Jan-15: Ik ben ontSpoord

Vandaag kreeg ik een brief van de NS in de brievenbus, met daarin informatie hoe en welke NS-berichten ik per mail kan ontvangen. Ik heb een dalurenkaart die ik te weinig gebruik (ik fiets en loop veel, heb geen auto, vlieg niet, gebruik vrijwel nooit de bus en reis circa 10x per jaar met de trein), maar wel handig vind vanwege het automatisch opladen. Kortom ik heb alles uitgevinkt. Mij mogen ze niet lastig vallen per mail en eigenlijk gebeurde dat ook al nooit.

Maar toen ik die pagina had afgesloten keek ik sinds een paar jaar weer eens bij Mijn NS. Inderdaad, in de laatste maanden geen enkele treinrit gemaakt. Maar daar vond ik ook dat ik aanbiedingen via m’n voordeur en via de telefoon uit kon vinken. Jottum! Alles staat nu uitgevinkt, inclussief hun clubblad Spoor.

Aan dat blad stoor ik me al jaren. Interessante verhalen staan er niet in en alle aanbiedingen die zij daarin doen zijn voor mij nutteloos. Tegenwoordig gaat dit glossy kwartaalmagazine direct en ongelezen bij het oudpapier en dat hoeft vanaf vandaag dus niet meer. Hun aanbiedingen zijn vrijwel altijd voor 2 personen en ik ga alleen opstap. En wat heb ik aan korting op een huurauto? (Ik heb geen rijbewijs en daarom gebruik ik bij minder weer voor afstanden boven de 20 km de trein en bij goed weer is die afstand nog een stuk hoger.) Verder zijn hun hotelaanbiedingen me te yuppig. Ik vind 2 sterren ruim voldoende en bij Spoor begint het bij 3 of 4 sterren, waarbij ik als alleengaande nog een flinke toeslag moet betalen. Kortom zonder aanbieding betaal ik ongeveer de helft en kom ik in een hotel met normale en leukere mensen.

Het is me ook teveel gericht op funshoppen (waarbij mannen worden vergeten) en brunchen. Je kan beter een BReakfast EN lUNCH bij de Hema nemen en betaal dan zonder de korting de helft en als alleengaande een kwart. Een keer heb ik iets gezien over een huurfiets. Maar ook dat heeft voor mij geen nut, ik neem mijn (vouw-)fiets zelf mee.

Het mag duidelijk zijn, ik behoor als alleengaande man met een hekel aan mode en poespas totaal niet tot de doelgroep van Spoor. Mooi geregeld dat ik die rommel vanaf nu niet meer door de brievenbus zal krijgen.

Zelf vind ik dat jaarlijks 10 euro korting op mijn dalurenkaart een redelijke honorering is, aangezien het drukken en verspreiden van Spoor zeker het dubbele zal kosten. Toch denk ik dat de NS er juist anders over denkt en dat zij misschien wel winst maken op dit verkapte reclameblad dat draait om de ‘aanbiedingen’.

Advertenties

Geplaatst op 2016-01-15, in OV-matig, Shopmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Ik heb het blad Spoor nog wel; je hebt wel gelijk met wat je schrijft over het aanbod van aanbiedingen: voor mij zijn die ook bijna nooit interessant.
    In mijn geval ook omdat ik een Museumkaart heb, dus aanbiedingen voor musea zijn voor mij ook niet interessant; al ga ik daar soms ook met iemand anders heen (en soms ook alleen).
    Ik vind het blad soms toch wel leuk om te lezen, om ideeën op te doen. En ik gebruik soms wel hun bonnen voor korting bij Kiosk en andere voor drankjes of versnaperingen.
    Ik ben ook juist wel aangemeld voor email: soms levert me dat een tip op.

    En soms een aanbieding voor bijvoorbeeld een goedkope dag 1e klas reizen.

    Maar ik begrijp je overwegingen heel goed; NS richt zich met dat blad ook zeker op andere doelgroepen.

    Ik reis veel met de trein, heb nog een ‘oud’ Voordeelurenabonnement 60+ met Keuzedagen en een Dalvrij abonnement. Ik zou die eerste op kunnen zeggen, maar krijg hem dan nooit meer terug;en op dit moment levert hij me door de Keuzedagen, met de ‘oude’ voorwaarden wat betreft tijden en perioden waarin hij geldig is nog voldoende voordeel op.

