Mrt-17: Groot-Amsterdam

Net voor m’n griep werd ik uitgenodigd om mee te denken aan MIRT van NowA. Dat staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport – NOordWestkant Amsterdam. Eigenlijk werd daarmee de A9 bedoeld, die in Alkmaar begint. Moet die aanvoerweg naar Amsterdam verbreed worden of zijn er andere opties, zoals een hogesnelheidsfietspad? Kortom als Noordwestkant Amsterdammer mocht ik vanuit Alkmaar meedenken en als het aan mij ligt zie ik meer in thuiswerken, op afstand werken, meerijden en meer werk naar de werknemers verplaatsen.

Ooit in de 70’er jaren zijn flink wat Amsterdammers en mensen uit de IJmond naar het goedkopere Alkmaar, Heerhugowaard, Hoorn en Purmerend verhuisd. De woningen waren hier veel goedkoper, en voor het werk gingen ze dagelijks terug naar Amsterdam en de IJmond. Dat is daarna verbeterd, er is hier veel werk bijgekomem. Maar nog altijd gaat een groot deel dagelijks naar Amsterdam, omdat zij hier geen passend werk kunnen vinden. Deels klopt dat. Hier vind je vooral productie- en distributiewerk, en werk voor hoger opgeleidde techneuten begint pas rond het Noordzeekanaal. Je hebt hier wel bureau’s met dergelijk werk, maar die zenden je dan vervolgens uit naar bedrijven rond het Noordzeekanaal. De lonen zijn daar ook hoger en dat compenseert de reiskosten.

Tegenwoordig kan veel werk thuis worden gedaan of in een satellietkantoor. Ik heb een kennis die dat doet en hij is nog maar 2 dagen per week onderweg naar zijn werk in Utrecht. Scheelt de helft aan reistijd. Autodelen en meerijden moet tegenwoordig met de Apps toch ook een stuk effectiever kunnen. Bij een gemiddelde autobezetting van 2 personenen zijn alle files uit Nederland verdwenen. Toch zag men bij de NowA nog niet veel in deze oplossingen. Ze zijn al anderhalf jaar bezig en in hun 170 pagina tellende tussenrapport staat er niets over.

Zelf zie ik veel in fietsen, maar ik verwacht niet dat de elektrische hogesnelheidsfiets de A9 gaat ontlasten. Dan was dat al eerder gebeurd met de bromfiets. Met de fiets naar werk in de buurt is natuurlijk wel een oplossing, en ook zonder NowA vinden we dat al een flinke tijd.

Kortom een gezellig samenzijn met veel gemeente-ambtenaren en wethouders, waar ik niet direct iets van verwacht.

Een paar dagen later kreeg ik een reclamefoldertje door de deur. Ik heb een Nee-Nee-sticker, maar die werd omzeild door het ‘Aan de bewoners van het pand van Ximaar in Alkmaar’ te sturen. Daarbij stond duidelijk Alkmaar in het adres. En in die reclame van het Parool zat een brief van de hoofdredacteur, die aan mij was gericht en begon met: ‘Als Amsterdammer weet u waarschijnlijk…’
Jawel, je bezoekt dus 1x een vergadering van het NowA in Alkmaar en ze zien je meteen aan als Amsterdammer. Goed fout natuurlijk. Ik heb in Sint Pancras, Oudkarspel, Noord-Scharwoude en Broek op Langedijk gewoond en woon nu alweer een jaar of 16 in Alkmaar. Tussendoor heb ik ook maanden verbleven in de USA, Canada, Taiwan, Frankrijk en GBR. Maar in Amsterdam heb ik nog nooit gewoond, ik heb er zelfs niet een keer overnacht.

Het Parool, bij monde van de hoofdredacteur, is dus zeer slecht geïnformeerd. Deze ‘reclame’ geeft echter ook aan dat de gemigreerde Amsterdammers in o.m. Alkmaar nog altijd heimwee hebben naar Amsterdam. Een groot deel heeft zich nooit aangepast, spreken nog immer Amsterdams, klagen zich te pletter en doen niet mee aan het sociale leven in hun buurt.

Geplaatst op 2016-03-17, in Alkmaar, Fietsen, NH-matig, Woonmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Het blijven gewoon Amsterdammers, waar ze ook gaan wonen. Hier loopt ook zo’n figuur rond.

  2. Tja, wat een agressiviteit

  3. Tja, als die oud-Amsterdammers in Amsterdam rondlopen klagen ze ook aan een stuk door.
    Vroeger was alles beter in hun ogen.
    De misplaatste arrogantie druipt er vanaf.
    Autodaten, carpoolen en/of (elektrisch)snelfietsen zie ik deze figuren niet doen.
    Misschien dat inzetten op luxe snelbusdiensten wel helpt?
    Uitbreiding van busstroken lijkt mij dan wel zinvol.

    De gigantische werkzaamheden aan de Gaasperdammerweg (A9) in mijn achtertuin vind ik nog steeds vreemd. Maar blijkbaar kunnen velen niet zonder het dagelijkse file rijden ……

    Vriendelijke groet,

  4. Er zijn meer stedelingen die aan dit euvel lijden, we kennen een paar Nijmegenaren, bijvoorbeeld.
    Alle plattelanders zijn boeren, zelf komen ze zelden verder dan hun eigen buurtje.
    Maar goed dat er ook andersoortige stadslui zijn. ☻

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

