Feb-09: M’n Eco-Experia V8

Sinds begin december ben ik voor mijn ADSL en telefonie overgestapt naar Telfort. Voor die tijd had ik Anno.nu-ADSL en KPN-telefonie met CPS. Ik was daar tevreden over, maar Anno.nu stopte er mee. Met een familielid was ik zo ongeveer de laatste klant. Ze hadden al een half jaar geen abonnementskosten meer afgeschreven en daarmee halveerde hun 14 euro per maand voor dat jaar. Dat terwijl er vrijwel nooit problemen waren. Dag en nacht ADSL2+ met 17,6 Mbps download en 0,9 up. Ik had daar voldoende aan en kan er via de servers van de ZDF in Mainz prima HD-TV mee bekijken. Sinds 2003 zit ik al bij Anno.nu dat een doorstart is van FreeOnline (FOL).

Het was uiteindelijk de laatste provider waar je zelf voor een telefoonverbinding moest zorgen, die zat niet in het abonnement. Die had ik dus bij KPN, maar de gesprekskosten liet ik via wat CPS-bedrijfjes lopen. Daarmee betaalde ik 0,9 cent per minuut naar vaste nummers in Nederland en 1 cent per minuut voor m’n tante in de USA. De totale telefoon, TV en-, gespreks-, TV- en Internet-kosten beliepen 39 euro per maand (als ik die laatste korting niet meerekende). Die kosten liepen de laatste jaren op omdat de KPN steeds meer vroeg voor haar telefoonabonement. Schijnbaar willen ze de gebruikers richting VoDSL bellen dwingen, waar CPS niet meer mogelijk is.

Maar ja, Anno.nu hield er mee op en nu moest ook ik wel overstappen naar iets waar het vaste bellen via VoDSL gaat. Anders ben je toch echt dief van je eigen portemonnee aangezien je dan 2x de lijnkosten aan de KPN betaalt. De KPN had ik al afgeschreven als duur en qua kosten onbetrouwbaar. Online was nog een mogelijkheid, maar ook met de voorlopers van dat bedrijf heb ik minder goede ervaringen. Dus werd het Telfort, het budgetmerk van de KPN. Je krijgt hetzelfde als bij de KPN, maar dan een stuk goedkoper. De keuze is flexibel en ze geven vrijwel geen korting bij aanschaf, maar daarna wel een veel lager tarief dan de KPN.

Ik koos voor Internet en Bellen met de afkoop van vastbellen (inclussief) starttikken voor 5 euro per maand. Totaal 31,50 per maand plus belkosten naar mobiel en 0800/0900-nummers en het buitenland. Met dat erbij kom ik op 35 euro, 4 euro minder dan in de oude situatie. Volgens de postcodecheck werd de snelhied 24 up en 1 down, wat ook een kleine verbetering is. De eerste dag had ik echter al 27 om 3 en nog geen week later was het 38 om 4,4. Inderdaad ik had nu VDSL met een behoorlijke snelheid.

Toch merk ik daar weinig van aangezien ik in de oude situatie al voldoende snelheid had en de bottleneck (flessenhals) meer in mijn Processor (2 x 1,6GHz) en werkgeheugen (1 GB RAM) zit. Ik ben er dus op vooruit gegaan en ook qua kosten.

Qua energieverbruik is er wel een verschil. In mijn oude situatie kon ik gebeld worden met het modem uit. Ik deed dat modem uit als ik niet aan het internetten of TV kijken was. Nu moet het modem 24 uur aan blijven, anders kan ik niet gebeld worden of werkt mijn antwoordapparaat of Telforts gratis voicemail niet. Die extra stroomkosten belopen 1,20 euro per maand. Niet veel, maar ook weinig aan te doen.

Sterker nog ik doe er het meeste aan door het modem op ECO te zetten, want dat kan. En dat scheelt!!??? bijzonder weing. Ik de specificaties staat er niets over, dus ben ik zelf maar gaan meten met mijn geijkte kWh-meter van Liander. Mijn oude modem nam 9,5 Watt en stond gemiddels 6 uur per etmaal aan, wat neerkomt op 1,7kWh per maand danwel 47 cent/maand. De nieuw Experiabox V8 van Telfort (en KPN) neemt 8,6 Watt en in ECO-stand 8,3 Watt. Een minimaal verschil en een schande om dit ECO te noemen. Nogal wiedes dat dit niet in de specificaties te vinden is en ook nergens op het internet (tot nu- en hiertoe dan). In de Modem-testen van de Consumentenbond wordt ook met geen letter gerept over het stroomverbruik.

Bij mijn verbruik staat de WiFi uit, aangezien mijn laptop zich binnen 1 meter kabellengte bevindt. Met die 8,3 watt is het verbruik per maand 6,1 kWh wat neerkomt op 1,64 euro per maand. Dat lijkt niet veel, maar is gelijk aan een ouderwetse gloeilamp van 50 watt die 4 uur per avond aan is. Dit modem (in ECO-stand) verbruikt dan ook het 10-voudige van mijn totale verlichting. En dat om gebeld te kunnen worden, wat bijvoorbeeld ’s nachts nog geen 1x per jaar het geval is. En wees niet bang, dit geldt ook voor al die andere internetdozen waar je de telefoon aan hangt. De kans is groot dat die van Ziggo of Online zelfs nog meer verbruiken.

