Jan-27: Tractors in Alkmaar
Hier een kleine fotoselectie van historische tractors die tijdens de Landbouwdag van 30 september op de Gedempte Nieuwesloot stonden te pronken. Kortom net na mijn vakantie had ik die foto’s al gemaakt, maar door m’n vakantieverslag en andere dingen kwam het er nu pas van om ze op dit blog te plaatsen.
Die landbouwdag ging vooral om veekeuring en daar heb ik niet veel mee. De stad Alkmaar is zeker geen agrarische stad en al helemaal geen veehouderstad. De oude gemeente zit tot het randje vol met woonhuizen, veel winkels en behoorlijk wat bedrijven. Na de fusie met Schermer zijn in dat deel vooral landbouwers te vinden en nog meer loonbedrijven die tractors voor van alles en nog wat leveren. Mijn indruk is dat het meer gaat om grond-, zand-, puin- en afvalvervoer en net iets minder om agrarische zaken.
Toch zie je hier regelmatig tractors dwars door de stad bijvoorbeeld langs de Kennemersingel karren. Flink snel zodat ze de auto’s niet ophouden. Ze doen dat omdat ze niet over de grote wegen mogen als de N9, N508 en grote delen van van de N242. Daarmee is het een flink gepuzzel om zo’n gevaarte op de plek van bestemming te krijgen. De loonbedrijven zijn hier net zo min over te spreken als de fietsers die ze op korte afstand inhalen.
Op de fotopagina ook een foto van een praalwagen tijdens de 8 Oktober-optocht. Voor dat soort evenementen worden ook vaak fraai glimmende tractors ingezet, maar die rijden dan een stuk langzamer. Daaronder nog 2 foto’s die ik bij het Nassauplein maakte, een leuk kinderspeelplantsoen voor de deur van onze burgemeester. Loonbedrijven voeren ook bouwafval af en drukken op deze manier ook de vrachtwagens uit de markt. Veel bekender is het grond- en zandtransport zoals op de onderste foto bij station Alkmaar. Door de inzet van deze loeders zijn de vrachtwagen met kiepbak een zeldzaamheid geworden.
De landelijke Fietsersbond heeft een groot artikel (‘Jakkerende Trekkers‘) in hun ‘Vogelvrije Fietser’, over het huidige tractorverkeer en de snelheidsverhoging van 25 naar 40km/h die in 2017 ingaat. Mijns inziens gaat dat teveel over agrarisch verkeer in landelijke gebieden als de Schermer. Ze vergeten teveel het hoge percentage loonwerkersverkeer voor zand-, grond- en puinvervoer, dat dwars door dichtbevolkte steden als Alkmaar gaat en met fietsstrookwegen als de Kennermerstraatweg, Kennemersingel, Geestersingel, Kanaalkade, Terborchlaan, Kanaaldijk (in het veehouderloze Koedijk), Herenweg (Oudorp) en bijvoorbeeld Koelmalaan behoorlijk link is. Al eerder had ik er zelfs een (Case) over de Mient gespot, het centrumste centrum van de Alkmaarse binnenstad.
Passief heeft het tractorverkeer ook een negatieve invloed op de (fiets-)verkeersveiligheid. Ze mogen breder zijn dan een vrachtwagen en om die reden zijn veel kruisingen te ruim bemeten voor de veel smallere personenenauto’s. Dwz gemeentes willen bij gevaarlijke kruisingen graag de weg versmallen en zetten daarvoor de rijbanen per stuk in ‘de banden’. Met die stoepranden geven ze aan dat de weg smaller is en dat remt de snelheid. Alleen werkt dat niet als er met breed landbouwverkeer rekening wordt gehouden. Zelf stel ik regelmatig voor om bij dergelijke kruisingen de weg meer te versmallen en het (vaak zeer incidentele) brede verkeer overrijdbare delen te geven, zoals gebruikelijk is voor een de binnenring van rotondes. Vaak hoor ik daar instemmende verkeersambtenaren over, maar in de praktijk zie ik er tot op heden vrijwel niets van terug.
Geplaatst op 2016-01-27, in Alkmaar, Fietsen, Overmatig, Regiomatig en getagd als Afval, Agrarisch, Case, CNH, Embleem, Expositie, Farmall, Fietsersbond, Ford, Fordson, Foto, Gedempte Nieuwesloot, John Deere, Kanaalkade, Landbouwdag, Logo, Loonbedrijf, McCormick, Mient, Nassauplein, Oldtimer, Station, Tractor, Veiligheid, VVF. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.
Ik moet zeggen dat we hier niet zoveel last hebben van tractoren. En mocht er eens eentje voor me rijden passen we ons wel aan.
Ik heb er zonet nog een foto bijgeplakt. Deze nieuwe New Holland stond langs de Kennemersingel voor een rioolreparatie. Inmiddels heet het overkoelende bedrijf CNH (Case en New Holland) dat gevestigd is in Nederland (voor de belastinge) en een hoofdkantoor heeft in London. De grootste aandeelhouder zit in Italië. Uiteindelijk is dit een fusie met niet alleen Case, New Holland en Ford, maar ook Fiat, Ivevo en IH (International Harvester) en bijvoorbeeld Steyr, David Brown, McCormick en Farmall.
In Alkmaar zit een Case tractorverkoper en wel op de Berverkoog. Lekker onhandig aangezien dat bedrijventerrein met een tractor alleen te berijken is door het centrum van Oudorp of van van Sint Pancras. Ze mogen geen gebruikmaken van de N508. Voor hen zal de nieuwe Mandelabrug een verbetering zijn richting Heerhugowaard.