Feb-14: Lage Lokale Lasten

Het Coelo (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden) van het RuG (RijksUniversiteit Groningen) zet jaarlijks de gemeentelijke lasten op een rijtje. Vooralsnog kan ik die alleen voor de grootste gemeentes vinden. Later doen ze dat ook voor de overige gemeentes. Eigenlijk wilde ik daar op wachten, maar dat duurt me te lang. Door een bericht over de belastingverschillen tussen Duitsland en Nederland bij Emigrant, wilde ik wel laten zien hoe groot de verschillen zijn tussen de Nederlandse gemeentes.

Alkmaar staat bij het Coelo doorgaans met Tilburg bovenaan als goedkoopste. Deze keer was het echter ‘s-Gravenhage. Maar dan gaat het om meerpersoons huishoudens. 1/3de van de huishoudens (waaronder de mijne) heeft maar 1 bewoner. Bij de meeste gemeentes betalen die minder rioolbelasting. Voor dergelijke einzelwohnern is Alkmaar verreweg de goedkoopste.

De data van het Coelo heb ik doorgerekend voor 1-persoonshuishoudens (gele staven in het diagram) en de gemiddelde woningbezetting. De grafiek hieronder is op dat laatste (groene staven) gerangschikt en ook dan staat Alkmaar nipt bovenaan. (De grijze staven zijn de meerpersoonshuishoudens.) Zelf betaal ik de gemeente zo’n 400 euro per jaar, aangezien mijn woning goedkoper is dan het gemiddelde. Maar ik betaal ook nog een paar honderd euro aan het hoogheemraadschap. Dat doen vrijwel alle inwoners van Nederland. Ook op dat gebied zijn er per regio en gemeente verschillen onder meer voor 1- of meerpersoonshuishoudens en perceelgrootte. Daarin kan een bedrag zitten voor het onderhoud van buitenwegen. Dat is afhankelijk van de gemeente die de wegen wel of niet in beheer heeft door het hoogheemraadschap. In Alkmaar zijn de wegen van de gemeente, behalve die van de voormalige gemeente Schermer. De kans is groot dat die inwoners nog altijd meer moeten betalen aan het hoogheemraadschap. Helaas kan ik hier geen eenvoudige tabel van vinden en is en de berekening complex. Wel is het zo dat ik ook bij het hoogheemraadschap gemiddeld of daaronder betaal. Zie toevoeging onderaan.

Ik vraag ik me al jaren af hoe het mogelijk is dat Alkmaar zo ‘goedkoop’ is. Er zijn voldoende voorzieningen t/m een grote kunstijsbaan en wielerbaan aan toe. Er is een goed station, we hebben een ringweg, maar ook de WMO en de opvang van daklozen gaat hier behoorlijk sociaal. Zo zijn de eigen bijdrages voor hulpmiddelen in de buurgemeentes of bij mijn zwager in Nieuwegein een stuk hoger. Aan scholen of wijkcentra ontbreekt het net zo min en er is een goed winkel- en horeca-bestand. Wel moet er in en rond de binnenstad betaald worden voor parkeren. Voor de omgeving is dat prijzig, maar vergeleken met Utrecht of Amsterdam is het goedkoop. Ook de gemeentelijke grafrechten zijn redelijk laag. Mijn ouders liggen in de buurgemeente ruim 2x zo duur. Verder wordt ik hier gek van de straatveegmachines en met 6 grote parken zijn we ook niet slecht bedeeld.

De vraag is dus wat doet buurgemeente Zaanstad verkeerd, waardoor zij 55% meer van hun inwoners wensen?

Toevoeging van 15-02-2016:
Ik ben toch maar begonnen om een completer overzicht te geven van alle lokale lasten, inclusief het deel dat het hoogheemraadschap of waterschap int. De tarieven zijn bij hen terug te vinden. Het is even uitzoeken welke gemeente in welk waterschap zit en vervolgens wat de gemiddelde WOZ-waarde in een gemeente is.  Het waterschap zorgt voor het uitwateren, waardoor we droge voeten houden. Om die reden zijn de waterschappen aan de kust duurder dan in bijvoorbeeld Limburg. Verder doen ze aan waterzuivering. De opbouw van het tarief is vrijwel overal gelijk. 1 persoonshuishoudens betalen 1 vervuilingseenheid en meerpersoons 3 vervuilingseenheden. Vervolgens een vast bedrag per huishouden en voor koopwoningen een promillage van de WOZ-waarde der binnendijkse woningen.

Daar kan nog een bedrag bijkomen voor wegenonderhoud in buitengebieden. Ik heb dat buiten beschouwing gelaten, net als buitendijkse woningen, natuurgebieden of agrarisch land, waar andere tarieven voor gelden. Verder heb ik de verhouding van 60 koopwoningen tegen 40 huurwoningen aangehouden. En dan komt de onderstaande tabel er uit. Groen is lage lasten, rood hoog en oranje zit er tussenin. Ons waterschap behoort tot de duurste, maar haalt het niet bij Delfland (Delft en ‘s-Gravenhage) die jaarlijks nog 100 euro meer vraagt. De lage gemeentelijke lasten van Den Haag moeten zij dus bekopen met hoge waterschapslasten. In de laatste kolom (waar de tabel op gesorteerd is) staat de som van alle lokale lasten en daarin staat Den Haag halverwege.

Eigenlijk zou het Coelo ook eens een dergelijk vergelijk moeten maken, maar ik heb het nog nooit bij hen gezien.

Geplaatst op 2016-02-14, in Alkmaar, Overmatig, Woonmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Tsja, dat is veel geld al je het vermenigvuldigt naar het aantal inwoners…

  2. Is dit over meerdere jaren het beeld ???
    Want dan vraag ik mij af of hier een politieke invloed in te ontdekken is?

    Of zou het ambtenarenapparaat hier de grootste invloed in hebben?
    In het laatste geval is het voor Almere en Zaanstad raadzaam om snel een aantal werkbezoeken te organiseren!

    Vriendelijke groet,

  3. @Rob: Dit is al heel lang zo. Toen ik in 2000 uit gemeente Langedijk naar Alkmaar verhuisde viel het me al op. Aanvankelijk dacht ik nog dat gemeentes met meer inwoners effectiever en daarmee goedkoper werken, maar Almere bewijst dat dat niet klopt. Je zou zelfs denken dat het daar goedkoper kan omdat alles nieuw is en ze geen last hebben van oude panden of verouderde rioolstelsels.

  4. De lasten afgemeten aan het grondoppervlak, gaat volgens mij ook niet op.
    Misschien dat de middenstand en de horeca een grote(re) bijdrage leveren aan de stadskas.

  5. Inmiddels heb ik de lasten van de waterschappen toegevoegd en dan blijkt Delft opeens de duurste gemeente te zijn en Tilburg de goedkoopste. Verder zijn Arnhem, Assen en Venlo toegevoegd om in elk waterschap een gemeente te hebben. En er zat een foutje in Almere. Hun gemeentelijke lasten waren geen 830 maar 730 euro. Daarmee nog altijd hoog en ze klommen dan ook maar een klein beetje.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