Geplaatst op 2016-02-09, in Milieumatig, Webmatig, Woonmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. En het landelijk stroomverbruik per huishouden is er echt niet lager op geworden. Wat we met LED verlichting sparen halen we op een andere manier weer in.

  2. Sjoerd, dat is toch een treurige zaak.

    Vriendelijke groet,

  3. @Sjoerd en Rob: Inderdaad mijn punt. Er is geen huishouden meer zonder zo’n apparaat al dan niet met extra repaeters omdat men geen kabels wil trekken en het signaal te zwak is. Gemiddeld zeker 12 watt per huishouden 24 uur per dag en we hebben zo’n 8 miljoen huishoudens. Tel uit je verlies.

  4. Ik gebruik wel een kabel om mijn modem/router op een gunstige plek te krijgen.
    Vanwege de waarschuwing voor noodzakelijke updates durf ik mijn modem/router niet uit schakelen.
    Misschien dat je daar een tip voor hebt.
    Ik gebruik voor andere apparatuur wel een standby-killer.

    Vragende groet,

  5. Je verhaal komt overeen met het mijne tot 31,50 per maand waarin 5 euro voor het onbeperkt bellen naar vast. Als ik onbeperkt naar mobiel wil bellen komt daar nog weer eens 5 euro bovenop. De vraag is wat je voor 35 euro hebt.

  6. @Dhyan: Ik bel tekort naar mobiel om dat af te kopen. In die resterende gesprekskosten van circa 3,5 euro per maand zit een paar euro naar mobielen en nog wat naar 0900 of het buitenland. Als ik naar een mobiel nummer bel ben ik vaak bang dat het obgelegen is zoasl tijdens het rijden of in een vergadering. Ik laat ze dan terugbellen als het hen beter schikt.

  7. Ik heb alles, bellen, internet en tv, bij xs4all ondergebracht. Omdat ik dat vertrouw. Ik vind het geheel onderhand zo ingewikkeld geworden dat het niet leuk meer is.

  8. @Margo: Ik vind het wel meevallen. Je moet eerst bedenken wat je nodig hebt en daarna iets kiezen dat daar het dichtste bij in de buurt komt.

    Los daarvan gebruiken XS4all, KPN en Telfort (allemaal van KPN) dezelfde glasvezel naar de wijkcentrale en dezelfde koperdraad naar mij telefoonaansluiting. Ze gebruiken dezelfde servers en daarmee is er waarschijnlijk geen verschil te merken tussen deze 3. Wel levert XS4all een duurder modem. Het verschil zit er in dat Telfort ’s nachts de telefoon niet meer opneemt als je een probleem hebt. KPN doet dat wel en XS4all heeft tijd voor een extra praatje. Ik vind die service niet nodig. Daarmee betaal ik nu 35 all-in per maand, bij de KPN is dat 56 en bij XS4all zal het circa 60 zijn. Ik blief er geen TV in, maar anders komt er bij Telfort 12,50 euro bij, bij KPN en XS4all nog wat meer.

  9. All-in is met TV, dat kost je bij Telfort 12,50 per maand extra. Het gehele goedkoopste pakket via de telefoondraad kost € 38,–. Wil je onbeperkt bellen kost dat € 5,– extra naar vast en nog eens € 5,– extra naar mobiel. Heb je een caravan of tweede huis kun je gratis digitenne er bij krijgen, voor het kastje betaal je wel € 4,– per maand.

    Goh ik lijk wel een verkoper van Telfort.

  10. Met eco kun je de Wireles verbinding uitzetten op tijden dat je slaapt, misschien dat als je Wifi gebruikt dat de ecostand wél meer in het stroomverbruik scheelt ?

  11. Ik ben hierin een regelrechte oen, maar volgens mijn zoon doen we het wel goed. Hij is een kei om allerlei verbindingen tot stand te brengen en hoe hij dat doet weet ik niet. Maar toen kleindochter hier was, moesten we zijn vaste nummer in Amsterdam bellen en dan kregen we moeder in Brasov aan de telefoon, nou ja zeg.

  12. @Dhyan: Je hebt gelijk, de TV is niet 10 maar 12,5 euro extra. Mogelijk is dat dit jaar verhoogd of heb ik rond oktober-2015 verkeerd gekeken. Voor mij maakt het weinig uit, ik heb geen TV en TV-kijken via het Internet kan prima zonder de TV-tuner van Telfort.

    Dat verbruik klopt ook. Wifi neemt ongeveer 1 watt extra plus nog een paar watt in mijn laptop (want die staat ook bij mij uit.) Eco heeft dus geen zin als je Wifi uitschakeld. En heeft maar een beetje zin als je Wifi gebruikt. Dat moet volgens mij beter kunnen, mijn telefoonbeantwoorder neemt maar 0,25 watt.

  13. @Rob: Een stand-by killer werkt niet voor zo’n modem. Je kan het modem best uitzetten. Bij het inschakelen haalt ie gewoon de update op. Maar zo vaak is dat niet, hooguit een keer per jaar.

  14. Dank.
    Ik kan er dus ook een tijdschakelaar opzetten?

    Vriendelijke groet,

  15. @Rob: Jazeker. Je begrijpt dat je dan niet meer gebeld kan worden, maar als mensen je mobile nummer hebben dan is dat ook opgelost.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

