Apr-23: Prince Tabee!

Deze week worden alle Prince-rollen van een rouwband voorzien en is het de bedoeling dat we bij dat schap 1 minuut stilte in acht nemen. Ben ook wel benieuwd welke stadions er naar hem vernoemd gaan worden. Naast het pas verrezen USbankstadium in Minneapolis (zal binnenkort wel Prince-Plaza of Prince-Dome worden) en iets in New York, maakt onze Ahoy zeker een kans. Verder komt er vast wel een tentoonstelling in een Zwols of Maastrichts museum.

Het is overigens opvallend hoeveel mensen nu uit de kast durven te komen en toegeven dat ze Prince toch niet zo fantastisch vonden. Zelf durfde ik dat al te zeggen ver voor zijn dood. Maar een groot deel der mannenwereld komt er nu pas mee, nota bene nog voor zijn crematie. Het lijkt er op dat vooral (inmiddels 40+) vrouwen iets met Prince hadden en de mannen dus ook maar, om destijds bij deze dames in het gevlei te komen. Inmiddels is dat soort al jaren voorzien en laten ze Prince vallen. Die is niet meer nodig.

Dat neemt allemaal niet weg dat Prince, net als Bowie en Cruijff, toch decennia een rolmodel was.

Geplaatst op 2016-04-23, in RTV-matig, Shopmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 25 reacties.

  1. Tja, ik ben niet zo van de heldenverering.

    Vriendelijke groet,

  2. Oh oh wat een provocatie Xi ;)

    Prince was altijd meer een ‘muzikanten-muzikant’, hij werd nooit ‘mainstream groot’, zoals grootheden als Michael Jackson, Elvis, Freddy Mercury, David Bowie of Bruce Springsteen.

    In mijn vriendenkring was er na 1984 nooit een ‘kast’ waar mensen inzaten: integendeel, vrijwel niemand vond Prince goed, vrijwel niemand ging naar zijn concerten, alléén het handjevol mensen dat conservatorium deed was laaiend enthousiast.

    Zijn invloed op mede-muzikanten was en is misschien wel zijn grootste erfenis.

    Mij verbaast het dus niet zo dat er mensen zijn die Prince niet-zo-fantastisch of een waardeloze dandy vinden ;)

  3. @Jolie: Dat verklaart veel, ik ben uiterst a-muziekaal.

    Ik heb nog getwijfeld of ik niet iets langer had moeten wachten, maar ja provoceren is nu eenmaal hot en voor m’n andere schrijfsels ontbreekt op dit moment een beetje de tijd. (Het vorige bericht was eigenlijk ook al een opvullend niemendalletje.)

  4. Nou ja, ik heb er geen verstand van maar vond zijn show op de tv wel goed, perfect eigenlijk. Misschien te.

  5. @Xi, ach, het kan ook gewoon smaak zijn hoor; het hoeft je smaak niet te zijn :) Maar ik denk wel dat muzikanten eerder de opstapeling ‘kleine dingetjes’ t/m jazz referenties etc, in zijn muziek horen en daar lyrisch over kunnen zijn.. (ik kon ze ook niet aanwijzen hoor, maar vond het gewoon goed :))

    @Bertie, ja, wieweet is dat perfectionisme ‘m wel fataal geworden: per se willen dansen ondanks pijn ;-/

    De huisgenootjes kwamen hier trouwens óók al aanzetten met Chocoprince ;) ;) Smaakte goed ;)

  6. Klopt wel hoor, ik herinner me het mooiste meisje van de school, die gek was van Prince. Dus moest je wel ja. Nu vind ik zijn muziek ook wel mooi, maar his royal badness vond ik een beetje een vreemd geval.

  7. @Jolie: Eigenlijk zocht ik Prince Fourré (Hopsakee). Geen idee of dat nog in de winkels ligt. Dit chocokleurtje past dan weer wel beter bij Prince.

