Mei-16: Overweg Alkmaar Dicht

Ziet de foto hiernaast. Vanaf perrons 2 t/m 5 mag je niet meer de overweg nemen naar de bussen. Dit soort kleine (en redelijk onopvallende) bordjes verbieden dat. Omgekeerd mag het nog wel. Bij de toegang vanaf het busstation richting 87% van de treinen is nog geen verbodsbord te vinden en de OV-palen doen het daar nog.

Toch kan het nu niet lang meer duren of deze korste verbinding tussen de bussen en de treinen wordt geheel afgesloten. Dan mag er 3 minuten omgelopen en trapgelopen worden via de nieuwe traverse, die voor deze overstappers op een onhandige plek is aangelegd. Natuurlijk is het wel goed om de OV’ers meer te laten bewegen.

Hier een completer verhaal dat vooral bedoeld is voor de stationgebruikers in Alkmaar. Je leest daar ondermeer dat in Hoorn een vergelijkbare overweg wel gewoon open blijft en dat bijvoorbeeld liften minder betrouwbaar zijn dan spoorbomen.

Dagelijkse trein- en/of busgebruikers komen op mij zeer passief over. Makke schapen, die in de trein of bus in slaap vallen of zich verschuilen achter een krant, boek, e-reader of smartphone en mekkeren als ze daarbij gestoord worden. Misschien is dat wel de hoofdreden waarom de spoorwegen wegkomt met het sluiten van deze handige overweg. Waarschijnlijk denken ze: ‘Als er 1 mak schaap over de traverse gaat dan volgt de rest ook wel.’

Zelf heb ik er ook weinig last van. Ik bus niet en trein minimaal. Daarbij gebruik ik nu al steeds vaker de stations van Alkmaar-Noord of Heiloo. Met de sluiting van deze overweg gaat dat vast toenemen en zal ik station Alkmaar (Centrum) steeds vaker links laten liggen.

Advertenties

Geplaatst op 2016-05-16, in Alkmaar, OV-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Tja, ik begrijp dat de klantvriendelijkheid van deze stationsverbouwing volledig ontbroken heeft.
    Zijn het commerciële belangen geweest of juist onnadenkendheid?

    Vriendelijke groet,

  2. @Rob: Daar staat iets over in de link bij ‘Zwalkbeleid’. Het is meer een samenloop van omstandigheden en dom doordrukken van de spoorwegen. Een commercieel belang is er niet, aanvankelijk dacht ik van wel.

    Voor de meeste gebruikers (fietsers en voetgangers van/naar de stad en omgeving) speelt dit probleem niet. Het zijn vooral de overstappers van en naar de bus. Die zijn nu al in de minderheid en ik vermoed dat dat nog meer gaat toenemen. Dwz dat ook zij eerder voor de fiets- of benenwagen gaan kiezen en zelfs overstappen naar de luxe wagen sluit ik niet uit. Kortom de NS kan er ook klanten door verliezen.

  3. Kun je nagaan wat dat voor de minder valide mens zal gaan betekenen. Sinds ik wel eens op stap ga met een vriendin die door polio in haar vroege jeugd beperkt in haar voortbewegingen is heb ik geleerd hoe ontoegankelijk stations kunnen zijn. Liften op de verste uithoek die dan vervolgens buiten werking zijn, geen uitzondering, maar iets dat geregeld voorkomt.

  4. Het openbaar vervoer heeft nog steeds niet in de gaten dat ze afhankelijk zijn van hun klanten, de reizigers. Klant is koning hebben ze nog nooit van gehoord.

  5. Hanscke heeft zo ontzettend gelijk. In mijn woonland Duitsland waren er vanouds helemaal geen voorzieningen op de stations voor mensen die slecht ter been waren, of zelfs maar zoiets als een kinderwagen bij zich hadden. Daar probeert men nu iets aan te doen.
    In Nederland schijnt de trend juist omgekeerd te zijn.

  6. @Hanscke en Emigrant: Deze situatie is gekomen omdat de spoorwegen en gemeente het juist wilden verbeteren voor mensen in rolstoelen of die slecht ter been zijn. In de oude situatie was er in het midden een tunnel met alleen trappen. Rolstoelen moesten helemaal over de overweg aan het uiteinde van de perrons. Bij de nieuwe traverse zijn liften geplaatst, 1 per perron. En dus kan de overweg dicht vinden de spoorwegen.

    Probleem is dat dat uiteinde van de perrons juist direct aansluiten op de bussen en dat de traverse, die de vrekeerde kant op geschoven is, een flink stuk omlopen is. Die liften in de traverse zijn prima, maar als er maar 1 stuk is kom je niet meer op 1 perron of zelfs alle perrons. De spoorwegovergang is dus ook een goede back-up voor deze mensen.

