Feb-24: Stambomen en het Nageslacht

Anderhalve maand terug reageerde Margo met een vraag/opmerking over materiaal dat eeuwig op een gratis domein kan blijven staan en/of dat op een eigen betaald domein vrijwel direct kan worden geruimd nadat de betaling stopt. Het ging dan ook vooral over iets als een stamboom of ander genealogiemateriaal, dat door mag gaan nadat de maker of maakster zelf het loodje legt.

Het was een beetje offtopic en ik beloofde er nog eens beter op terug te komen. Dus bij deze. Ik hou onze familienaam-stamboom bij en weet zo ongeveer hoe providers met onze spullen omgaan. De vraag wat je daar mee moet vind ik niet moeilijk. Zorg ervoor dat je al op tijd iemand vind die het ook leuk vind en over kan nemen. En zorg ervoor dat je dingen die openbaar mogen zijn ook openbaar (dus zonder wachtwoord) op diverse plekken hebt staan zoals op een PC, USB-stick en/of het internet. De zaken die (nog) niet openbaar mogen kan je achter een wachtwoord zetten, maar zorg dan wel dat jij niet de enige bent die het wachtwoord weet.

Een grappig voorval is de het weblog van Frans54, een voormalig blogger waar ik graag kwam en die ook hier veel reaxi’s heeft geplaatst. Frans heeft een longtransplantatie gehad en regelmatig blogde hij daarover. Hij leefde er ook veel langer mee dan hem destijds was voorgehouden. Kortom hij wist dat ie flink in de reservetijd zat. En toch nog onverwacht (waarschijnlijk ook voor hemzelf) blies hij zijn laatste adem uit.

Zijn laatste bericht droeg de titel ‘Hoe lek is mijn computer?‘. Inmiddels 3 jaar later kan ik dat antwoord wel geven: ‘Helaas niet lek genoeg!’. Hij woonde alleen en het is zijn broer in al die tijd niet gelukt om bij het wachtwoord van Frans zijn blogspot te komen. Schijnbaar is het die broer ook niet gelukt om Google (de eigenaar van blogspot) te overtuigen dat Frans overleden is en hij de afhandelaar is. Google wilde daarvoor destijds een officiele overlijdensacte zien en die moest naar de USA.

Zijn broer wilde overigens weinig met die site doen, behalve een bericht plaatsen dat Frans overleden was en het weghalen van wat spamreacties. Maar dat is tot op heden dus niet gelukt. Erg is het ook niet. Frans wilde graag dat na zijn overlijden zijn weblog bleef bestaan om anderen over longtransplantaties te informeren. Aan die wens geeft Blogspot/Google inmiddels al 3 jaar gehoor en dat kan nog wel eens veel langer zo zijn.

Hoe lang is niet bekend, maar ik ken blogspots die al 10 jaar niet meer worden onderhouden en nog altijd op het internet te vinden zijn. Andere diensten gaan daar soms anders mee om, zoals minmaal 1x per half jaar inloggen en/of een bericht plaatsen. Maar dan nog bestaat er de ‘waybackmachine‘, een webarchief dat regelmatig kopiën maakt van alle websites die dat toelaten. En je laat het toe als je in het bestand ‘robots.txt’ geen zoekmachines uitsluit. De meeste bloggers willen, dat zij via Google vindbaar zijn en voor je het weet sta je dan ook zomaar in die wayback-website.

Ik kan er spullen zien op websites uit 2000, waarvan de provider al in 2003 gestopt is. Klik daarvoor onderaan m’n archiefpagina op Myweb.