  8. @Mack hij brak ook pas na mijn jeugd door. Dat zal ook uitmaken. Zelf had ik weer meer met Sheila Escovedo

  9. inderdaad opvallend. ik begrijp de nood niet van mensen die opeens moeten gaan verklaren dat ze Prince eigenlijk maar niets vonden. ieder zijn goed recht maar is het nodig? Als een onbekende persoon sterft, ga je toch ook niet zeggen “eigenlijk vond ik hem niet tof”…

  10. @Falderie: Welkom. Ik heb even snel je blog bezocht en ik kom er eigenlijk niet goed achter hoe je me gevonden hebt. Ben daar erg nieuwsgierig naar. ;-)

    Waarschijnlijk komt die ‘nood’ door de grootschalige media-aandacht. Zelf ben ik meer een regionale blogger en doe af en toe dit soort uitstapjes om mij niet helemaal te vervreemden van de wereld om me heen. (Bowie ben ik destijds vergeten, om maar iets te noemen.) Er zijn legio bloggers, twitteraars en facebookers die bijna alleen willen nadenken over alles wat in het Journaal komt en daarover iets willen melden. Natuurlijk hoeft dat niet, er is geen blogplicht of recensieplicht. Bij Prince had ik het wel een klein beetje verwacht en meer dan bij David Bowie. Maar toen ik wat ‘redelijk normale’ blogs las waar ik vaak lees viel het me zomaar op. Jolie heeft waarschijnlijk ook een punt dat het niet alleen een gender-item is, maar ook iets of iemand zelf muzikaal is. Kortom door dit malle stukje leer ik ook weer iets.

  11. Ik heb het altijd een mislukte Jimmy gevonden…

  12. Als ik het mij goed herinner, kwamen op zijn concerten ook aanzienlijk meer vrouwen dan mannen af in de jaren tachtig. Tja, hijzelf viel waarschijnlijk toch meer bij vrouwen dan bij mannen in de smaak. ;-) Uit de kast komen? Ik had wel wat uit te leggen als U2- en Marillion fan.

  13. Dat ‘rolmodel’ vind ik dan trouwens een heel mooie woordspeling, met het plaatje erbij (en ja, of die fourré nog bestaat..? De huisgenootjes kwamen aanzetten met ‘per stuk verpakte Prince’ ;) Van die dingen die ze normaal niet mogen kopen ‘vanwege het milieu’ ;))

  14. @Sjoerd: Toch maakt Prince of Jimmy H mij niet veel uit. Ik luister die muziek ook wienig en heb beide niet in huis.

  15. @Raamopen: Wat is/was er mis met U2? Die vind ik behoorlijk goed en lag ook altijd wel goed bij de mensen met wie ik omga. Van Marillion ken ik alleen hun bekende nummer. Kan me ook niet zo voortsellen dat mensen daar iets op tegen hebben.

  16. @Jolie: Om die platte verpakking valt natuurlijk geen rouwband te tekenen. ;-) Dat het een rol moest worden stond dus al meteen vast. Later bedacht ik die kwinkslag met rolmodel. Ik pas vaker m’n berichten aan en die onderste regel heb ik een paar uur na de eerste publicatie toegevoegd. Een voordeel van werken op het internet.

  17. In mijn reactie was ik niet helemaal duidelijk. Juist mede-U2-fans vroegen zich af waarom ik Prince ook leuk/goed vond. Zij verwachtten dat niet. Marillion heeft meer moois gemaakt, naast het vaak gedraaide Kayleigh. Zo kan ik vrijwel alle nummers op Misplaced Childhood aanraden.

  18. @Raamopen: een mooi misverstand. ;-) Ik heb de link toegevoegd om later te luisteren. Nu eerst de 14-daagse afwas, eten koken en die serie van Wilfrieds Frankrijk bekijken.

  19. Tjonge, een afwas van 14 dagen. Dan moet jij wel veel serviesgoed hebben (of flink wat wegwerpbordjes gebruiken). Veel plezier met Wilfrieds Frankrijk.

  20. Het was mij ook al opgevallen dat er nu heel veel mensen waren die openlijk er voor uit kwamen niet zo’n fan van Prince te zijn. Hoe anders was dat dit aan het begin van dit jaar bij het overlijden van David Bowie. Daar scheen iedereen wel van gecharmeerd te zijn geweest. Ik vond purple rain wel een dijk van een nummer. De rest ken ik niet zo.

  21. Inmiddels gechecked. Prince was in m’n stadssuper nog te koop, dus heb ik de foto boven vervangen door 1 die ik nu zelf heb gemaakt. Onder hte motto eigen foto eerst. ;-)

  22. Gerrit de Jager had (met de kennis van K-dag) nog een fraaie nabrander:

  23. Hahaha, treffend.

  24. @Bertie: En dan ook alleen maar de hele tijd en zo treurig die ene zin zingen, omdat de rest van de text niet bekend is.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

