Jun-11: De Nieuwsbrief

Zelf ben ik inmiddels behoorlijk ouderwets (of vintage als je het positief wilt duiden). Zo doet m’n WindowsXP laptop het nog altijd probleemloos en lees ik mails in Outlook 6, die al jaren geen update meer heeft gehad. Alle mails en bijlages zijn prima leesbaar, ik ervaar nog geen enkel probleem. Voor de veiligheid gebruik ik wel de laatste versie van Firefox als browser. Aan een mobieltje, smartphone of tablet ben ik nog niet begonnen, dus ben ik zelfs onbekend met SMS of Whattsapp.

Ik lees ook gewoon websites door die te bezoeken en gebruik dus geen RSS en laat me ook niet attenderen via mailtjes dat er een nieuw bericht is geplaatst. Ik ben op maar 1 nieuwsbrief geabonneerd en die lees ik vrijwel nooit. Als het om hardware en besturingssysteem gaat dan behoor ik tot de laagste 2% van Nederland. Dwz 98% gebuikt nieuwer spul. Dat RSS is een fraai systeem, waarbij je geen mailadres hoeft af te leveren bij WordPress, Facebook of Twitter. Een lidmaatschap van Facebook of iets anders is net zo min nodig. Toch is RSS nooit echt populair geworden en daarom levert WordPress ook een volgsysteem per mail. Zelfs ik vind dat achterhaald. Nieuwsbrieven komen ook nog altijd via de mail en dan hebben we het helemaal over iets van voor de eeuwwisseling.

De vraag is of die nieuwsbrieven nut hebben. Worden ze gelezen of zien mensen dit als een verkapte vorm van spam, die je maar accepteerd omdat je lid bent van bijvoorbeeld de ANWB, de lokale voetbalclub, een zorgverzekeraar, energieleverancier, bank of een milieu-organisatie, die zoiets maandelijks versturen.

Zelf ben ik actief bij en regionale vrijwilligers-organisatie en daar begint een deel van de vrijwilligers weer eens over het invoeren van een niewsbrief. De vraag is of de leden hier op zitten te wachten. Het lijkt er vooral op dat de actieve leden willen uitdragen wat ze doen. Dat kan ook prima via de bestaande website, die redelijk goed wordt bezocht, of via een papieren krantje waar we een paar jaar terug mee gestopt zijn omdat het teveel tijd nam en te weinig opleverde. We waren destijds op dat papieren krantje uitgekomen omdat postadressen in tegenstelling tot mailadressen wel allemaal bekend zijn en niet steeds veranderen.

Maar na het versturen van zo’n krantje en de vele verwijzingen daarin naar de website waar meer te lezen is en waar foto’s en kaartjes staan, zagen we op die website vrijwel geen enkele bezoeker meer of minder. Dat terwijl we een berg extra websitebezoekers hebben als we met iets negatiefs de regionale krant halen.

Met een nieuwsbrief zijn dus weer mailadressen nodig en niet iedereen wil die zomaar afgeven uit angtst voor spam of virussen. Het bijhouden van mailadressen valt tegen en om die reden lijkt mailchimp me wel iets. Die kan dat werk uit handen nemen. Ik heb er alleen nog geen ervaring mee en ben beieuwd of lezers van dit blog wel ervaring hebben met een dergelijk systeem en bijvoorbeeld een concurrent kunnen aanraden.

Die mailchamp-mails lijken zich echter niet aan te passen voor mobiele gebruikers. Dwz een groot deel van de mensheid leest zijn mail op een smartphone en daar kan je maar beter rekening mee houden. Het aanvankelijke idee om mails van een Word-bijlage te zetten scoort bij die gebruikers waarschijnlijk ook niet. Dan kan je maar beter PDF gebruiken of gewoon alles direct in het mailtje plaatsen.

Kortom veel vragen waar ik zelf geen last van heb, ik heb geen smartphone en lees geen nieuwsbrieven. Hopelijk zijn er bezoekers die wel ervaringen hebben op dit gebied als lezer en/of verstuurder. Wat bevalt goed en heeft het effect? Lezen jullie bijvoorbeeld de mail vooral op een smartphone en functioneren bepaalde nieuwsbrieven daar wel of niet in? Vind je een nieuwsbrief leuk en zit je daar maandelijks op te wachten, of bezoek je liever een website waar hetzelfde op te lezen is en waar de verversing van berichten regelmatiger plaatsvindt? En kennen jullie voorbeelden van nieuwsbrieven die goed scoren?

(O ja en begin niet over Facebook of Twitter. Van de actieve leden blijkt nog geen kwart dit te gebruiken en dan vooral voor privédoeleinden. Die actieve leden lopen zelfs voor op de nog vergrijsdere niet actieve leden als het om zoiets gaat. Twitter wordt al gebruikt, maar zorgt niet voor extra bereik.)

Geplaatst op 2016-06-11, in Webmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Jouw vintage grenst aan onbeschermde seks met een onbekende.