Om het simpel te houden: Als je niet wilt dat spullen tot in de eeuweigheid op het internet vindbaar blijven, zet het er dan niet op of sluit het uit via het bestand robots.txt.
Als je juist wel wilt dat anderen met je materiaal verder gaan, regel dat met die persoon voor het te laat is. Geef hem of haar een wachtwoord indien nodig. Plaats materialen op diverse plaatsen zodat het nog ergens te vinden is als je PC de geest geeft of je provider er mee stopt. Doe het in een algemeen leesbaar formaat. Zelf gebruik ik standaard HTML en GIF, maar ook aan de muur hangt een volledige tekening met alle info. Met speciale software van een leverancier moet je oppassen. Bewaar daar ook hun ‘viewer’ van. En dan maar hopen dat iemand het oppakt.

Dit soort zaken als hierboven geldt overigens altijd. Maak back-ups van spullen waar veel tijd in is gestoken. Liefst ook op papier en ergens op het web zodat het nog ergens te vinden is nadat je huis is afgebrand en je PC en USB-sticks zijn gesmolten.

Zo heb ik in huis nog altijd een vol doosje floppen voor een besturingssysteem in een fabriek. De klant kreeg ook een kopie en er ging een kopie in de kluis van het bedrijf waar ik werkte. Inmiddels is die fabriek na 20 jaar vervangen en heb ik hier nog een setje floppen die ik nergens meer op kan afspelen.

Geplaatst op 2016-02-24, in Webmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Een informatief en vooral helder stuk, dank je wel. Hier heb ik meer aan dan aan Internet, het webzoeken heb ik definitief opgegeven.
    Teveel verwijspagina’s die ook weer verwijzen en die weer… tot je op onduidelijke fora terecht komt en dergelijke.
    Ik vermoed dat ik daar malware binnenhaal maar dat is een ander onderwerp.

  2. informatief, dank!

  3. Na mijn dood mag mijn weblog ook op zwart. Maar dat bepaald de provider…

  4. @Sjoerd: Ik hoef ook niet over mijn dood heen te regeren en mij maakt het dan ook weinig uit. Als je zaken als een stamboom hebt uitgezocht, dan is het leuk dat mensen die na jou komen er ook nog wat aan hebben. Je kan daar hooguit een beetje over nadenken. Meestal gaat het vanzelf. Als je het met meer mensen doet, dan moet je zorgen dat ze allemaal bij het materiaal kunnen komen. Bij een echtpaar met kinderen gaat het vaak eerst over naar de overgebleven echtgenoot en daarna of al eerder naar 1 van de kinderen.
    Zo heb ik de stamboom van mijn vader overgenomen zonder dat daar ooit over gesproken is. Ik hielp mijn vader er de laatste jaren mee en vond het zonde om het weg te gooien. Zelf heb ik geen egaa of kinderen. Mijn broers hebben er weinig mee en ook mijn familegenoten verderweg gaan er hoguit aan beginnen als ik er niet meer ben. Dan is het wel zo handig als het voor hen later vindbaar en leesbaar is.

  5. @Bertie en Jan; Geen dank. Het zat al een tijdje in m’n hoofd na de opmerking van Margo en het kostte me erg weinig tijd om het er uit te raffelen. Er zullen ook nog wat foutjes in staan die ik tzt er uit vis. Net als veel andere zaken waar ik over blog is dook dit niet een onderwerp waar veel bloggers zich dagelijks op storten. Waarschijnlijk zijn er toch redelijk wat mensen die er iets mee kunnen en dan staat het maar op het internet. Mogelijk haalt het ook wat reacties los waardoor ik het moet aanpassen of aanvullen. Eigenlijk ben ik daar wel benieuwd naar.

  6. Bedankt Ximaar! Vwb de familiesite -stamboomgegevens, foto’s en verhalen, daarvan heeft mijn 10 jaar jongere broer ook inloggegevens en heeft daar ook bijdragen geleverd. Mijn kleindochterweblog daarvan heeft dochter inloggegevens, maar geen kennis van WordPress, dus mocht ik morgen de laatste adem uitblazen zal ze even moeten bedenken wat ze ermee wil. Verder heb ik een tuintjes weblog een privé weblog en een fotoweblog die allen mogen oplossen als ik er niet meer ben. Mijn familiesite zit net als de rest onder het Knegjes.nl domein en daar betaal ik jaarlijks een bedrag voor. Ik zal eens contact opnemen met de provider hoe dat verder gaat als de eigenaar overlijdt.

