Feb-19: Luyendijk’s Brexit

Door Diederik Smit luister ik tegenwoordig weer wat vaker naar ‘Met het oog op morgen.’ Geen idee of dat de bedoeling is, maar voor mij werkt het wel. Elke werkavond besluit Diederik Smit (bekend van de Speld en De Slimste mens) een sport+nieuwsprogramma met een korte vocale spotprent. Sommige zijn erg leuk, de reden dat ik zo rond 22:55 even de livestream van Radio 1 aanzet.

Ik vind het helemaal een uitkomst voor een blinde kennis, die nu ook bijna elke avond even luistert naar wat die Smit nu weer verzonnen heeft. Ooit heb ik eens bedacht om spotprenten voor te dragen voor blinden. Gewoon omdat ik van spotprenten hou en omdat er op dit punt voor blinden vrijwel niets te beleven valt. Maar ja zoiets bedenken is eenvoudig en van de uitvoering is het nooit gekomen. Wel dat ik af en toe een Fokke en Sukke door de telefoon aan m’n kennis vertel, maar dan houdt het wel op. Maar gelukkig is Diederik Smit in dit gat gesprongen en hij doet het in mijn oren prima.

Maar ja, dan staat wel de radio aan en ik weet dat daarna in ‘Het Oog’ even de krant van morgen komt. Dus luister ik dat ook maar even. En zo hoorde ik opeens dat Joris Luyendijk zijn visie ging geven op het Brexit-gedoe. Ik mag hem graag en ken hem al van toen hij nog een soort correspondent in het Midden-Oosten was. Eigenlijk is hij geen journalist, maar een antropoloog die zich ontpopt heeft als een soort onafhankelijke onderzoeks journalist. Over zijn ervaringen schrijft hij vervolgens boeken die erg goed verkocht worden.

Zijn laatste grote project was om de financiele wereld van de Londonse City van binnenuit te bekijken. Hij berichtte daar veel over en het boek ‘Dit kan niet waar zijn’ kreeg in het afgelopen jaar de NS-publieksprijs. Meer valt te vinden via wikipedia.

Maar ik vind hem ook een prima verteller. Dus luisterde ik even en stortte hij een bak blubber over de Britten, die weer eens moeilijk doen met hun Brexit (British Exit of the EU). Het fragment van 10 minuten kan je hier onderaan terug horen en zien (webcam in de studio) en ik kan hem daarin goed volgen. Eerder schreef hij dit al in de Guardian en NRC. Hij zegt dingen die ik ook al jaren zeg over de Zuid-Engelsen. Ongeveer een jaar van mijn leven heb ik in het noorden van Engeland gewerkt in een staalfabriek en een aluminiumsmelterij. De helft van die tijd bestaat uit een handvol zwerffietstochten tussen Kingston upon Hull en Belfast, dwars door Schotland naar de Orkney eilanden, in een paar richtingen door Wales en England en waar al niet.

En het viel me al snel op dat er halverwege Engeland, zo net boven Cambridge, een soort lijn ligt. Ten zuiden daarvan wonen de mensen waar Luyendijk het over heeft en ten noorden wonen prettigere en meer nuchtere en geïnteresseerdere mensen waar ik veel beter mee op kan schieten. Die zuidelijken reageren niet alleen richting de EU op een minachtende tot chanterende manier, maar ze ‘onderdrukken’ met die aanpak net zo eenvoudig Yorkshire, Wales en Schotland en houden nog altijd Noord-Ierland bezet.

Kortom ik mag ze niet op een manier zoals Limburgers voorheen tegen de Hollanders aankeken. En er zijn nog steeds Randstedelingen die niet onder doen voor de Zuid-Engelsen, maar een groot deel is ook weggesleten. In GB lijkt dat niet het geval te zijn. Mijn ervaringen zijn inmiddels behoorlijk gedateerd, maar als ik Joris hoor is er nog weinig op dat gebied veranderd. En ik vertrouw hem daar meer in dan Cameron c.s.

