Dec-13: Dag-15 Herfstig Slot

Woensdag 16 september begon dus waardeloos met stortbuien. Op de TV had ik begrepen dat mijn geluk van het lekkere fietsweer duidelijk voorbij was. Overal regen en niet zo’n beetje. Hier in Worms was het daarbij flink kil geworden, zo rond de 13 graden. Best te doen, maar niet nadat je verwend bent met ruim 20 graden. En al helemaal niet in combinatie met veel regen.

In Worms blijven zag ik niet zitten. Die stad had ik al eerder met mooi weer bekeken en anders wel in de afgelopen avond bij het zoeken. Het werd dus het station. Daar zou ik wel verder zien. Gelukkig trof ik al snel een fietsbordje met Bahnhof, maar daar stond er 1 tussen die geplaatst was door de gebroeders Temmes. Ik trof een spoorlijn, maar zag geen bordjes meer. En helemaal aan de zuidkant Worms uitfietsend wist ik dat ik niet goed zat. Dus maar terug de spoorlijn volgen en jawel na 8km omfietsen door waardeloos weer stond ik uit te druipen in de stationshal. Komt ook omdat ik maar 1 jas met een capuchon heb en die stelt weinig voor.

Mijn geluk geluk was met het mooie weer omgeslagen naar standje pech. Ik constateer zoiets, maar meer ook niet. Kortom de natte kleren gingen op de tas en de droge kwamen er uit. Wat dat betreft kwam eindelijk mijn ‘noodhandoek’ van pas. Nog geen 10 minuten later treinde in naar Mainz. Op Worms stoppen niet alle treinen, Mainz is wat dat betreft een belangrijker station. Onderweg maar een paar stops. Mainz hoefde ik ook niet te zien en als zeker niet met dit weer. Ik wilde verder richting noorden en meer richting huiswaarts. Maar toen zag ik dat er een trein naar Darmstadt stond. Eigenlijk wilde ik die stad het vorige jaar ook al bekijken en dat ging toen mis qua buikloop. Dus waarom nu niet even?

Een half uur later stapte ik in Darmstadt uit. Daar was het regenachtig. Je werd er wel nat van en het voelde niet prettig, maar hier niet van die slagregen zoals in Worms. Darmstadt heb ik maar 1x ‘bezocht’ ergens in 1980. Ik fietste er toen als een gek doorheen en had er totaal geen oog voor. Vond het ook geen mooie stad, maar dat was destijds wel erg oppervlakkig vastgesteld. Dus nu 35 jaar later maar eens kijken of ik het toen bij het juiste eind had of dat de stad in die tijd misschien een stuk gezelliger was geworden. Helaas, deze zusterstad van Alkmaar kan ik na een klein heen- en weertje naar het centrum nog steeds niet aanraden. Rechte wegen met saaie gebouwen, veel verkeer en van die ellendige trams, die midden door het centrum gaan.

Leuke winkels zag ik er niet, maar dat kwam ook omdat het toch weer meer was gaan regenen en ik meer stond te schuilen dan dat ik rondfietste of rondliep. Een voordeel was wel dat er veel van die gallerijgebouwen waren. Dus waar je droog achter de ‘pilaren’ langs kan fietsen. Want zelfs dat was her en der de bedoeling. Maar denk niet aan fraaie pilaren of langs gezellige winkeltjes, maar meer aan rechte betonpalen en bijpassende muren en ramen. Nee deze stad sloot prima aan bij het onaantrekkelijke weer. Meer dan een algemene foto en nog 1 van een putdeksel werd het niet.

Ik ging dus terug naar het behoorlijk grote station en bedacht daar wat ik verder met deze dag zou doen. Er schoot me niets te binnen. Na een kwartiertje bedacht ik de trein naar huis te nemen en daar het slechte weer af te wachten. Daarbij komt dat het in Alkmaar aan de kust altijd minder regent en dat ook nu weer vanaf die westkant het drogere weer als eerste het Europese vaste land zou aandoen. Thuis zou ik dan altijd nog kleine fietstochtjes kunnen doen naar bijvoorbeeld mijn oomzeggers in Overijssel. Ik had een prima treinverbinding en met maar een paar overstappen stond ik om 5 uur op Venlo. Daar mocht ik niet verder. Ik had een fiets bij me en zelfs met een fietskaartje mag die in Nederland niet tijdens de spits mee. Ik had in Duitsland een internationaal fietskaartje kunnen kopen en dan mag het dus wel. Maar ook dan had ik waarschijnlijk in Venlo gewacht tot mijn dalurenvoordeel om half zeven in zou gaan.