  2. @Blewbird: Mag ik hieruit opmaken dat je geen aanvullende ideeen hebt over Nieuwsbrieven (of was je na XP (uit veiligheidswegen) gestopt met lezen)?

  3. Wij gebruiken mailchimp reeds geruim tijd en zijn daar heel tevreden mee. Je kunt het zonder je te abonneren ook via een RSS reader gebruiken. Voor ieder wat wils dus…

  4. @Sjoerd: Dank voor de info, die RSS had ik ook gezien. Zijn de mails van hen ook goed te lezen op een smartphone?

  5. Ik lees een enkele nieuwsbrief en zit daar niet op te wachten. Ik scan de koppen om te zien of ik het moet lezen. Op mijn tablet lees ik een enkele keer, maar op mijn smartphone ik heb er twee!) nooit. Ik vind het te klein en te onrustig. Mailchimp ken ik niet, maar het klinkt . aardig. Ik heb nieuwe media, maar ga ze steeds bewuster gebruiken. Mail ( en ook FB ja) max 3 keer op een dag.

  6. Ha Xi, ik heb even met Google in de site van Mailchimp zitten graven, en heb deze pagina over Mobile Styles van Mailchimp gevonden:
    http://kb.mailchimp.com/campaigns/design/edit-and-test-mobile-styles-in-a-campaign

    Zelf heb ik een smartphone zonder telefoon(kaart) ;) ;) “Dus” met alleen internet, en ook nog ‘ns uiterst beperkt. Als ik er buitenshuis zo min mogelijk mee doe, kan ik er de hele maand mee doen ;) Email er op lezen doe ik wel (‘ns). De layout van mail is wel standaard slecht, (welke instelling je ook kiest, “aanpassen aan scherm” of niet), dat ligt m.i. aan de malle mail-app van Google, die standaard in Android zit.

    Nieuwsbrieven filter ik allemaal zodanig, dat ze niet in mijn inbox komen. Dus ook niet op mijn smartfoon-zonder-telefoon zouden verschijnen.

    De nieuwsbrieven die ik wèl lees (op mijn computer, net als de jouwe met een inmiddels verouderd OS) zijn die van school. En eigenlijk vind ik het vervelend dat ze per mail komen, want ik vergeet de inhoud (“Denk eraan! Luizencontrole op dag X!”) dan ook weer gemakkelijk. “Ene oor in, andere oor uit,” om met Mack te spreken ;)

    “Vroeger” hing ik ze op de ijskast, dat was veel handiger.

    Nieuwsbrieven met doorklik-links naar foto’s, daarin klik ik de links vaak wèl aan. Altijd leuk om de “sportdag” enz van je kind terug te zien :) De meeste overige negeer ik. Het bevat vaak meer reclame dan informatie.

    Hopelijk heb je hiermee genoeg feedback voor je eventuele nieuwsbrief (voor zover ik dan natuurlijk op je doelgroep lijk. Geen idee! ;))

  7. @Jolie: Ik had alleen een mail van een zusterorganisatie bekeken en die mail leek zich niet aan te passen aan kleine schermen. Door jouw tip zie ik dat er ook responsive templates zijn, dus moet het te doen zijn. De doelgroep kan van alles zijn, maar het zwaartepunt ligt tegenwoordig bij mensen van rond de 60. We zouden wel graag jongere mensen willen aanspreken, maar dat lukt slecht. Ik verwacht ook niet dat een nieuwsbrief dat gaat veranderen. Het ligt er meer aan dat jongeren pas inzien dat onze organisatie nuttig is als ze zelf schoolgaande kinderen krijgen en op dat moment hebben ze geen tijd voor vrijwilligerswerk. Dat komt als de kinderen uit huis zijn en dan is het nog maar de vraag of ze iets willen doen waar ze zelf dus niet meer zoveel baat bij hebben.

  8. Ik lees wel nieuwsbrieven; en als ik me op een Nieuwsbrief heb geabonneerd die ik niet lees dan meld ik me gewoon weer af.
    Ik lees in elk geval altijd de wekelijkse Nieuwsbrief van de kerk waarvan ik lid ben. Ik weet dat die via mailchimp wordt verstuurd, en dat degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn er tevreden over zijn. We hebben hiervoor enkele vrijwilligers. De kerk heeft heel veel jonge mensen, en het vinden van vrijwilligers hiervoor lukt tot nu toe altijd.
    Ik heb alleen een desktop computer met Windows 7, en daarop is hij prima leesbaar. Ik zie ook wel mensen die hem oproepen op hun smartphone, en ik ken iemand die hem altijd op een tablet leest, dus kennelijk levert dat geen problemen op.
    Ik heb wel een mobieltje, met alleen bellen en SMS, dat is voor mij genoeg.