Geplaatst op 2016-02-19, in Kiesmatig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Het Zuiden ken ik niet. Het Noorden eigenlijk ook niet. Al heeft mijn relatie met een Schotse vrouw mij wel een ander beeld van Londen en Engeland gegeven.
    De strijd voor onafhankelijkheid zit diep bij de Schotten.

    Het “Verenigd” Koninkrijk heeft binnen haar eigen grenzen nog wat te verenigen, voordat het aan een Europese gedachte toe is.

    Jammer genoeg blijft de gedachte binnen het Koninkrijk en naar buiten richting Europa het makkelijkst door vooral naar de vijand te wijzen als oorzaak van alle problemen.

    Vriendelijke groet,

  2. @Rob: Het is een ruwe grens die ik aangeef en echt scherp zal ie niet zijn. In elk geval valt Noord-Engeland (o.a. Newcastle) er ver buiten. Die mensen en Schotten verschillen niet veel en kunnen prima met elkaar opschieten. De afkeer van de Schotten betreft vooral Cambridge en zuidelijker en dan ook nog eens de midden- en hogere klasse. Kortom de lakenuitdelers. Die behandelen Schotland net als Wales als een soort kolonie en (overdreven gezegd) nemen die Schotten niet voor volwaardige landgenoten. Probleem is ook dat de grens vooral dialect gebonden is. Het verschil is zo te horen of je er bij hoort of niet. Schotten, maar ook Noord-Engelsen doen geen moeite om hun dialect te verdoezelen en koesteren het zelfs, wat dus een deel van het probleem is.

  3. Het schotse en Ierse accent spreekt mij nog steeds erg aan. Welshman herken ik niet.
    Bij Newcastle heb ik een paar mooie vakanties doorgebracht, prachtmensen.

    In Zuid-Engeland heb ik dus blijkbaar weinig te zoeken ….

    Vrolijke groet,

  4. @Rob; In het zuiden zijn gelukkig ook nog voldoende aardige mensen, maar je treft er eerder mensen aan die last hebben van achterbaksheid en uitgestrekenheid. Het is de manier waarop zij met elkaar en anderen omgaan. Waarschijnlijk moeten ze wel om mee te kunnen komen. Als iemand daar begint met ‘O dear.. ‘ of ruim verontschuldigend, dan denk ik hou je grootje voor de gek. ;-)

    Het accent van Newcastle vind ik ook aardig en ik schiet vooral door het Noord-Ierse accent in de lach. In Wales hebben ze een eigen Keltische taal met hele harde G-klanken en 100% onverstaanbaar. Heb het maar op 1 plek in het noorden van Wales gehoord. Vrijwel alles gaat dus in het Engels. Wel met een accent maar dat zou ik niet direct thuis kunnen brengen. Daar begreep ik dat de Welshmen ook niets met de Engelsen hadden. Er was toen een WK voetbal gaande en iedereen in de kroeg was voor de Nederlanders en niet voor de Engelsen die ook nog mee deden.

  5. Het verschil zal misschien vervaagd zijn maar waarschijnlijk niet helemaal verdwenen. Er zal altijd iets overblijven. Ik ken ook zo iemand, Brabant is voor deze westerling een te lastig begrip. ☺☺☺
    Cameron, tja, ach, maar daar gaat het hier niet om. Diederik Smit schrijft ook een sportcolumn in De Gelderlander; ik wist niet dat hij ook radio deed..
    Ook niet dat Joris Luyendijk schreef, is hij dezelfde Joris als de tv-presentator op het vliegveld?

  6. @Bertie: Dat moest ik even opzoeken. Op een vliegveld is het Joris Linssen. Joris Luyendijk leeft de laatste 5 jaar in London.

  7. Bedankt Ximaar, ik verbaasde me al….

  8. De spotprent is in ieder geval super. Engeland heeft in ieder geval gedaan wat Nederland verzuimd heeft…

  9. Mee eens of niet, het is een doordachte reactie en een plezier om te lezen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

