Jun-06: Hoogkarspel & Kwadijk

Twee plaatsen in Noord-Holland, die 1 grote overeenkomst hebben. Beide zijn voorzien van een flinke watertoren die je al van verre kunt zien. Begin-mei doemde tijdens m’n fietsrondje via Medemblik naar Hoorn de toren van Hoogkarspel op. En omdat het mooi hollands weer was heb ik er wat foto’s van gemaakt.

Watertorenfoto’s Hoogkarspel en Kwadijk

De foto’s van de watertoren in Kwadijk zijn van oktober-2015. Het was er nog niet van gekomen om die uit te zoeken en hier te plaatsen. Nu kunnen ze er mooi bij. Beide watertorens verschillen wel. Die van Hoogkarspel is vrijwel rond, heeft een punthoedje op en schijnt van de ‘Amsterdamse School’ te zijn. Hij is in 1930 gebouwd en ruim 49 meter hoog. Het is een Rijskmonument. Hier nog wat wikipedia info en een streetview-link.

Die in Kwadijk betreft eveneens een Rijskmonument, is 5 jaar ouder, ‘Art Déco’, vierkant met afschuinde hoeken en plat aan de bovenkant. Kwadijk is een heel klein plaatsje benoorden Purmerend met een enorm station waar geen trein meer stopt. Dat station valt al op, maar deze watertoren kan je van veel verder zien. Staat natuurlijk ook op wikipedia en streetview.

De Amsterdamse School en Art Déco lopen als bouwstijlen een beetje in elkaar over en horen typisch bij de periode waarin beide torens zijn gebouwd. Van beide kon ik geen eigen website vinden. Die van Kwadijk heeft appartementen, die in Hoogkarspel lijkt leeg te staan nadat de PWN deze toren(s) rond 1995 niet meer nodig had. De watertoren van Hoogkarspel heeft erg veel weg van die in Wieringerwaard, die 2 jaar eerder is gebouwd.

Geplaatst op 2016-06-06, in NH-matig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Mooie torens, mooi blog.

    Zonnige groet,

  2. Als monument zeg ik ze zijn mooi en geven een duidelijke bouwstijl aan. Ik zou ze ook op de foto zetten en publiceren. De Amsterdamse stijl is wereldbekend geraakt en heeft dan ook mijn voorkeur.

  3. Wat een grappig blog heb je en omdat het voornamelijk over Noord-Holland gaat spreekt het me wel aan. Ik ben namelijk zelf geboren in Den Helder dus ken deze omgeveing als geen ander.

  4. Die watertoren van Kwadijk ken ik wel, fiets er vaak lang richting Volendam Edam.
    Ik weet dat de toren nog te koop heeft gestaan.
    Vraag mij af of het prettig wonen is in zo’n toren als er geen lift in zit.

  5. @Bytheway: Die in Alkmaar is van een lift voorzien en ik verwacht dat dat ook gebeurd is bij een aantal andere die voor wonen of bedrijven worden gebruikt. Moeilijk is zo’n aapassing niet. Idd ziet hier: http://onh.nl/nl-NL/verhaal/1660/watertoren-kwadijk-is-prijswinnaar

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

