Apr-03: PrimaRK

Nog even en de nieuwe Primark aan de Laat in Alkmaar gaat open. Ze zijn al een flinke tijd bezig en hebben de ‘bult’ uit de Domus gehaald. Het is nu een strak pand geworden met aan het eind nog altijd het bijtorentje van de voormalige Dominicuskerk. De hoofdtoren bevond zich zo ongeveer in het midden van dit pand en is in 1969 gesloopt, waarna er een klein winkelcentrumpje kwam met een winkel of 10 genaamd Domus. De Kijkshop, Wibra en Big Bazaar zaten er o.m in. Ik heb daar eerder al eens over geblogd in het Cuypersjaar.

Het was dus een katholieke kerk en daar heeft het nu dus weer meer van weg. Onlangs werden de grote gevelletters geplaatst en viel me op de Primark gewoon een modeketen is van de Paus (Vatican Property Investments Plc Ltd) en dat je het moet lezen als Prima RK. Jonge gelovigen naar een kerk krijgen is behoorlijk lastig, tenzij je zo’n gebouw volhangt met goedkope kleding.

Overigens ook wel raar in een tijd dat de modewinkels steeds meer concurrentie krijgen van het online-kopen. We hebben echt veel te veel mode- en dan vooral damesmodewinkels en vaak zie je daar hooguit 1 personneelslid in, die uit verveling met een smartphone speelt. Deze keten schijnt populair te zijn, maar dat zal dan ook weer klerezoekers uit andere winkels aanzuigen.

Honderd meter verder is de laatste uitverkoopweek gaande bij de V&D. Ik heb begrepen dat de V&D in Alkmaar relatief goed draaide aangezien er weinig concurrenten waren. Voor de Bijenkorf of andere V&D’s moest je 25 km of verder. In het gebouw was altijd behoorlijk wat volk, maar voor de kassa’s stond hooguit 1 of 2 klanten. Waarschijnlijk veel kijken en passen en vervolgens op het internet kopen.

Nu was die winkel dus even open om de laatste spullen te verkopen tegen een lagere prijs. De eerste dag was het er stampvol en stonden er zomaar ruim 100 mensen te wachten voor de 3 kassa’s achterin. En je mag je afvragen of het wel zoveel goedkoper was dan bij de Action of dergelijke, die ook aardig aan de poten van de veel duurdere V&D’s hebben gezaagd. Zelf had ik niets nodig en zeker niet iets waarvoor ik ruim een uur in de kassarij had moeten wachten.

Als Primark had geweten dat de V&D er mee zou stoppen, dan hadden ze al die moeite met de Domus-ombouw vast niet ondernomen. Beide gebouwen zijn ongeveer even groot. Of eigenlijk is die van de V&D nog wat groter, maar met een doorstart van de La Place met dakterras was dit een aantrekkelijk alternatief geweest.

Geplaatst op 2016-04-03, in Alkmaar, Shopmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Primark is een vreselijke winkel. V&D was zijn tijd voorbij. Te grote winkels, teveel outlet. Jammer, want ze hadden prachtige panden (Haarlem)

  2. Wij bezochten V&D alleen nog maar om af en toe iets te eten bij La Place en je was redelijk zeker van een toilet…

  3. Primark heb ik nog nooit bezocht.
    V&D is iets van heel lang geleden.
    Bij La Place drink ik heel soms een koffie.

    Kleine lokale middenstanders gun ik nu weer alle kansen.

    Vriendelijke groet,

  4. V&D leeg, PrimaRK (haha) in een vernieuwd pand. Misschien was het logischer wanneer PM in het VD-pand zou trekken maar wie weet hoe hoog de vraagprijs zou zijn.

  5. @Bertie: Die Domus zijn ze al zeker een half jaar aan het verbouwen. Dus toen ze dat kochten was nog niet bekend dat V&D er de brui aan zou geven. Anders denk ik dat het zeker een optie was.

    En of zo’n groot V&D-gebouw duur is weet ik niet. Dat heeft ook te maken met de vraag en als er geen vraag is kunnen ze er niet zoveel voor vragen als ze zouden willen.

  6. @Rob A; Ik ben ook nog nimmer in een Primark geweest en op een rustig moment zal ik er ooit wel eens een keer kijken wat het behelst. De kans is groot dat ik er nooit iets zal kopen. Ik heb weinig met kleding en vaak haal ik het bij C&A of Bristol. Kleine kledingwinkels met mannenmode zijn hier akelig duur en dan heb je zo’n verkoper in je nek hijgen.

  7. @Sjoerd: Ik haalde erg weinig bij de V&D. Soms schoenen of kerstpostzegels. Bij La Place heb ik nog nooit gezeten, onlangs heb ik er alleen even gekeken.

  8. @Staartje: Ik had begrepen dat de V&D in Alkmaar het nog redelijk deed aangezien ze hier op hun gebied niet zoveel concurrenten hadden. Zelf denk ik ook dat die britse ‘durfkapiltalisten’ de V&D hebben uitgewoond door alle zaken in aparte BV’s te zetten. Die gasten hebben er vast niet aan verloren en de rekening kwam bij het personeel te liggen.

  9. Eindelijk een Primark in Alkmaar en de openingsdatum is 19 mei

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

