-richtingenverkeer over de Wageweg en Bierkade.

Voor dat laatste is een onderzoek gedaan door een gerenomeerd onderzoeksbureau. Uitkomst: Terugdraaien levert overal ellende op. Veel meer ellende dan het kleine voordeel voor automobilisten die van Oudorp naar de nieuwe Schelphoek parkeergarage willen. Dat laatste ‘probleem’ kan je vrijwel niet verzinnen, maar was het speerpunt van zowel de VVD als het CDA. En omdat die mee mogen doen in de stadsregering krijgen ze deze kluif toegeworpen door de OPA, die het niet veel uitmaakt.

Met niet te verzinnen bedoel ik dat Oudorp op nog geen 2 kilometer van de binnenstad ligt en zij dus de fiets pakken en niet de auto. Als ze hun auto al in de Schelphoekgarage zetten, dan duurt het lopen naar de winkels al veel langer dan even op de fiets uit Oudorp direct naar de winkels fietsen. Idd de Schelphoekgarage ligt te ver van het echte winkelgedeelte en zal om die reden nooit populair worden, ook niet als er een 4-baansweg met nieuwe brug uit Oudorp naartoe gaat. Als je al uit Oudorp met de auto wilt, dan zet je die in Overstad, dat dichterbij is, meer ruimte biedt en veel goedkoper is.

Dat het winkelbezoek enorm is veranderd snapt een deel van de middenstanders met hun locale VVD (inmiddels landelijk bekend met hun belachelijke 8-punten-contract) evenmin. In de laatste decennia zijn winkels met grote spullen uit de krappe binnensteden verdwenen naar de bedrijventerreinen als Overstad. Denk aan meubelzaken en witgoedverkopers. Het knussere spul is in de binnensteden achtergebleven. Beide hebben nu de wind tegen door het Internet. Een goed voorbeeld is de V&D. Er lopen nog altijd veel potentiële klanten in deze winkel, maar ze gaan niet met iets bij de kassa staan. Wel kijken ze hoe iets er uit ziet en vervolgens kopen ze het bij een internetwinkel, die veel minder bedrijfskosten heeft. Daarentegen staat er voor het restaurant op de 3de verdieping een flinke rij van mensen, die er nog even gezellig een kop koffie halen met iets erbij. De horeca heeft dan ook totaal geen last van de zogenaamde slechtere bereikbaarheid, waar de VVD en het CDA duidelijk teveel aan wijten.

VVD en CDA hebben daarnaast bitter weinig kennis in huis waar het gaat om verkeersafwikkeling en de gevolgen daarvan. En de gevolgen van de Wageweg en Bierkade in 2-richtingen zijn niet misselijk. Nu staat er alleen een file op de Bierkade als de Friesebrug open gaat. Bij omdraaien of toelaten van auto’s in 2-richtingen staat die file ook aan de andere kant en dat zet bijna de complete stad vast. Die auto’s staan daar ook in de weg voor verkeer van Oudorp richting Kanaalkade (de hoofdroute voor de bus, waar geen ruimte meer voor is) en tussen Overstad en Oudorp, waar geen ruimte is voor de broodnodige uitvoegstrook richting Friesebrug. Maar ja, OPA moet de VVD en het CDA toch iets geven voor hun deelname aan de Stadsregering?

OPA zelf denkt aan een soort tussenoplossing door de Bierkade om te zetten in een fietsstraat. Leuk bedacht, maar ook verre van realistisch. Voor een fietsstraat rijden er nu al dagelijks 5000 auto’s teveel, waar moeten die dan naartoe? Laat staan de 8000 auto’s die er bij gaan komen als er voor de auto’s weer 2-richtingeggebruik is.

