Dec-11: Dag-14 Pfalzer Ommetje

Dinsdagochtend 15 september begon somber, maar het was droog. Eigenlijk had ik bij aanvang bedacht dat deze dag niks meer kon worden en dat ik om moest zien naar de trein. Maar waar ik dan naartoe zou moeten wist ik ook niet. Rondom erg veel herfstweer met zware buien. Dan kon ik maar beter hier doorfietsen en zien waar ik zou stranden.

Inmiddels was ik ook in de buurt van wat plaatsen die ik nog op een virtueel lijstje staan. Ooit ben ik daar links en rechts omheen gefietst en nu kon ik daar in elk geval eens op af sturen. Om er te komen bedacht ik eerst naar Landau te fietsen, waar ik al wel eens geweest ben. Ik ging eerst door wat dorpjes langs de Rijn noordwaarts en nam bij Neuburgweier het pontje naar Neuburg. Neuburg stelde ook weinig voor en in plaats van een grotere weg koos ik voor wat bospaden. Dat fietste wat om, maar was wel lekker rustig. Ik kwam wel in Wörth am Rhein, wat m’n bedoeling was.

Vandaar belandde ik op een heus paard- en wagenpad naar Kandel. Nooit geweten dat dit soort paden nog bestond en ik wilde ook niet echt richting Kandel. Maar dat was geen probleem, na een paar kilometer was er een T-splitsing met een ander paard- en wagenpad richting Jockgrim, dus meer richting noord. En echt er stonden borden dat paard- en wagenpaden waren die door een aardig bos gingen. Fietsen mocht ook en ik heb geen paard noch wagen gezien. Bij een supermarkt heb ik een luxe broodje gekocht met wat frisdrank. Die heb ik pas een dorp verder in Hatzenbühl verorberd. Toen zag ik pas een aardig bankje. Volgens mij was die niet van de gemeente, hij was deels in een huis gebouwd en boven mij was een uitstekende slaapkamer. Maar waar ik zat was geen raam en niemand stuurde me weg. Ik vond het in elk geval een prima service.

Toen ik daar zat zag ik zowaar een flinke tractor met tabak voorbij rijden. Ik was te laat voor een foto. Van de vorige keer wist ik dat in dit gebied tabak wordt verbouwd en dat hangen ze te drogen in hoge half open schuren. En net toen ik me afvroeg of dat hier nog bestond kwam dus die tractor voorbij, met een volle aanhanger met nog redelijk groene tabaksbladeren. Ik ging de kant op vanwaar de tractor kwam en heb geen 2de meer gezien. Of die bladeren van een akker komen weet ik niet, maar ook op dat gebied zag ik niet echt iets dat op tabak leek. Ik zat nu wel in een redelijk verlaten deel van Duitsland, met in de verte een zwaar wolke front over de Duitse uitlopers van de Vogezen. Je ziet daar een rand met flinke heuvels die vol staan met bossen. Landau ligt daar nog net voor in het vlakkere landbouwgebied. Ik kon zo goed zien dat ik het tot Landau nog wel droog zou houden.

Volgens mij was het in Herxhiem waar ik nog zo’n oude tabakschuur vond. Daar hing niets in, het ding was compleet leeg. Verderop ook niets meer gevonden waar wel duidelijk aan tabaksteelt wordt gedaan. Mogelijk gaat dat tegenwoordig anders en/of op andere plekken. Ik fietste verder en kwam inderdaad droog aan in Landau. Ook daar was het nog altijd somber, maar zeker niet koud. Die plaats had ik dus al eens bekeken en uiteindelijk ging deze keer alleen een fraaie muurschildering op de foto. Landau heeft een stationnetje aan een secundaire spoorlijn, maar die had ik niet nodig. Van hier uit wilde ik naar het noorden naar Neustadt a/d Weinstrasse. Inderdaad dit is ook duidelijk een wijngebied en deze Neustadt had ik nog niet eerder bezocht.

Door het mijden van grotere en drukkere wegen dwaalde ik een beetje van links naar rechts en nam zo duidelijk niet de kortste route. Wel kwam ik door leuke wijndorpjes als Edenkoben en Maikammer. Af en toe kon ik de regen pakken, maar ook hier bleef het droog. Eigenlijk ging het regenfront parallel aan mij naar het noorden en had ik er zo net geen last van. Deze Neustadt-versie is best aardig en het was er gezellig druk in de smalle straatjes. Ik zag er maar 1 hotel, maar vond het daar om kwart voor 4 nog te vroeg voor. Ik ging naar de volgende grotere plaats, Bad Dürckheim, die ik ook wel wilde bekijken. Daarbij zijn er in dergelijke kuuroorden beduidend meer hotels en pensions te vinden.

Onderweg brak zowaar de zon door en werd het fietsen nog een stuk leuker. Het kwik kwam zo ruim boven de 20 graden en dat had ik bij vertrek absoluut niet bedacht. In Bad Dürkheim was het nog een stuk drukker en er waren inderdaad veel hotels en pensions. Met een dagteller die meer dan 120 km aangaf kwam dat mooi uit. Maar bij hun gesloten VVV aangekomen had ik inmiddels kunnen bedenken dat dit allemaal te mooi uitkwam. Die drukte kwam door een grote worstmarkt. Van de markt zag ik niet veel, maar er stond wel een groot reuzenrad en overal liepen mensen op straat en stonden auto’s geparkeerd. Dit was eigenlijk een zeer grote regionale kermis.

