Mrt-06: De 3-Jarige Griep

Sinds afgelopen dinsdag heb ik ‘m weer flink te pakken, hoest ik de voering uit m’n longen, heb ik weer de gebruikelijk last van rugpijn, ijlde ik een paar slapeloze nachten, maar kan ik gelukkig weer redelijk slapen.

De temperatuur kwam een paar dagen rond de 39. Schijnbaar is dat voldoende om van die malle waanbeelden te krijgen. Dromen in rondjes terwijl je niet echt slaapt. Liggen gaat dan ook niet goed, dan lopen m’n longen vol en barst het hoesten weer los. Vroeger dacht ik dat dat te maken had met bronchitis, iets dat in de familie heerst. Later kwam de term astmatische bronchitis. Zal goed kunnen, maar eigenlijk komt het door hooikoortsverschijnselen.

Iedereen is wel bekend met hooikoorts. Je lichaam maakt antistoffen aan, een plakkerig goedje dat zich ophoopt in de ooghoeken. Dat spul irriteert zo dat je wel in je ogen moet wrijven. En eigenlijk gaat het op dat gebied met het jaar beter. Een paar dagen last en regelmatig een niessalvo, maar meer ook niet.

Nee dan de longenversie waar ik last van kan hebben. Daarin wordt ook plakkerige rotzooi aangemaakt. Wat pollen en een griepvirus versterken elkaar op een negatieve manier. Die zooi moet ik er uit hoesten, of ik dat nu wil of niet. Maar dan komt het in m’n keel en heeft het hetzelfde effect als die rommel in de ooghoeken. Ik moet er dus nog meer van hoesten. Kortom van de regen in de stortbui.

Gelukkig heb ik iets dat helpt en dat is menthol in een stoombadje tot diep in m’n longen ademen. Niet dat dat de griep omzeep helpt, maar wel de onophoudelijke hoestsalvo’s. In dat stadium ben ik nu en dan voel ik me alweer een stuk prettiger. De temperatuur zakt langzaam en hangt nu rond de 38 graden. Inmiddels heb ik wel rugpijn, hoofdpijn en giet het water uit m’n neus. Ook dat zal wel weer overgaan.

Dit jaar werd weer van alles op een rij gezet om mij aan de griep te helpen. Eerst een week vol langdurige vergaderingen. Vervolgens een dagje Scheveningen met een striemende noordenwind. De dag erop was een nichtje jarig met een huis vol aan mensen. De bewuste oomzegster bleek opeens boven te liggen met een flinke griep. Ik had toen liever even een Amber-alert gehad. Dan had ik die 10 km niet gefietst, maar weet ik ook wel dat van het sporadische familebezoek nog minder terecht komt. Zij kwam overigens ook nog even bedenden om iedereen een hand te geven.

Nou zal dat niet echt de reden zijn van de besmetting. De kans is wel groot dat er een handjevol familieleden in de kamer zat, die nog geen griepverschijnselen hadden, maar wel het virus kunnen verspreiden. En jawel, 2 dagen later was het de dinsdag, waar dit bericht mee begon.

Het voordeel van bloggen is dat er een ritme is te ontdekken. Ik schreef over m’n griep in 2010, 2013 en nu dus 2016. Misschien moet ik eind 2018 maar eens een griepprik halen.

Geplaatst op 2016-03-06, in Overmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. Dat is niet best, ik ben ook met een griepje aan het sukkelen geraakt en kom er niet echt duidelijk vanaf. Beterschap in ieder geval

  2. Allereerst van harte beterschap en ja de griepprik bevalt mij uiterst bestsinds enige jaren

  3. @Sjoerd: Die keel-ellende kan bij mij soms tot een paar weken doorzeuren, met als gevolg een waardeloze conditie.

  4. @Novelle: Ik zal er wel over nadenken, maar verwacht niet dat het m’n bronchitis/hooikoorts zal voorkomen. Het lukt me daar ook last van te krijgen als ik geen griep heb.

  5. Beterschap, een griepprik is ook niet zaligmakend, het dekt niet alles. Ik krijg elk jaar een oproep om de prik te halen en doe dat dan ook. Baat het niet schaadt het niet.
    Volgens mij heb je nog niet de leeftijd bereikt dat je automatisch een oproep krijg.

  6. @Bytheway: Heb je ook 2018 nagerekend? ;-)

    Ik heb wat jaren terug een keer oproep gehad ivm bronchitis, maar daar ben ik toen niet op ingegaan.

  7. Nounou, alles op een hoop. Menthol is een prima verlichtend middeltje. Beterschap!
    Voor hooikoorts helpt de griepprik niet maar griep zal zachtaardiger zijn.
    Dat hopen we tenminste, artsen spreken elkaar tegen.

  8. 2018 kan je in aanmerking komen, dan ben je erin 2019 er vanaf.

  9. De griepprik heeft bij mij nooit echt geholpen.
    Meestal heb ik 1 week last van de griep.

    Het blijft vervelend.

    Sterkte!

    Bemoedigende groet,

  10. Luc kreeg als aar gewoonte nog maar eens een bronchitis. Ik ben niet ziek maar voel me niet top. Het zal wel weer een snotvallingske worden. Het is er de tijd van het jaar voor.

    Beterschap!

  11. Beterschap! Een griepprik dekt natuurlijk niet alles; zelf neem ik hem wel, nu twee keer, op grond van leeftijd. Ik hoop daarmee de kans kleiner te maken dat ik echte griep krijg. Verkoudheden en buikgriepjes krijg ik nog wel.
    Echte griep heb ik niet vaak gehad, maar de keren die ik me herinner maken wel dat ik dat graag zo veel mogelijk voorkom. Al weet ik dat een griepprik ook niet elk jaar beschermt tegen de griep van het seizoen.
    Nogmaals: beterschap! Dat hoesten lijkt me heel akelig.

  12. Dank voor alle wensen. Inmiddels heeft dat geholpen. De koorts is vrijwel weg. M’n stem trouwens ook. Dat was ik nog vergeten te melden, maar het wil wel eens op m’n stembanden staan. Deze keer ben ik m’n stem een dag of 6 kwijt en hij is nog niet in zicht. Lekker rustig, en een reden dat ik alles door de beantwoorder laat opnemen. Daarna mail ik met een soort ‘voicelessmail’ terug.

  13. @ms: Ik heb er in de afgelopen maanden een paar keer tegenaan gezeten, met hooguit een gloeiend gezicht. Alleen deze keer zette het echt door.

  14. Dus jij bent ook te grazen genomen. Ben je weer on speaking terms inmiddels? Ik neem nooit een griepprik. Ik vind het onzin, voor kwetsbare mensen ja, maar ik ben nog niet eens 65 en overleef het wel als het toeslaat. En zo niet …. so be it.

  15. @Margo: De koorts is weg, m’n stem ook nog en het hoesten valt inmiddels mee en begint wat los te komen. Ben vandaag naar de supermarkt geweest, moest ik daar weer een enqueteuze van me afslaan. Dat ik geen stem had was geen probleem en zelfs dreigen met aansteken van een griepvirus vond ze niet erg. Ben toch maar doorgelopen aangezien ik me afvroeg of m’n conditie de 2x 1km lopen aankon. Dat leek mee te vallen. Ben overigens ook een paar kilo kwijt, maar dat zit er zo weer aan met 2 volle boodschappentassen. ;-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

