Mei-08: Limmen-2016 Mozaieken

Op 1 mei (naar bleek: De dag van de foto) was het zulk mooi weer dat ik wel een rondje wilde fietsen. Daar was het de laatste maand niet echt van gekomen. Vreemdgenoeg vanwege de Fietsersbond. Iets met een netwerkkaart; die stampvol met fouten zat en een knelpuntenoverzicht; die ook voor de provincie is. Tussendoor speelden zich fietszaken af rond de stations, een nieuwe rotonde, wat bruggen et cetera en zovoorts. Ik fietste er hooguit op af, maar verder kwam ik niet. De koudeperiode hielp overigens ook niet mee. Dat moest deze dag anders, het was zonnig en niet meer zo koud. Ik dacht aan Medemblik en als dat te ver was maar met de trein van Hoorn terug.

Nog net op tijd schoot me te binnen dat de Limmense Bloemendagen wel eens gaande konden zijn. Snel hun website bekeken en jawel, die was al 3 dagen in volle gang. Limmen ligt maar op een kilometer of 7, het bloemenrondje is doorgaans 14km en bijelkaar is dat niet meer dan 20km fietsen. Maar goed, Medemblik spoelt niet zomaar weg. Daar kan ik later wel eens naartoe.

Ik fietste er via de oostzijde van Heiloo op af om eerst maar eens het fraaiste bouwsel in Heiloo te bewonderen. Op de inmiddels gebruikelijke fotopagina onderaan, omdat ik doorgaans daar mijn rondje eindig. Nu dus ook, ik kwam er op de terugweg nog een keer langs. En het was de moeite waard. Rond hun Rijksmuseum stond het vol met publiek. En daar bleek al uit dat ik niet de enige was die op deze fraaie zondag dit rondje ging fietsen. Het lukte me om wat foto’s te nemen door de omstanders heen. Het voordeel was dat ik meteen een behoorlijk positieve indruk had. Dat terwijl er anderen mompelden dat het (op dit mooie ding na) dit jaar wat tegenviel.

Vanaf hier begon ik dus eerst maar met de linke oversteek van Rijksweg, waar het Rijks van Cuypers dus mooi bij paste. Die oversteek is link en kan je het beste bij de vluchtheuvels van het hotel ondernemen. Helaas gaf de organisatie dat wederom niet aan, wat mij betreft een flinke misser. Neemt niet weg dat ik even later op de Kapellaan vastliep in een paar honderd fietsers. Hier was een soort braderie-achtige markt met o.m. wat kunstmeuk. Dit jaar voor het eerst eens op rondgeslenterd. Erg gezellig, maar meer dan een ambachtelijke gevulde koek werd het niet.

Vervolgens een flink stuk gefietst eer ik weer een mozaiek zag die ik fotowaardig vond. Het was een 10 cent stuk dat in de rondte moest draaien en waar een berg herrie uitkwam. Het motortje liep niet goed en daar werd aangewerkt. Nog wat verder prijkte Toon Mans, de burgemeester van gemeente Castricum waar Limmem tegenwoordig binnen valt. Schijnbaar is die niet mans genoeg. Er zaten wat localo’s in een naastgelegen voortuintje, en die waren wel tevreden over deze man en de gemeente. Verderop sprak ik nog een Rotterdamse Duitser (haar man was Duitser) van net over de grens. Ze waren hier op vakantie en hadden binnen 12km al last van zadelpijn.

Vanaf daar was het weer een flink stuk fietsen waar wederom de route voor de fietsers niet goed over de Rijksweg stak. Ze hadden de pijlen vooral voor de auto’s neergezet, terwijl 98% de route op de fiets aflegde. Voor de fietsers is een wat eerdere en veel veiligere oversteek, die ik dus maar nam. Bij het oude hervormde kerkje was het ook gezellig druk met wat kraampjes. Maar omdat het niet echt om mozaieken ging zit er in deze aflevering nog geen foto daarvan. Wel iets verder om de hoek waar Excelsior wat leuks had gemaakt en daarbij een aardig deuntje speelde.

Aan deze Dusseldorperkant (oostkant) was duidelijk meer te beleven en te aanschouwen. Natuurlijk Bowie, Cruijff en later nog Prince. Tussendoor nog een mooie tractor-tentoonstelling, zie het volgende blogbericht. Helemaal aan de oostzijde was een bruggetje en straat Belgisch gemaakt. Dit om hun Rode Duivels aan te moedigen op het WK dat Oranje niet haalde. Naast deze manneke pis stonden er een serie patatzakken langs de weg. Hier raakte ik wederom aan de praat met een Purmends paar die ook niet zoveel met voetnal hadden. Door overal even te kijken raak je erg snel met medefietsers aan de praat. Wat dat betreft scoort het voor mij veel beter dan een voorbijtrekkende optocht.

