Apr-25: Fietsveiligheid neemt toe

Althans als je afgaat op de laatste cijfers van CBS en daar wat beter naar kijkt. Ik probeer dat al een flink aantal jaren te doen sinds ik een website heb. (Zo ongeveer vanaf 2001.)



Er zijn verschillende methodes om dat te meten en zoals het de diverse belangenverenigingen uitkomt wordt daar in geshopt. Zelf hanteer ik alleen het aantal verkeersdoden die geregistreerd worden door het CBS. Sommigen tellen het aantal gewonden of zelfs het aantal gewonden met hoofdletsel. Dat laatste betreft de fietshelmenhandel, die hier niet echt een voet aan de grond krijgt.

Maar de registratie van gewonden is belabberd. Hoe gewond moet je zijn om mee te tellen en hebben waarnemers de tijd en informatie om eenduidig te registreren. Zo heeft de politie minder tijd gekregen en bekijkt men tegenwoordig meer de cijfers van ziekenhuizen en verzekeraars. Misschien gaat dat in de komende jaren iets worden, maar ik heb er een hard hoofd in.

Dus hou ik het voorlopig maar op verkeersdoden. In 2015 was hun aantal gestegen van 570 naar 621. Van deze 51 extra slachtoffers waren 48 mannelijke autobestuurders, vooral in de leeftijd 30 t/m 50 en 80plus. Voor De Kwis (na 12,5 minuut) een reden om deze 8% stijging te koppelen aan de 8% snelheidsverhoging op de autowegen (120 naar 130km/h). Hun oplossing om op de ‘gewenste’ 500 verkeersdoden uit te komen was dan ook de snelheid op autowegen te verlagen naar 105,3.

Dat Joep van Deudekom en Rob Urgert met deze semi-humoristische oplossing komen is niet vreemd. Deze heren hebben net als ik iets met statistiek, Zo’n 10 jaar geleden hebben een flink aantal jaren ‘Onder de Tram’-afleveringen gemaakt, waar statistiek de basis voor vormde. Natuurlijk keek ik dat en van mij mogen ze zo weer met die serie beginnen. Helaas is er bijna niets meer van te vinden, behalve dit stukje.

Toch klopt hun voorstelling van zaken niet. Zelfs al zou de snelheid op autowegen teruggebracht worden naar 80, dan levert dat nog te weinig op. Reden is dat er bij autorijdende vrouwen een kleine afname was en dat lang niet alle auto-ongelukken op autowegen plaatsvinden. Snelheidverlagen op linke provinciale 2-baanswegen kan wel eens meer effect opleveren. De bewoners van langs de N243 zijn wat mij betreft dan ook een stuk verstandiger dan de Provincie NH.

Terugkomend op de fietsers bleef daar het totaal gelijk op 185. Liever zie ik dat zakken en eigenlijk doet dat het ook als je het zou bekijken per gefietste kilometer. Vooral door de opmars van de e-bike zijn mensen vaker en langer gaan fietsen. Het aantal afgelegde fietskilometers is dan ook gestegen en daarmee is de fietsveiligheid dus iets gestegen.

Als je naar de mensen onder de 60 kijkt dan zakt daar nog altijd het aantal fietsdoden met bijna 6% per jaar en al 16 jaar op rij. Ik vind dat de media ook oog moeten hebben voor deze zeer positieve ontwikkeling. Bijna 80% van de bevolking is onder de 60 en binnen deze groep zitten schoolfietsers en woonwerkfietsers. Het gaat daarmee om erg veel fietskilometers.

Aanvankelijk ging het erg slecht met de oudere 60plus-mannen. Die maken maar 10% van de bevolking uit en onder hen waren in 2012 meer dan de helft van de fietsdoden te betreuren. Ze doen het nog altijd erg slecht, maar de stijging is er de laatste jaren wel uit. Schijnbaar heeft het geholpen dat oudere mannen vaker voor een stangloze damesfiets kiezen en/of dat de kwaliteit van de gehoorapparaten is toegenomen. Mogelijk zijn ze iets minder eigenwijs geworden, wat ook erg belangrijk is.

Dit jaar steeg wel het aantal verongelukte fietsende 60plus dames. Een mogelijke reden is dat zij nog meer zijn gaan fietsen en de opkomst van de smartphone en whatsap.

Dat laatste is echt een probleem aan het worden. Whatsap schijnt net als een gewoon telefoontje echt niet te mogen wachten. Zo’n berichtje kijk je direct, ook al rij je over een druk en link kruispunt. Niet alleen fietsers zie ik dit doen, maar ook automobilisten en vooral bestelbusbestuurders.

Wat dat betreft is het nog opvallender dat het aantal fietsdoden onder de 60 wederom sterk is gedaald. Want ook in die grote groep zitten veel actieve whatsappers.

Bij de ouderen speelt dus ook mee dat zij flink meer zijn gaan fietsen. Niet alleen vanwege de e-bike (die ze wat helpt), maar ook op doktersadvies dat bewegen goed is en zeker fietsen. De kans is dan ook groot, dat wanneer zij minder gaan fietsen er meer slachtoffers achter de geraniums gaan vallen vanwege bewegingsarmoede.

Bij de mensen onder 60 is het mij niet duidelijk of zij in de loop der jaren minder fietskilometers zijn gaan maken. Ik vermoed van niet, ook al omdat onder de 60 de e-bike ook behoorlijk aan terrein wint. Of de e-bike zelf een oorzaak is zou kunnen en dan ook vooral bij de behoorlijk ouderen. Anders zou je er ook iets van moeten merken bij 60min en dat is zeker niet het geval.