De hotels die open waren waren al weken van te voren volgeboekt en andere hotels waren gesloten om zelf mee te kunnen feesten. Na zo’n 10km rondjes fietsen en m’n neus stoten gaf ik het op. Hier kon ik een slaapplaats wel vergeten. Dus dan maar naar een volgende plaats. Het was inmiddels een uur of 7, maar het weer werd nog altijd beter. Meer zon en het werd eerder warmer dan kouder. Dus een stukkie extra fietsen zag ik niet als een probleem. Daarbij verwachtte ik dat dit wel eens de laatste lekkere fietsdag kon zijn, dus kon ik daar maar beter van genieten.

Zo’n 7km verder kwam ik in Freinsheim, een dorp dat enkele hotels heeft en er zeer fraai uitziet. Maar ook daar kon ik niet terecht. In een van de hotels trof ik een Nederlandse eigenaar en die zij dat ik wel kon vergeten. Die worstmarkt zorgt ervoor dat alle hotels tot in de wijde omtrek vol zijn. Hij had nog wel een kamer in een ander landhotel. Die was behoorlijk aan de prijs en ik zou dan 15km terug moeten fietsen. Dan kon ik net zo goed doorfietsen en op die manier verder van die worstmarkt zelf iets vinden.

Maar dat viel niet mee. Het was inmiddels donker geworden en dit was de eerste keer dat m’n koplamp aan ging. Fietspaden en landwegen zijn vrijwel niet verlicht, maar daar had ik dus geen last van. Bij Weisenheim begreep ik dat ik dichtbij Frankenthal was. Dat is een kreisstadje, dus daar zou ik vast wel iets kunnen vinden. En idd een paar hotels, maar ook allemaal vol. Omdat het al laat werd heb ik daar eerst gegeten in een soort snackbar met chinees eten. Een simpel ding, waar ze zich vast niet aan mijn fietskledij zouden storen. Dat was ook zo en het eten met een halve liter bier smaakte goed en kostte vrijwel niets.

En omdat het in Frankenthal ook niets werd ging ik maar verder naar Worms. Dat kon eenvoudig op fietspaden langs grote wegen aangezien die wegen inmiddels ook een stuk rustiger waren geworden. Een groot deel lag zo rond 11 uur al op bed. In Worms heb ik ook nog flink moeten zoeken en dat kwam omdat er al wat hotels waren die geen licht meer aan hadden. Dan is het beduidend lastiger zoeken. Maar na wat rondjes vond ik er toch nog 1 met licht aan en daar kon ik uiteindelijk wel terecht. Dat kwam mooi uit. Ik was nog niet binnen of het begon zachtjes te regenen en die regen werd met het uur zwaarder. De hele nacht heeft het geregend en de volgende ochtend was het zwaar en onophoudelijk aan het plenzen.

Na een snelle douche was ik zo vertrokken. Met al het dwalen en zoeken had ik 170 km afgelegd. Lichamelijk had ik daar geen last van. Ik was ook meer moe van het op de weg turen in de donkere uren, dan van de lichamelijke inspanning. Dat laatste kwam ook omdat ik vanaf Landau alleen maar voor de wind heb gehad.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2015-12-11, in Dexelmatig, Zwerfmatig-15 en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

1. Jeetje wat een moed om zo laat nog door te fietsen met nauwelijks uitzicht op een hotel.

2. Een pad, speciaal voor paard-en-wagen, zal wel een overblijfsel van oude tijden zijn geweest.
    Van tabaksteelt wist ik niets, ik heb altijd gedacht dat dit op kleine akkertjes voorkwam, voor privégebruik. Maar het is misschien een vrij warme streek?

3. Bertie: Toch maar even nagezocht. Ziet: https://de.wikipedia.org/wiki/Tabakanbau_in_Deutschland
    Daar staat dat in dit gebied in 1573 de eerste Duitse tabak werd verbouwd en wel in de plaats Hatzenbühl. Waar ik dus op dat bankje die tractor voorbij zag rijden. Als Alkmaarder heb ik natuurlijk iets met 1573.

4. @Dhyan: Dat was niet zo moeilijk. Het was heerlijk fietsweer. Het doel was om deze vakantie veel te fietsen en op deze manier lukte dat dus. ;-)

5. Dat is een flinke berg informatie waar ik een en ander van opsteek (en hoop te onthouden). Danke schön.

Je logje 15 73 herkende ik weer, vooral door die cartoon… ;)

6. Sakkerdjie, je zou bijna denken dat je niets meer zou vinden en als een landloper langs de weg zou moeten slapen. En dan komt het echt niet uit als het langzaam begint te regenen.

7. @Sjoerd: Toen ik bij de eerste doorgang niets in Worms vond en ik tevergeefs aan de noordkant zocht, zag ik daar een fietstunneltje. En met wat extra kleren aan moet dat wel te doen zijn. Toen regende het nog niet en overwoog ik om gewoon wat rustig aan door te blijven fietsen als ik niets zou vinden. Fietsende blijf je natuurlijk beter warm. Maar op de terugweg Worms in had ik gelukkig meer geluk.

8. Leuk verslag, wel weer spannend om een slaapplaats te vinden.
    Is mij (ons) ook een keer gebeurd, in de buurt van Dinant, daar werd aan de elektriciteitscentrale groot onderhoud gepleegd en waren ook alle hotels in de wijde omtrek vol. Uiteindelijk ook een slaapplaats gevonden.
    Dat soort gebeurtenissen blijft je altijd bij.

9. @Bytheway; Volgens mij was er ook een 4 sterren hotel in Frankenthal die boven de 120 euro was. Daar heb ik niet gekeken. Het laatste stukje verslag staat er inmiddels ook op, daar kom ik nog wat terug op het overnachten.