Net voor de kerk stond weer een groot ding met Cruijff er op. Die was compleet van kurk, maar de kleur was me te grauw met weinig kleurverschillen. Aan die grote katholieke kerktoren hing een meters hoog doek met onderaan een mozaiek. Dat vroeg aanvankelijk de aandacht van een ieder en dus ook van mij. Maar bij mij duurde het niet lang of ik zag aan de overkant een klein ‘Chinees’ meisje flink in de weer met een camera. Ze nam haar poserende moeder op de foto. Ik dacht dat het om aziatische touristen ging, op deze plek met al dat bloemengedoe zeker geen zeldzaamheid. Mijn foto maakte ik een beetje stiekem, dus niet al te groot.

Door iets op te merken over de jonge fotografe raakten we aan de praat. Moeder was in Vietnam geboren, was nog maar 3 jaar in Nederland en woont nu in Alkmaar. Ik stond er versteld van hoe goed en accentloos ze Nederlands sprak. Aan de overkant stonden de fietsen, dus met het integreren op ander gebied zat het ook wel snor. Een man zag ik niet. Mogelijk een Nederlander die bij de kerk stond te kijken en anders vond ik het behoorlijk stoer dat deze dames er zelf op uit trokken. Het dochtertje fotografeerde aanvankelijk de Ark van Noach (foto 07), die aan deze kant minder opvallend te zien was. Kinderen valt zoiets duidelijk meer op. Terwijl ik met de moeder sprak, kwamen er meer kinderen aan deze kant om foto’s te maken van dit leuke dierenmozaiek.

Iets verder was AB te zien, dwz de rechter BA zie je via een spiegel. Leuk gemaakt, maar Abba leeft toch nog? Prince stond hier dus tegenover vandaar mijn twijfel. Hier was ook een trekkerband te zien, de heren speelde een lekker deuntje en die tractor had ik eerder nog op het veldje je zien staan. Aan deze oostkant slingerde de route duidelijk meer en ik werd weer helemaal teruggestuurd naar de grote kerk om zo de Kerkweg in te gaan voor meer moois. Aan het begin stond echter een oliebollenkraam. De gevulde koek was na 8km en een dik uur verteerd, dus leek het me wel wat. Smaakte ook goed, alleen moest ik wel erg omhoog kijken. De wagen stond duidelijk een halve meter (of mogelijk meer) te hoog. De oliebollenbakker gaf dat toe, hij had niet alles onder de wagen vandaag gehaald waardoor die nu erg hoog stond.

Ik had dat Vietnamese vrouwtje met dochtertje op moeten sporen, die sprak ik maar op 50 meter van deze plek. Zij haalde volgens mij maar net 1,40 meter en dan was het de oliebollenbbakker vast niet gelukt om haar een oliebol vanuit de hoogte aan te reiken. Idd zulke lange armen had ie nu ook weer niet. Maar ja dit schoot me pas later te binnen. In de straat zelf ging alleen een Vikingschip van de Heiloose Schouting op de foto. Zelf stevende ik af op het einddoel waar ik al eerder foto’s had gemaakt.

Onderweg nog een Cruijff, maar dan een mooie vondst met de onderste X van een Amsterdammertje. Terug bij het Rijksmuseum was het nog altijd druk met mensen. De foto’s die ik op de terugweg maakte waren duidelijk niet beter en dus maar goed dat ik er eerder al langs was gegaan. Aansluitend fietste ik nog via de Kanaalweg van Heiloo. Daar komen betere fietspaden langs. Door de Boekelermeer kwam ik dus de Futin (of Fuutster) tegen. Kortom een prachtige fiets- en fotodag.

Lees hier het vervolg met foto’s van oude tractors.

Geplaatst op 2016-05-08, in Fietsen, Kunstmatig, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Met veel plezier trek ik geregeld op met een Vietnamees echtpaar.
    Mijn herinneringen van de Vietnam-Oorlog verdwijnen als sneeuw voor de zon als ik kijk naar hun ambities.

    Zonnige groet,

  2. In een woord: Schitterend!

    ik kende dit festival-met-bloemen-mozaiek niet, volgend jaar moet ik dit beter in de gaten houden: een mooi tripje!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