  7. Internetpresentie kan dus een weg naar de onsterfelijkheid zijn. Eindelijk!

  8. Emigrant heeft een eyeopener voor mij…

    Bij het stellen van een termijn bij in-activiteit zou het blog moeten verdwijnen, tenzij wellicht anders bepaald. De gegevens kunnen door verwanten toch gedownload worden.

  9. Dank voor deze heldere uiteenzetting.

    Jouw laatste opmerking schrikt mij wel wakker.
    Wat doen we met kennis op floppen en/of andere geheugendragers als wij de daarbij behorende afspeelapparatuur niet meer kennen en/of hebben.

    Vriendelijke groet,

  10. Dat laatste Rob, is ook al het geval met het afspelen van beeldmateriaal. Ik heb oude dubbel 8 films, een paar jaar geleden laten digitaliseren en heb ik nu op dvd. Ik heb ook oude vhs banden, overgezet van eigen video 8 bandjes in de jaren ’80, maar ik heb nog een oude videorecorder, dus als ik wil kan ik het nog bekijken (maar ik wil niet, ik ben beter in het opnemen dan afspelen, maar wie weet het nageslacht). Ook heb ik geluidsmateriaal op cassettebandjes, mijn toen (jaren ’80) al oude oma die oude kinderversjes opzegt, enzovoort enzovoort. Het verandert voortdurend. Tegenwoordig maak ik korte filmpjes van de vorderingen van mijn kleindochter en zet dat op You Tube. Mijn digitale foto’s staan her en de in clouds. En ook op externe eigen harde schijven. Wie zegt dat alles wat in de clouds staat altijd bereikbaar blijft?

  11. Beeld of geluid dragers zijn in iets meer dan een eeuw erg veranderd. Ik kies liever voor iets tastbaars dan het in de wolken te bewaren. Misschien komt dat door het veranderlijke weer in Nederland? Al kunnen klimaatinvloeden, vochtigheid en temperatuur, geheugendragers ook weer aantasten …

    Mooi vind ik dat zaden van planten gewoon onder de juiste omstandigheden bewaard worden.

    Vriendelijke groet,

  12. @Margo: WordPress.com op een gratis domein vind ik redelijk eenvoudig. Zeker als de website al klaar is en er alleen aanvullngen nodig zijn. Neem aan dat het voor een eigen domein niet zoveel moeilijker is en dat je voor de eigen domeinachtige zaken assistentie kan krijgen van de host. Van je WP kan je ook af en toe een exportbestand maken en die op je computer bewaren. Mogelijk doe je dit al en het kan handig zijn als er iets misgaat met je host en/of domein.

  13. @Theo Balvers; Het hangt er van de hostprovider af. Zij bedenken de regels en die varieren. Ze zijn ook niet eenvoudig te vinden. Neem aan dat als je wilt dat je blog stopt dit wel van te voren aan kan geven aan de hostprovider. Maar dan moet die provider wel weten dat je gestopt bent en niet dat je een paar maanden vakantie viert. Met een betaald blog is dit simpeler, dan stoppen ze (ongeveer een maand later) nadat de betalingen stoppen. Je domeinnaam kan dan verkocht worden aan een ander. Vaak zijn dat reclamebedrijven die er een tijdje reclames parkeren. Als je dat niet wilt, dan zal er ruim vooruit betaald moeten worden en ook dat is wel met een betaalde hostprovider te regelen.

  14. @Rob: Geen dank. Ik had er niet zoveel reaxi’s op verwacht en merk dat dit soort vragen wel (bij m’n vergrijsde lezersgroep ;-) ) leven.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

