Dec-22: Alkmaar Centraal

Afgelopen donderdag 17 december werd de nieuwe traverse geopend. Passagiers mochten vanaf dat moment niet meer door de oude Bello-tunnel. Die tunnel wordt (in elk geval deels) gesloopt, om zo ruimte te maken voor de verlengde Wognumse Buurt, een weg alleen voor auto’s die parallel komt aan de Kruseman van Eltenweg die al eerder veranderd is in een fietsstraat. Als dat klaar is dan wordt nog de stalling en het pleintje aan de noordzijde opgeschoven en vernieuwd. Aan die noordkant (Bergerhofkant) is het dan ook nog een redelijke bouwput en dat gaat nog wel een half jaar duren.

Aan de zuidkant (stadskant) zal het afwerken sneller gaan, daar moet nog een fontein komen die kazen gaat spuiten. We hebben niet voor niets een kneuterige stadsregering, die veel oog heeft voor dit soort ongein. En tijdens de opening was daar al duidelijk iets van te merken. De echte opening heb ik overigens gemist. In de mail van Prorail stond dat ik om 15:30 welkom was. Nou had ik 5 minuten vertraging opgelopen in de bieb. Maar ook als ik om half 4 bij het station was geweest, dan had ik de lintenknipperij en speeches gemist aangezien die al om 15:15 arriveerden. Er liepen dus wat mensen over de traverse heen- en weer om al het fraais (een vrijwel lege ruimte van 12 meter breed, 110 meter lang en 4 meter hoog) te aanschouwen. Allereerst moet je ruim 7 meter omhoog en die roltrap was al in storing. Boven zijn er 2 rijen OV-poortjes, 4 liften en afgangen naar de perrons met bijbehorende vertrekborden.

Voor mij tekort spannende zaken voor een foto. Gelukkig stond er nog een poppenkast van Prorail met daarop #wisselgsprek (youtube). Het uitzicht leverder wel aardige foto’s op en dan met name door het zuidelijke PanoRaam. Ik weet niet of het zo heet, maar door dat enorme raam heb je wel een aardige panorama over de stad. Hier een fotopagina.

Waarschijnlijk houdt daarmee de positieve inbreng van de architect op. Of je moet van groots, leeg en saai houden en van onhandig. Dat wil zeggen door de tunnel was je een stuk sneller bij de perrons en ook sneller van Bergermeer in de Spoorbuurt, want daar gebruikte ik ‘m als wandelaar ook veel voor. Je moet nu veel verder omhoog en in- en uitchecken. Maar ook de capaciteit voor de afvoer van perron 2 en 3 is flink afgenomen. Daar komen in de avondspits de volle treinen uit Amsterdam aan. Bij het perron hadden die 2 trappen van 3 meter breed, plus nog de gelijkvloerse spoorwegovergang aan de oostkant naar de bussen. Die laatste sluit half januari en dan moet iedereen de roltrap van 1 meter breed nemen of de 2 meter brede trap ernaast. Opgeteld een halvering aan breedte.

Er zijn ook trappen aan de andere kant (westkant) van de traverse, maar aangezien de traverse zo akelig ver naar het westen ligt zullen die vrijwel niet gebruikt worden. Zelf zal ik er weinig last van hebben, door mijn dalurenkaart reis ik vooral buiten de spits. Ik zal eerder het probleem hebben dat ik mijn vouwfiets niet meer gelijkvloers naar en van de perrons krijg. Althans wel naar perron 1 waar de Maasstricht-express staat. Als ik ’s avonds met de Nijmegenaar terug kom zal ik wel in Heiloo uitstappen. Vanaf dat station kan ik stoplichtloos naar huis fietsen. Iets verder trappen, maar geen trappenlopen en fietssjouwen.

In de krant stond een aardig column over de opening en het hoge Monty Python-gehalte daarvan. Ze verdenken onze wethouder Jan N (van bereikbaarheid en stationszaken) daarvan. Ik denk dat dat teveel eer is, maar hij heeft wel een aparte vorm van humor. In die column staat ook dat het station ‘Alkmaar centraal’ betreft en dat is nog altijd onjuist. We hebben hier de stations ‘Alkmaar’ en ‘Alkmaar Noord’ en ons hoofdstation staat al jaren fout op de fietswegwijzers.

