Apr-05: Hoogwerkers

Je ziet ze echt overal in alle soorten en maten, maar de echte beruchtheid kwam pas afgelopen Februari toen er een trein tegenaan reed. Dalfsen was al bekend van de schaatsfamilie Wennemars. Zelf weet ik ook dat er een station is aan de lijn Zwolle-Emmen. Grotendeels enkelspoor. Een paar kilometer ten oosten van dat station is daar 1 van de vele overwegen, waar maar enkele lieden per week gebruik van maken.

Zeker deze, die wel verhard is en uitgevoerd met slagbomen maar verder een prutpad betreft. Ik zou er niet voor m’n plezier gaan fietsen en het is door de slingers om. Kan me gezien de ligging voorstellen dat ie zelden wordt gebruikt door iemand die daar woont of kampeert. En nu ging daar dus met een slakkegang een hoogwerker over. Al die hoogwerkers gaan met een slakkegang (kruipsnelheid), ze zijn niet uitgelegd op snelheden boven de 5km/h.

Voor grotere afstanden gaan ze op een dieplader, waar ze vaak qua breedte nog uitsteken, waardoor die dingen ook niet zo hard mogen. Die dieplader stond te wachten aan de andere kant van het spoor. Hij kon niet verder omdat er net over het spoor een haakse bocht is die die niet kon maken. Die dieplader had overigens ook om kunnen rijden zodat ie op de Tolhuisweg kwam ten noorden van de spoorlijn, waardoor de hoogwerker niet over het spoor hoefde. Ook niet een paar dagen eerder op de heenweg toen het allemaal goed ging.

De ‘bestuurder’ van de hoogwerker had netjes gewacht tot de trein (richting Zwolle) voorbij was. Hij had niet bedacht dat er een trein in tegenrichting stond te wachten op station Dalfsen. Die was er dus eerder dan dat hij met de hoogwerker het spoor kon kruisen. En zoals altijd waren er meer omstandigheden die voor dit ongeluk zorgde. Het was in de ochtend en de machinist keek zo tegen de laagstaande zon in. Dat kan de verklaring zijn dat hij die sukkelende hoogwerker nooit heeft gezien, terwijl er toch een paar honderd meter zicht is. Zover ik weet zit er ook geen bel op en had hier een simpele claxon de machinist kunnen waarschuwen.

Het kan overigens net zo goed zijn dat de machinist iets anders deed dan doelloos voor zich uitstaren. Er kwam nog een dozijn van die overwegen, waarvan er maar enkelen een beetje gebruikt worden door kruisend wegverkeer. Misschien werd ie net gebeld. Er schijnen camerabeelden te zijn die in de trein gemaakt zijn, maar over wat die geregistreerd hebben heb ik niets meer vernomen.

Toch is voor mij primair de bestuurder van de hoogwerker verantwoordelijk. Die heeft niet bedacht hoe daar de treinenloop was en met 9292.nl is dat simpel na te gaan. In het algemeen lijken huurders en bestuurders zich niet te bekommeren om het overige verkeer. Het ding gaat toch niet hard, dus wat kan er nou helemaal gebeuren?

Om te beginnen staan ze ergens en voor je het weet staan ze in de weg of zoals hieronder ‘in’ het fietspad:

op een kruising, zodat alle fietsers over de weg moeten om er omheen te kunnen. Deze foto maakte ik in 2007. De bestuurder was nergens te bekennen en een paar meter verder waren lege parkeervakken. Hij stond er ook een paar dagen simpelweg geparkeerd en dus niet in gebruik.

Afgelopen jaar was het hier nog een stapje erger. De wand van de bieb werd opgeknapt en 4 weekenden lang stond dit ding:

geparkeerd op de belangrijkste blindenroute tussen het station en het centrum. De gemeente heeft daar destijds een prijs voor gekregen, maar de bieb of de gemeente instrueren deze hoogwerkerdombo’s niet om dat ding voor de weekendstalling even om de hoek te zetten waar niemand er last van heeft. En die hoogwerkerfiguren komen dus zelf ook niet op dat idee en weten waarschijnlijk niet waar die ribbeltegels onder hun voertuig voor dienen.

Ook rond die tijd nog een stel eencelligen, die met zo’n hoogwerker de ramen lapten van het Regionaal Archief. Dat archief zit in de oude ambachtsschool aan de Bergerweg, die daardoor te weinig ruimte heeft. De gemeente woekert met die ruimte voor deze zeer drukke weg met veel busverkeer en veel fietsers. En dan darren ze met zo’n gevaarte heen en weer op een fietsstrook, waardoor fietsers naar de drukke rijbaan worden verbannen. En ook dit klusje duurde zeker enige uren en hadden ze best op een andere manier kunnen klaren met ladders of op een andere rustigere tijd en een verkeersregelaar, die in dat geval echt niet overbodig is.

Maar nee, er wordt niet nagedacht. Het is toch maar even? De gemeente die moeilijk doet over het plaatsen van neerzetbakken voor bouwafval lijkt deze dingen niet in het vizier te hebben. Mogelijk is er een vergunning nodig, maar daar wordt dan niet naar gekeken en al helemaal niet op gehandhaafd. En dat geldt niet alleen voor Dalfsen of Alkmaar maar waarschijnlijk is dat overal zo.

Advertenties

Geplaatst op 2016-04-05, in Alkmaar, Fietsen, OV-matig, Ximatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Je komt die bakken inderdaad te pas en te onpas tegen, of inderdaad op een spoorwegovergang zoals vorig jaar bij maastricht…

  2. Arbo-technisch zou dit beter en veiliger werk geven.
    De praktijk leert ons anders ….

    Bezorgde groet.

  3. Wat het ongeluk bij Dalfsen betreft denk ik aan een foute inschatting van de hoogwerkerchauffeur (wat een woord…).
    Hoogwerkers zijn mooie machines, maar niet de enige die zonder nadenken geparkeerd worden op ongelukkige plekken. Gemakzucht komt vaker voor, misschien zouden we die zelf ook laten zien.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s