Jan-29: De Duwmoeder

Deze foto van een verhuizer* in het centrum van Alkmaar nam ik eind vorig jaar:

Een opvallende naam voor een verhuizer*, waarbij ik een zoon zie die zijn moeder achter een rolcontainer aanspoort met Rolle Ma! Toen ik hem nam dacht ik nog dat het bedacht was als bedrijfsnaam, maar bij Meertens zag ik dat het een heuse achternaam is. Komt niet veel voor en moet je vooral in Friesland, Groningen en Den Haag zoeken.

*) Ik had ten onrechte de indruk gekregen dat het om een verhuisbedrijf ging, zie reactie van 2016-04-09 23:23.

Geplaatst op 2016-01-29, in Alkmaar, Ximatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Het is in ieder geval een passende naam voor dit bedrijf…

  2. Inderdaad een NoordNederlandse naam. En zo toepasselijk.:-)
    Er zijn artikelen in bladen en kranten met voorbeelden van namen die een lachertje maken van een beroep. Vaak lachwekkend.
    En hier:
    http://home.wxs.nl/~avdw3b/mkberoepen.html

  3. Nee, Rollema ben ik hier in het noorden nog nooit tegengekomen, Ik heb in die 25 jaar bij het MBO onderwijs niet één leerling gehad die een dergelijke achternaam had. Wel Mollema.

  4. het wordt nog leuker als een chinees het uitspreekt.
    maar inderdaad een naam die je niet gauw tegen komt, en ik ben die naam ook nog nooit tegen gekomen, maar daarvan zijn er veel meer.

  5. 143.176.87.237

    http://Www.rollema.nl
    http://Www.ingridrollema.nl

    Verhuizer is een behoorlijk denigrerende benaming.

  6. Beste 143.176.87.237 (m/v): Iemand die fietst noem ik een fietser, iemand die bestuurt een bestuurder en iemand die verhuist heet zo ver ik weet een verhuizer. Daar had ien heb ik dus geen enkele negatieve of positieve bedoeling mee. Mogelijk ging het zelfs om een verbanker, maar dat heb ik destijds niet gevraagd.

    Maar nu ik de website wederom bekijk staat transport in dit geval niet voor verhuizen, maar eerder voor het leveren en installeren of vervangen van geldautomaten, die aan die kant in de muur zitten.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