  2. Overigens kun je best je Dalvoordeel opzeggen zonder dat je automatisch opladen opzegt. Je kunt automatisch opladen hebben op een persoonlijke kaart waar geen enkel abonnement of kortingsproduct op staat.

  3. Aijaijai, ik ben een yup… 😈 Ik lees het blad spoor, doe ideeën op en gebruik hun aanbiedingen. Zeker de aanbiedingen in de mail: dagkaarten, van 2-1, meereiskaarten enz.

  4. @Staartje: Beter nog een Yupster aangezien er voor mannen eigenlijk nooit iets tussen zit. Zelf vind ik de Margriet mog aantrekkelijker, maar dat zal wel aan Gerrit de Jager liggen. Zelf hou ik ook niet echt van voetbal, maar zelfs daar hebben ze (zolang ik dat blad door mijn brievenbus krijg) nimmer een letter over geschreven.

  5. @Trijntje: Ik weet niet wat de jaarlijkse kosten zijn voor zo’n persoonsgebonden kaart, maar ik zal er eens naar kijken. De beste aanbieding voor de trein kan ik waarschijnlijk bij het Kruidvat vinden.

  6. Ach wat een discriminatie van de man😈🙃🚉

  7. Ik reis wellicht twee of drie keer per jaar met de trein en dan ook nog op kosten van de zaak… Ik krijg dus helemaal niets…

  8. @Staartje: Idd, al kan ik de laatste 2 karakters (‘gif643 en 639? die op mijn PC niet ondersteund worden) niet zien. De kans is groot dat het vooral vrouwen zijn die met de trein reizen en mannen die fietsen of de auto gebruiken. In de trein zelf was me dat maar een beetje opgevallen, maar in deze discussie zie ik op mezelf na geen àndere mannen deelnemen. ;-)`

  9. Ik spoor niet. ☺

  10. Ik spoor niet of bijna niet. Ik heb een persoonlijke kaart die ik op kan laden, het nadeel is dat er 20 euro op moet staan. Nou ja met de red Hatters heb ik hem nodig als ik van Buitenpost naar Groningen ga, of als we incognito zijn, als we naar de film gaan. Toch ben ik weer in een aanbod getuind. Ik heb bij Blokker een dagkaart gekocht omdat ik volgende week van vliegveld Eindhoven naar Leeuwarden moet treinen, maar nu kan ik hem niet gebruiken omdat er tussen half vier en zes uur niet op gereisd mag worden en ik kom om half vier aan. Ik ga toch echt niet tot zes uur wachten, ik bewaar hem wel om een keer naar A’dam te gaan, maar dan ga ik wel op zaterdag, want anders zit ik met hetzelfde probleem.

  11. Je dalvoordeel is al een persoonsgebonden kaart, Je kunt gewoon je dalvoordeel opzeggen bij NS, het automatisch opladen blijft dan geldig; maar je hebt geen dalvoordeel meer. Als je kaart verloopt kun je nagaan of het zin heeft een nieuwe te kopen voor 7,50. Als je je dalvoordeel houdt, dan krijg je gratis een nieuwe persoonlijke kaart. Als je inderdaad weinig reist, en de tijden van een Blokker/Kruidvat/ kaartje komen overeen met je wensen, dan is dat inderdaad een goede optie.

  12. @Trijntje: Ik heb inmiddels berekend dat het afgelopen treinjaar voor mij gunstig was met een dalurenkaart. In totaal heb ik 280 euro bruto met het OV afgelegd, waarvan 95% trein en daarvan 95% in de daluren. Dat leverde een dalurenkorting op van 100 euro en de kaart kost me 48,50 per jaar plus 1,50 voor een persoonsgebonden OV-chipkaart. Die heb ik er dus uitgehaald. Totale vervoerskosten was dus 280 – 100 + 50 = 230 euro is circa 11ct/km voor de trein en 19ct/km voor de bus/metro. (M’n fiets zit all-in onder de 1 ct/km.)

    Dit jaar zal het mogelijk iets minder zijn, maar eigenlijk weet ik dat nooit van tevoren.

  13. Dat Spoorblad hoef ik ook niet meer.

    Bedankt voor de tip.

    Vriendelijke groet,

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s