    Mijn probleem is daarbij dat de liften een minimale capaciteit hebben. Er kan maar 1 kinderwagen met 2 mensen in of 2 fietsen met 2 personen. Vaak sta je dus een paar keer op een lift op-en-neer te wachten eer er plaats is voor iemand met een fiets. Rolstoelen gaan vrijwel niet met de trein mee in Alkmaar. We hebben hier vooral intercities (ook als stoptrein) en die hebben geen gelijkvloerse ingangen. Je moet dus 24 uur van tevoren doorgeven dat je met een rolstoel wil reizen. Daar verandert de traverse met liften niets aan.

  7. @Sjoerd: Echte OV-reizigers die trein en bus nemen zijn behoorlijk passief en murw. Mensen die het niet pikken gebruiken vooral de auto of de fiets. De fiets levert de meeste treinpassageirs aan en ook te voet gaan er veel naar dit station. Voor hen is het sluiten van deze overweg niet echt een probleem. Het zijn juist de trein-bus-overstappers die de dupe zijn en dat betfeft circa 20%. En omdat die toch wel alles goed vinden denken de spoorwegen hiermee weg te komen en het zou me niet verwonderen als dat ook nog zo is.

  8. Ik heb nog wat verder gezocht naar de argumenten van de spoorwegen. Dat komt alleen op veiligheid neer. Dwz bij spoorwegovergangen kunnen ongelukken gebeuren. Punt is dat dat nou juist nog nooit is voorgevallen bij deze spoorwegovergang, omdat de ligging zeer gunstig is. Treinen rijden er hooguit 30km/h en de bomen gaan al jaren veel te voeg en lang naar beneden. Na het dichtgaan van de bomen kan het nog 30 seconde duren eer de machinist instapt en die rijdt dan met met circa 15km/h over de overweg. Door dat beleid lokken ze het uit dat mensen nog op het laatste moment onder de bomen door kruipen, en zelfs dat gebeurt hier niet. De overwegaanrijdingen vinden vooral plaats in Heiloo met de Zeeweg en treinen die met een noodgang door het naastgelegen station Heiloo denderen. Het gaat dan om scootmobielen en auto’s die door een trein worden gegrepen.

  9. Er is trouwens nog iets dat me opviel. De opstelling van de treinen is waarschijnlijk begin dit jaar gewijzigd. Voorheen gingen van spoor 4 en 5 de treinen naar respectievelijk Haarlem en Amsterdam. Die mensen kunnen op dat perron tussen deze treinen overstappen. Daar is niets aan gewijzigd. Vanaf spoor 2 en 3 gingen de treinen naar respectievelijk Hoorn en Den Helder en ook hier was die overstap mogelijkheid. Spoor 1 werd alleen gebruikt voor de treinen uit Maastricht die Alkmaar als eindbestemming hadden. Die trein bleef daar dan ook vrij lang staan. Maar tegenwoordig gebruiken ze spoor 3 bijna niet meer en gaan alle treinen vanaf Nijmegen naar Den Helder via spoor 1. Dat zijn de drukste treinen en in de middagspits stappen daar erg veel mensen uit. Op spoor 1 ga je echter niet via de nieuwe traverse. Ik vond de capaciteit van de perrons naar de traverse al niet optimaal en voor deze trein minder dan door de oude tunnel. Nu hebben ze dat dus zo opgelost door spoor 1 meer te gebruiken. Alleen is het perron van spoor 1 akelig smal. Een groot deel loopt nu nog via de kleine doorgang aan de oostkant naar de bussen. Ook die doorgang wordt afgelsoten en op de plek van de oude tunnel staat naaste de Burgerking een batterij nieuwe klaphekjes. Het is de bedoeling dat daar alles van spoor 1 naar buiten gaat. Dat wordt op het smalle perron bij grote drukte flink dringen en daarmee zal die overstap naar de bus ook flink tegen gaan vallen.

    Het is naruurlijk raar dat er een nieuwe traverse wordt gebouwd en 1 van de drukste treinen gaat die dus niet meer gebruiken. Het is ook erg lastig voor de mensen die aan de noordzijde van het station moeten zijn. Die moeten eerst na perron 1 bij de Burgerking door een klaphek uitchekken. Vervolgens moeten ze de traverse op en af en daarbij eerst weer incheken en dan uitchecken. Voor de mensen naar de noordzijde is het dus een stuk langer geworden. Alleen staan daar geen bussen die gehaald moeten worden.

    Het geeft wel aan dat er flink geknoeid wordt om de langere overstapduur naar de bus wat te verkorten, ten kostte van de reizigers met een andere bestemming.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s