De grootste omdraaitruc vind echter bij het station plaats. De lengtevakken voor de bus en het afzetten van bussagiers bij de tunnel naar de perrons wordt weer teruggedraait naar de situatie van voor 1970, met schuine opstelvakken veel verder van tunnel. En om de overstap nog onaantrekkelijker te maken wordt de tunnel vervangen door een overloop (traverse), die verder van het busstation komt. Zo’n overloop was er tot 1970 ook, maar die lag toen een stuk oostelijker en daarmee gunstiger voor de overstappers. Die overstappers zijn nu erg gebaat bij de huidige gelijkvloerse spoorwegovergang, die nu midden in het nieuwe busstation uitkomt. En natuurlijk wil Prorail (die wel pro rails zijn, maar zeker niet pro reiziger) die overgang opheffen. De mensen moeten langs de winkeltjes aan de nieuwe traverse omlopen.


Kortom de broddelende politici van Alkmaar ondervinden hier steun van de knoeiers van Prorail. Duidelijk een zoveelste verlies-verlies-situatie door terugdraaieritis. Eigenlijk is Alkmaar met haar inwoners misschien wel veel beter af zonder politici en proberen veel kiezers dit duidelijk te maken door niet op hen te stemmen. Gelukkig gaan er hier ook veel zaken goed, maar dat is meer ondanks dan dankzij onze gekozen locale volksvertegenwoordigers.

Advertenties

Geplaatst op 2015-11-22, in Alkmaar, Kiesmatig, OV-matig, Shopmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Vreemd dat verkeersdeskundigen zich inlaten met dit politieke broddelwerk …..

    Vriendelijke groet,

  2. @Rob: (Ik had dit stukje iets te snel gepubliceerd en heb er nog wat vreemde tikfouten uitgehaald.)

    Die verkeerskundigen zijn van de gemeente en verliezen hun baan als ze niet voldoende toegeven aan hun politieke leiders. De ingehuurde verkeerskundigen worden betaald door de gemeente en leveren spullen af, waarbij werk werk is. Ze zullen dit blijven doen. Het is aan de politiek om de adviezen van deze kundigen in de wind te slaan of ze wel goed te lezen. Eigenlijk snap ik de politici niet die iets laten onderzoeken en zich er vervolgens niets van aantrekken. Helaas is dit niet een Alkmaars probleem, maar komt het in veel gemeentes voor.

  3. Het is een veelvoorkomend ritueel dat alle kostbare bedenksel uiteindelijk toch weer teruggedraaid worden als niet werkbaar. Waarom niet eerst een gedegen haalbaarheidsonderzoek of een goedkope proefopstelling gemaakt?

  4. Waarom zou het in Alkmaar anders zijn dan in andere vergelijkbare steden. Het gaat er niet om wat goed is voor de bevolking, maar wat goed is voor de partij…

  5. Bij de zuiderburen draaide een heel land zonder politici, dus waarom Alkmaar niet…

  6. @Dhyan: Waarschijnlijk reageer je op het stationsgedoe. Dat is door allerlei bezuinigingen wat vreemd verlopen. Aanvankelijk zou het busstation eerst flink opschuiven naar het westen, en dan lag de nieuwe traverse er prima. Vervolgens werd bedacht om uit geldgebrek maar niets te doen aan het busstation. En als laatste werd dus bedacht om het oude busstation toch maar een beetje op te knappen en effectief een stuk naar het oosten te verplaatsen. En toen lag opeens de oude overweg weer op de juiste plek, maar die wilde Prorail al eerder weg hebben.

    Bij de Wageweg/Bierkade is dus een rapport gemaakt in opdracht van de politiek, maar vervolgens nemen die niet de moeite om het te lezen of begrijpen ze het niet of willen ze het niet begrijpen. Kans is groot dat het een mengeling van deze 3 opties betreft.

  7. @Sjoerd: Het gekke is dat de politieke partijen al een tijdje worden afgerekend op dit gedrag, door minder stemmers en minder mensen die lid van een partij willen zijn. Uiteindelijk levert dat ook minder politici op die het wel sneppen.

  8. @Bertie: Inderdaad! ;-)

  9. ProRail wil liefst alle overwegen weg hebben; en voor een deel kan ik dat nog wel volgen.
    Maar dan moeten de alternatieven wel mensvriendelijk zijn; en dat is lang niet altijd het geval.
    In Ede worden overwegen vervangen door tunnels; op zich begrijpelijk, gezien het aantal treinen dat er langs komt, en het aantal (bijna)ongelukken dat er nu is. In Ede is in mijn ogen het belangrijkste probleem dat die tunnels vriendelijker zijn voor automobilisten dan voor fietsers en voetgangers: de laatsten krijgen langere omrijroutes van de de eersten.
    Dat ligt overigens vooral aan de opstelling van de gemeenteraad in Ede, is mijn indruk.