Dat die 60min-groep het zo goed doet zal komen door de verbeterde fietsinfrastructuur. Meer en bredere vrijliggende fietspaden, fietsstraten en fietstunnels lijken vooral bij hen vruchten af te werpen.

Hier een totaaloverzicht van het CBS voor de afgelopen 3 jaar en alle verkeersdeelnemers. De flinke stijgers in 2015 heb ik voorzien van een zwarte omlijsting. Onderin heb ik 60plus en 60min voor mannen en vrouwen opgeteld voor voetgangers, fietsers en auto’s. Statistisch gezien zijn de aantallen per 10 jaar te laag voor een duidelijke grafiek. Ook de reden dat ik onder de 60 mannen en vrouwen bij elkaar tel. Daarbinnen zit overigens dezelfde verdeling dat mannen 2 (fietsers) tot 3x (automobilisten) zo vaak het loodje leggen in het verkeer.

Advertenties

Geplaatst op 2016-04-25, in Fietsen, NH-matig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Dan zit ik met mijn 60 plus dus in het verdomhoekje… Ik zal er aan denken en gewoon een aantal jaren niet gaan fietsen.

  2. Chapeau! Super doorwrochte theorie, analyse en statistiek :)
    ik hoop dat mensen toch zo verstandig worden om ns wat minder te whatsappen (op de fiets e.d.) (En ophouden mij gek aan te kijken als ik zeg dat ik geen whatsapp heb en niet de hele dag overal en altijd bereikbaar ben ;-})

  3. @Sjoerd: Ik moet ook op gaan letten. Gelukkig is m’n gehoor goed. Maar 60 is natuurlijk niet zo scherp. Het begint al iets eerder en neemt meer toe boven de 70. Als het CBS een leeftijdsovergang van 65 had gemaakt, dan had ik die genomen.

  4. Wij verwonderden er ons over dat er niet meer ongelukken gebeuren met whatsappende fietsers. Daarvóór waren het sms-jes en belberichten, terwijl groepen scholieren ook nog tegelijkertijd met elkaar in gesprek waren. Jonge mensen durven en doen alles en het gaat meestal goed..
    Je ziet ook dat de ouderenverenigingen werk maken van het omgaan met e-bikes (althans in ons dorp) en groepsfietstochtjes met begeleiding organiseren (huiver huiver…) maar het zal zeker bijdragen aan de veiligheid van de senioren, met de seniora’s komt het waarschijnlijk ook wel goed.
    Nog even dit: je maakt altijd veel werk van statistiek, je kunt merken dat het je na aan het hart ligt.

  5. @Bertie: Dit jaar zei iemand van het CBS ook voor het eerst dat het ouderen zijn en mannen waar de meeste slachtoffers vallen. Dingen die ik al wat jaren beweer en met hun data eenvoudig kan ondersteunen. Ze hebben ook heel lang gezegd dat het jongeren waren en dat is al een flinke tijd niet meer zo. Zoiets zeggen ze omdat het goed schoort bij de ouders en mensen die denken dat dat zo is. Vooral 30km-gebieden en meer vrijliggende fietspaden hebben het voor de jongeren verbeterd. Maar ook hier is positief nieuws vertellen nog immer een soort taboe. Voor je het weet ben je als belangenorganisatie of handhaver niet meer nodig en dat kan natuurlijk niet. :-/

    Maar het is idd ook zeer opvallend dat de jeugd wel om kunnen gaan met smartfoons en eerder walkmans of dergelijke en dat ouderen dat er qua afleiding niet bij kunnen hebben.

    Het maken van dit soort grafieken valt voor mij mee. Na verloop van jaren weet ik de data goed te vinden en hoef ik de grafiek alleen maar een beetje aan te vullen. Deze keer was ik door drukte op vrijwiligersgebied wat later en trof het dat De Kwis er op een leuke manier aandacht aan besteedde. Dat kon er zo mooi bij. Het meeste werk zit er in dat niet alle informatie betrouwbaar beschikbaar is. Het zogenaamde mobiliteistonderzoek is een zootje geweest, lastig te vinden en ik vraag me af of het inmiddels op een manier gebeurt die niet jaarlijks verandert.

    Zo is wel duidelijk dat het autogebruik zeer stabiel is voor de laatste 4 jaar en dat ook eerder bijna niet meer steeg. Het blijft net onder de 100 miljard km’s per jaar. Bij de fietsers geven ze aan dat het in 2014 opeens 16,3 miljard is en in de voorgaande jaren 14,5. Nieuwer dan 2014 is ook nog niet verwerkt, maar volgens mij stijgt het fietsgebruik de laatste jaren zeer geleidelijk door de opkomst van de e-bike. Die 16,3 zou wel eens kunnen kloppen, maar die eerdere 14,5 kan wel eens veel te laag zijn geweest.

  6. Ik heb de grafiek aan de bovenkant aangevuld met het totaal per jaar. Opvallend is dat die gemeten (dunne) lijn nog veel meer fluctureert. Eigenlijk geeft dat dan weer aan dat die schommelingen vooral samenhangen met de schommelingen in het aantal gefietste kilometers en die hebben weer te maken met het weer. Bij rotweer en harde wind gaan fietsers minder recreatief opfiets (opstap op de fiets dus.).

  7. Hrlemaal duidelijk.
    In een vorig leven was je topman bij het CBS? :)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s