Ik besteedde aldaar mijn tijd aan een portie patat en een bamischijf met wat fris. Veel meer was er niet te koop of ik had al de stad in moeten gaan. Het was er redelijk droog, maar ook erg koud en dat laatste weerhield me. In het laatste deel met de trein sprak ik een medefietser. Bij veel intercities tussen Eindhoven en Alkmaar staan 4 gewone stoelen bij de plek voor de fietsen. Hier dus ook en zo kwamen we in gesprek. Hij had maar een paar dagen in de Ardennen gefietst en ging nu naar Hoorn. In het gesprek kwam het ook op die braderie in Lille. Die kende hij maar al te goed en had die veel jaren achter elkaar bezocht. Hij begreep dus maar al te goed dat er op zo’n moment geen goede slaapplek te vinden was.

Daar was het me overigens sneller gelukt om dat effectief op te lossen dan bij dat worstfeest in Bad Dürkheim. Aan de andere kant was dat ook niet zo’n probleem. Op die manier heb ik wel het maximale aantal fietskilometers uit het toen nog mooie weer geperst. En een hoofdoel was behoorlijk wat te fietsen en daarmee wat af te vallen. Ook dat was redelijk gelukt. Bij elkaar bijna 1500km gefietst. Geen fietsproblemen terwijl ik toch ook over wat slechte puinpaden heb gefietst. Lichamelijk ging ook alles goed, ik voelde me prima. De riem kon dan ook wat gaatjes krapper aangezien ik er ruim 4kg af had gefietst en daarmee weer net onder de 80 zit.

Al met al heb ik prima weer gehad en weer veel mooie plekken gezien. Deze keer had ik wel de indruk dat ik nu eens te vroeg op pad was gegaan. Bij een paar weken later is het wat rustiger in de hotels, heb ik meer keuze en daardoor wat lagere prijzen. Maar het lijkt er ook op dat de hotelprijzen door de nieuwe platbeeld TV’s (en satellietkanalen) flink zijn gestegen. Dat is al wat jaren gaande, maar nu viel het me op dat de kamerprijs in euro’s gelijk is aan de doorsnede van de TV in centimeters. Je zit met die nieuwe platbeeld-dingen dan al snel op 84 euro per nacht, terwijl ik helemaal niet op pad ga om daar TV te kijken. Ik zoek een slaapkamer en geen TV-kijkkamer.

Dat die dingen duur zijn en via de kamerprijs terugverdiend moeten worden snap ik ook wel. Aan de andere kant stoorde ik me er aan dat in die platte bakken geen ruimte is voor goede luidsprekers en je naar een soort zakradio uit de ’80-er jaren zit te luisteren. Zelf heb ik thuis geen TV, laat staan een platte met beroerd geluid. Ik kijk gewoon via m’n laptop, en de 2 melkpak-speakertjes van nog geen 30 euro klinken 10 keer zo goed. Onderweg trof ik ook nog een kamer met zo’n diepe 3D portable TV van 30cm doorsnee. Zij dorsten dan ook niet meer dan 30 euro voor een nacht te vragen en het bed en de douche waren er niet minder om.

O ja, en de foto’s waren ook dit keer allemaal gelukt. Het is bijna niet meer mogelijk om slechte foto’s te maken en dan is het nog zoeken welke ik niet bij m’n verhaal wil plaatsen. Later bericht ik nog eens apart over m’n nieuwe fototoestelletje.

Begin | Landkaartje

Advertenties

Geplaatst op 2015-12-13, in Dexelmatig, OV-matig, Zwerfmatig-15 en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Dat leek meer op een aftocht. Ik snap overigens ook niet waarom die hotelkamers tegenwoordig de hoofdprijs moeten kosten terwijl de meesten er alleen maar een plek voor de nacht zoeken…

  2. Een mooi moment om huiswaarts te gaan, en een goede route voor het afscheidnemen, langs zo’n wat saaier stadje. Jammer dat er in NL geen fietsruimte in treinen is tijdens de spits, (maar ik begrijp het ook wel weer.)

  3. Haha, ik ga straks bij de receptie vragen wat de diagonaal van het flatscreen is in plaats van naar de prijs informeren.

  4. @Dhyan; Helemaal juist zal het niet zijn, maar in België en Nederland zal het aardig kloppen voor 1-pesrsoonskamers en in Duitsland en Frankrijk voor 2-persoonskamers.

  5. @Sjoerd: Het scheelt per land, maar in het algemeen neemt het aantal grote schermen toe en daarmee de kamerprijs. Volgens mij kopen ze die dingen te vroeg en dus te duur. Iets anders is dat hotels er steeds minder zijn voor mensen op reis en steeds meer voor mensen die er een week gemasseerd willen worden en dat merk je ook in de prijzen en het aanbod. Zelf ben ik het beste af met hotels die niet op Google te vinden zijn. Vaak is dat precies wat ik zoek. ;-)

  6. @Jolie: In de spits mag wel gratis een vouwfiets mee en een gewone als je maar een internationaal fietskaartje in het buitenland hebt gekocht. In Duitsland is die beperking er niet. In hun gewone RE-treinen kan je 5x zoveel fietsen kwijt als in onze Intercities.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s