  10. @Trijntje: Eigenlijk ging dit bericht vooral om het heen en terugdraaien en niet specifiek over de spoorwegovergang die Prorail weg wil hebben. Toch even de situatie aan de hand van dit ingekleurde plattegrondje met boven de huidige situatie en onder de toekomstige. Deze overweg ligt aan de oostkant (rustige kant) van het station, waar alle treinen stoppen. Een deel gaat daarna verder en komt dan over deze overweg, waar ze langzaam rijden t/m de aansluitende spoorbrug. Er is in 150 jaar nooit iets op deze overgang gebeurt en de kans is klein dat er wel ooit iets gaat gebeuren. Daarbij staan de treinen slim opgeteld zodat deze spoorwegovergang de minste last oplevertvoor trein en lopende reizigers. Hij gaat dan ook niet verder dan spoor 4/5. Die spoorwegovergang was de reden dat hier nooit liften zijn geweest voor de tunnel. Nu komen er wel liften en daarom wil prorail van de tunnel af en van de spoorwegovergang.

    Goed dat er liften komen, maar een lift zet veel minder door. Die ervaring heb ik op Amersfoort waar ik met mijn vakantiefiets en bagage maar ga sjouwen (goed goten zijn er ook niet) om de aansluitende trein te halen. Anders moet je op 3 op-en-neertjes van de lift met kinderwagens en koffers wachten en ben je dus te laat. Maar hier in Alkmaar komt er via die transverse een flink omloop stuk bij tussen trein en bus en dat zullen veel reizigers niet leuk vinden. Helaas weet een groot deel nog steeds niet dat dit het plan is.

    Op de tekening heb ik aangegeven wat de looproute is van de bus naar de trein naar Amsterdam. Buspassagiers stapten tot voor kort bij ‘Uit’ uit en liepen (groene lijn) door de tunnel naar spoor 5. De trein uit Amsterdam komt op spoor 3 aan en dan kan je maar beter voorin gaan zitten en de spoorwegovergang naar de 4 instappunt rond ‘In’ (paarse lijn).

    In de nieuwe situatie is de traverse meer naar het westen verschoven en de bussen meer het oosten. Er zijn nu een aamtal in/uitstappunten voor de bussen, die gemiddeld rond de oude spoorwegovergang liggen. Als die open blijft, dan is het daarover iets korter lopen van en naar de trein. Maar als ie wordt opgeheven, dan verdubbeld tot ver3voudigd deze loopafstand.

  11. Planologie is niet de sterkste kant van Alkmaar. De kracht van Alkmaar ligt juist in de knusse binnenstad met alles op loopafstand. Kijk naar vergelijkbare (toeristen)steden in het buitenland, daar is het centrum doorgaans autovrij en kan je in de omgeving (goedkoop) parkeren.

    Volgens mij zou er juist meer autovrij moeten worden, te beginnen met de Markstraat van vrijdag t/m zondag. Met evt in de avond een taxi standplaats. Hier zit je lekker in de luwte en in het zonnetje.

    De mensen uit de regio gaan inderdaad echt niet naar de Schelphoek garage omdat ze opeens over de Bierkade kunnen vanuit Ouddorp. Die willen gewoon ergens goedkoop staan (max. € 3 per dag?).

  12. @PB: In Overstad is veel te vinden voor 50 ct/uur en maximaal 3 euro per dag. Op andere plekken sta je gratis en loop je nog geen kilometer tot de binnenstad. Marktstraat en bijvoorbeeld Gedempte Nieuwesloot kunnen ook autovrij. Dwz net als op de Oudegracht blijf je bewonersverkeer houden en wat bevoorrading, maar voor de rest voegt autoverkeer hier weing toe.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s