Ooit begreep ik dat het ook niet de bedoeling was om Leiden een ‘Centraal‘-status te geven, maar sinds dit jaar heeft zelfs Arnhem dat preidikaat gekregen, terwijl die maar op plek 14 staat qua hoeveelheid reizigers.

 1. 176.300 Utrecht Centraal      21. 24.100 Almere Centrum
 2. 162.100 Amsterdam Centraal    22. 23.500 Hilversum
 3.  81.800 Rotterdam Centraal    23. 23.000 Dordrecht
 4.  76.200 Den Haag Centraal     24. 21.500 Amsterdam Bijlmer Arena
 5.  71.700 Leiden Centraal       25. 21.500 Zaandam
 6.  68.700 Schiphol              26. 21.300 Rotterdam Blaak
 7.  59.500 Eindhoven             27. 21.100 Gouda
 8.  47.800 Amsterdam Sloterdijk  28. 19.600 Deventer
 9.  43.100 Nijmegen              29. 19.500 Alkmaar
10.  42.300 Amsterdam Zuid        30. 19.100 Groningen
11.  42.000 's-Hertogenbosch      31. 18.700 Schiedam Centrum
12.  40.600 Zwolle                32. 17.600 Rotterdam Alexander
13.  39.700 Amersfoort            33. 17.500 Ede-Wageningen
14.  38.400 Arnhem Centraal       34. 17.200 Enschede
15.  38.400 Haarlem               35. 15.900 Maastricht
16.  35.600 Den Haag HS           36. 15.700 Hoofddorp
17.  32.100 Tilburg               37. 14.400 Apeldoorn
18.  31.200 Delft                 38. 14.200 Duivendrecht (Ouderamstel)
19.  30.300 Breda                 39. 13.900 Den Haag Laan van NOI
20.  29.600 Amsterdam Amstel      40. 13.500 Amsterdam Lelylaan

Bron

Wat nog het beste is geluk is de onbewaakte fietsenstalling. Die kunnen eenvoudig en snel op de traverse komen. In tegenstelling tot de meeste stations is hier goed rekening gehouden met een flinke groei. Voor de bewaakte stalling zal het aantal rekken ook voldoende zijn, maar zij kunnen wel eenvoudig naar de traverse, maar niet meer eenvoudig terug. Ze moeten dan flink omlopen.


Gerelateerde berichten:
Op 2015-Aug-08 Schreef ik binnen het ‘Hijsplan’-bericht een stukje over het inhijsen van de nieuwe traverse voorzien met daarbij een fotopagina.
Op 2015-Nov-22 plaatste ik een bericht over de Alkmaarse Terugdraaieritis, dat ook voor een deel over Station Alkmaar ging.

Bij Henk50 staan regelmatig berichten over Station Alkmaar. Hij treint nog altijd erg veel en is een ervaren station- en stalling-gebruiker:
2015-Dec-20 Station Alkmaar (deel 1)
2015-Dec-21 Station Alkmaar (deel 2)

Op de site van het NoordHollands Dagblad staat een artikel met filmpje van de opening.

Geplaatst op 2015-12-22, in Alkmaar, OV-matig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Van de centraalwording van Leiden heb ik het voorstadium nog meegemaakt. Het was namelijk niet de NS die dat wilde, maar het personeel of de burgerij. Nog voordat het nieuwe station klaar was, waren er al amateuristische, handgeschilderde houten bordjes met ‘Leiden Centraal’ te zien.

  2. Ik zie station Gebrook er niet bij staan… We hebben een illegale halteplaats.

  3. Allmaar ken ik niet, maar Amsterdam, Rotterdam en Arnhem zijn prachtige ruime stations. Die mogen gezien worden. Ik ben er blij mee. Ik fiets er niet, maar lopen gaat daar meer dan uitstekend

  4. Over een jaar nog maar eens kijken?

    Vriendelijke groet,

  5. @Rob: Klopt, dit is zeker nog niet m’n laatste bericht hierover. Zelf verwacht ik dat die spoorwegovergang dicht gaat zoals aangegeven, maar dat ie na een maand of 3 weer open gaat wegens enorm veel klachten van overstappers naar de bus.

