Mrt-11: Alkmaar Gevaarlijker?

Een dikke week geleden vroeg een kennis me of Alkmaar gevaarlijker is geworden. Is er meer criminaliteit, zijn er meer relletjes et cetera? Mij was niets opgevallen. Sterker nog de laatste jaren is Alkmaar hooguit iets suffer geworden. Zal te maken hebben met de camerabewaking en het verplaatsen van het AZ-stadion naar buiten de stad. Als AZ thuis speelt zie ik wel eens een ME-busje op het Waagplein, maar voor de rest niemand anders te bekennen. Die ME’ers vervelen zich hier stierlijk.

Ik snapte die vraag van m’n kennis dus niet en vroeg verder. Het bleek dat Alkmaar hun stadswachten van pepperspray en wapenstok wil voorzien. Dat bericht vond ik een paar weken eerder op de website van de gemeente en was schijnbaar doorgedrongen tot RTV-NH. Stadswachten nemen meer politietaken over en zouden dus beter bewapend moeten worden met zoiets als pepperspray. Toevallig willen nog 18 gemeenten dit. Gemeenten met een populistische stadsregering zoals Oss, Leeuwarden, Hengelo, Ede en Alkmaar. ‘Toevallig’ hield het AD hierover een enquete onder zo’n 60 grotere gemeentes. Kortom er is weer iets op touw gezet om de politie verder uit te hollen en de stadswachten meer taken te laten uitvoeren. Noem het privatisering. En het zijn niet alleen stadswachten, maar ook ingehuurde bewakingsbedrijven die bedrijventerrein diefvrij willen houden.

De politie mag alleen nog maar komen als de stadswachten het niet af kunnen. En daarmee ‘kost’ de politie alleen maar en leveren de stadswachten geld op. Dwz zeker hier in Alkmaar waar stadswachten voor 95% bezig zijn als parkeerwachter. Ik zie ze hier vrijwel nooit iets anders zien doen en zie dagelijks aangezien ik tussen de binnenstad en het ziekenhuis woon. Precies hun werkgebied en precies het gebied waar betaald parkeren is. En deze hedendaags tollenaars zijn net zo min geliefd als hun voorgangers die al in de Bijbel beschreven worden.

Wat jaren terug zag ik een wat oudere stadswacht ruziemaken met een van de daklozen. Die laatste had schijnbaar effectief gejend en de stadswacht ging er met boter en suiker in. Het was moeilijk vast te stellen wie de domste van de 2 was. De iongere collega van de stadswacht moest hem in bedwang houden en uiteindelijk kwam het niet verder dan verbaal geweld. Ik ken er een stuk of 20 en ruim de helft zou ik geen enkel wapen toevertrouwen. Kan wel, maar dan eerst een opleiding en de domsten er uit halen en ander werk geven.

Heel zelden houden ze wel eens een fietser aan op de Langestraat. Dat is een voetgangersstraat, die op dat moment werd gebruikt door bevoorradingsauto’s. De jongen van 11 had gewoon kunnen zeggen dat ie iets naar een winkel bracht en dan had hij daar als bevoorrader ook mogen fietsen. Maar als die jongen 40 was geweest en een tatoe had gehad, dan hadden deze stadswachten de andere kant opgekeken. Die confrontatie durven ze niet aan. Net zo min als dat ze ooit iets zullen zeggen van mensen die hun auto op de stoep en/of fietsstrook langs de Kanaalkade bij de Herenstraat parkeren. Een absolute knoeihoek met veel verkeer waar zulke parkeerders het erg gevaarlijk maken voor de voetgangers en fietsers.

Maar ja die parkeerders gaan daar maar ‘eventjes’ naar de coffeeshop en zijn zo weer weg om plaats te maken voor een volgende. Drie fout en zeer link geparkeerde auto’s is daar geen uitzondering en voor deze stadswachten is het moeiteloos prijsschieten binnen hun werkgebied. Maar nee, de angsthazen blijven hier weg en gaan er volgens mij ook niet naartoe als ze voorzien zijn van een gezinsverpakking pepperspray en een wapenstok van 2 meter.

Geplaatst op 2016-03-11, in Alkmaar, Overmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Als Alkmaar dus echt gewapende stadswachten gaat krijgen is de kans op onevenredig geweld dus zeer groot.
    Blijf ik mooi in de Bijlmer wonen.

    Vriendelijke groet,

  2. Daar staat tegenover dat stadswachten en boa’s geen politie-opleiding hebben gehad. Nog afgezien van het feit dat ze geen overwicht hebben: geen arrestatiebevoegdheid, amper weten hoe op te treden en, wat je zelf a constateerde, niet altijd zo slim.
    Hoe moeten ze overtreders dan imponeren?

  3. Weer een miskleun denk ik dan…

  4. Misschien maken we het nog eens mee dat ze elkáár met wapenstok en pepperspray te lijf gaan. ;-)

  5. Stadswachten lossen problemen op die er niet zijn. Volgens mij bestaan er ook stadsmariniers, toen wist ik helemaal niet wat ik hoorde.

  6. @Mack: Ik had er nog niet eerder van gehoord. Bij nazoeken blijkt het een Rotterdams vinding te zijn: http://www.ccv-veiligheidsbeleving.nl/praktijkvoorbeelden/stadsmarinier-rotterdam

    Hier vind je de stadswachten alleen in het centrum. In een buitenwijk heb ik ze nog niet gezien. Zoals aangegeven controleren ze alleeen op parkeerders die niet betalen en in de buitenwijken kan je hier op een steenworp van het centrum al gratis parkeren.

  7. @Arnoud: Die kans is groter dan dat ze het spul inzetten om daadwerkelijk iets op te lossen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