  6. @Staartje: Alkmaar is een belangrijk station, maar niet voor het overstappen tussen treinen. Mensen verblijven er dan ook niet tussen overstappen zoals in Rotterdam, Arnhem of Amersfoort. Amersfoort is ook vernieuwd, maar dat heeft niet geholpen voor de overstappers.

  7. @Sjoerd: Dit lijstje is van de 40 stations met de meeste reizigers. Hoensbroek met 200 reizigers per dag en Heerlen met 7100 staan flink lager op die lijst. Bij de bron-link vind je er wel info over.

  8. In Arnhem verbaasde ik mij over het goede en doordachte plan voor alle verkeersstromen in en rondom het vernieuwde station.
    Vreemd dat juist in Alkmaar hier geen aandacht voor is …..

    Vriendelijke groet,

  9. Fraai voorbeeld weer van: ‘Daar is over nagedacht. Maar niet goed.’

  10. @Rob A en Terrebel: Ik heb het een beetje (okee 2 beetjes) gevolgd en weet ook wel waar het niet helemaal goed is gegaan. Eigenlijk vond ik dit bericht al te lang om daar ook nog eens over te beginnen en kom ik er in een later blogbericht zeker nog een keer op terug. Er is veel overleg geweest, maar later zijn de plannen een paar keer veranderd (versoberd) en daarbij ging het niet helemaal goed. Zo werd het busstation uiteindelijk niet naar het westen, maar nog een beetje meer naar het oosten verplaatst, terwijl de traverselocatie daar totaal niet op aan is gepast.

    Met Arnhem is deze opplusklus niet te vergelijken. In Arnhem heeft het 3x zo lang geduurd met bedenken en bouwen en de kosten beliepen 160 miljoen. Wat daar allemaal in zat weet ik niet. Wel weet ik dat de spoorlijn daar verdiept ligt en een bovengrondse afwerking van de reizigers de meest logische is. In Alkmaar ligt het station en de rails op een kleine heuvel. (Strandwal van 2 meter boven NAP) Dat komt mooi uit aangezien vlakbij een spoorbrug over het Noordhollands Kanaal ligt. In zo’n geval zijn tunnels logischer dan traverses. Ik ben er vaak uitgestapt en heb nooit ervaren dat die tunnel een capaciteistprobleem had. Utrecht CS is veel beroerder. Daar laten ze vaak aan weerszijde van hun smalle perrons de volle treinen leeglopen en dan is het een flinke tijd dringen eer je met de enige en te smalle roltrap omhoog kan. Net als daar verandert een breede hal daar niets aan.

    Maar Alkmaar was geen nieuw station alleen een niewe overloop die zo’n 10 miljoen heeft gekost en 5 miljoen aan communicatie en plannen en nog 10 miljoen voor de wegen en pleinen er omheen. Vooral aan de noordzijde gaat het nog flink veranderen en wordt er een weg omgelegd. Het totaal beloopt voor dit alles opgeteld 25 miljoen en dat is flink minder dan de Arnhems 160.

  11. Bij Prorail zie ik dat de traverse nu al lekt en dat het er een stuk kouder is dan in de rest van Alkmaar. https://www.youtube.com/watch?v=4oimU9_Tg4I

  12. Ik heb het zo begrepen dat de aanduiding ‘Centraal’ aan Arnhem is toegekend vanwege de internationale treinen die er stoppen.

  13. @Trijntje: Ik las dat ze dat van al in 2014 plan waren op een wikipagina over station Arnhem. Maar dan kan Hengelo natuurlijk ook binnenkort een CS worden. ;-)

  14. Nog even iets van mezelf. De term centraal station vind ik prima, maar niet veelzeggend. Dwz ligt zo’n station centraal in een gemeente of het land? En is het ook het belangrijkste station in de omgeving om over te kunnen stappen en waar alle treinen stoppen? Op zich geeft centraal dat niet aan, maar iets als ‘Hoofdstation’ wel. En dat woord komt als Hauptbahnhof in 130 Duitse steden voor. Voor station Alkmaar zou het handiger zijn als het Hoofdstation Alkmaar zou heten om zo het verschil beter aan te kunnen geven met station Alkmaar Noord. Want dat is de enige reden dat hier ‘Centraal Station’ op de fietsbordjes staat en mensen het zo in de krant noemen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