  9. Heerlijk dat jij zo vintage blijft en je bent er blijkbaar gelukkig mee. Dus verder doen zo, al die toeters en bellen heb je in je leven eigenlijk niet nodig om je gelukkig te voelen…
    Maar bloggen doe je gelukkig wel, zo communiceer je met ons je volgers.
    Zo kon je ook bij mij een interessante rechtzetting over de scheepslift, daar vaart iedereen beter bij, letterlijk en figuurlijk hihi. Bedankt!

  10. @GerdaYD: IK lees vaker bij je omdat je ook veel vertelt over je omgeving. Daarbij heb ik een scheepstunnel en scheepsliftentic en begreep ik dat zulke grote schepen daar niet kunnen varen. Het is maar de vraag of die verder kunnen komen dan Nijmegen. Maar ik zou eigenlijk die website even in moeten lichten dat er een vertaalfout staat.

  11. @Trijntje: Dat is van alle kanten goed om te lezen. Idd kerken gebruiken ook nieuwsbrieven en de doelgroep is niet eens zoveel anders.

  12. Dit bericht op Frankwatching geeft aan dat Nieuwsbrieven beter worden gelezen dan Facebook of Twitter. Het is 2 jaar oud, maar de inhoud zou best nog altijd waar kunnen zijn. Het is wel vanuit een marketinggedachte geschreven. Wat er niet staat is dat Nieuwsbrieven nmm vooral de bestaande lezers vasthouden en niet zozeer zorgen voor een aanwas van nieuwe tenzij je ze aan wildvreemden gaat sturen. Zelf denk ik dat mensen dat niet op prijsstellen. Een Nieuwsbrief komt immers niet in de google-zoekmachine. Zeker niet als ie op het domein van Mailchimp komt te staan.

  13. In de eerste plaats vind ik je typering in de bovenste zin ouderwets of vintage heel geweldig. Die ga ik vast gebruiken als het mij zo uitkomt. Ook ik merk dat ik behoorlijk vintage aan t worden ben en vintage is errug gewild, niet erg dus.
    Maar ik probeer te voorkomen om nieuwsbrieven te ontvangen. Ik lees ze toch niet. Ik ben mezelf aan het trainen om boeken op de i-pad te lezen en dat begint aardig te lukken, Ook ik hoef geen bericht te hebben als iemand iets gepubliceerd heeft. Ik kijk wel bij mensen als het mij zo uitkomt en ik hoef daartoe niet aangespoord te worden.

  14. Van papier probeer ik over te stappen naar digitaal.
    Nieuwsbrieven lees ik niet altijd en volledig.
    Maar ook struin ik niet zo vaak door complete websites.

    Het blijft een zoeken naar een goede manier van informatievoorziening.

    Zomerse groet,

  15. @Hanscke: Ik heb ‘m niet zelf verzonnen. Dwz iemand (ik meen een blogster in een reactie) noemde me vintage omdat ik geen mobiele tlefoon heb. Kan die opmerking alleen nergens meer vinden.

    Voor de meeste nieuwsbrieven heb ik me ooit afgemeld, maar meestal was dat meer reclame van een energieleverancier e.d.

  16. Overigens heeft ‘mijn’ kerk ook een website en een Facebookpagina. Omdat ik één van de beheerders ben van die pagina weet ik dat die heel goed bezocht wordt.
    De Nieuwsbrief, website en pagina hebben niet alle drie hetzelfde doel: de Nieuwsbrief is vooral intern; er staat deels ook meer persoonlijk nieuws in. De website en de pagina zijn niet alleen bedoeld voor de gemeente, maar ook zeker zo veel voor belangstellenden die geen lid zijn, maar wel belangstellend zijn naar de gemeente om wat voor reden dan ook: zoekend naar een kerk na verhuizing, tijdens een vakantie, of om wat voor andere reden dan ook maar. De Facebookpagina is aanvullend daarop; er staan soms foto’s op van bijzondere diensten, maaltijden na de dienst, of andere activiteiten, om maar iets te noemen.

  17. @Trijntje: De info voor onze nieuwsbrief kan zo openbaar op het internet. Dwz als dat niet kan (omdat we bijvoorbeeld nog met partijen in gesprek zijn), dan kan het ook niet in een nieuwsbrief en hooguit in een mail aan geselecteerde (betrokken) mensen.

    Op onze website is voldoende ruimte voor foto’s (nog maar 3% van de 3GB in gebruik), die krijgen we nooit vol. Facebook is onder de actieve leden niet erg populair. Ik gaf dat al aan. Het zou me niets verwonderen als veel andere leden er ook niets mee hebben. Zelf zou ik er wel bezwaar tegen maken als mijn achternaam (te uniek) en/of mailadres op een Facebook-pagina zou komen. Maar doorgaans gebeurt dat ook niet op de website. We hebben algemene mailadressen en noemen hooguit voornamen.

  18. De info in onze Nieuwsbrief kan niet zonder meer op openbaar internet: bijvoorbeeld het noemen van ziekte bij gemeenteleden, namen, adressen en foto’s van nieuwe leden.
    Het is de bedoeling dat er op de website een deel komt, toegankelijk met wachtwoord, met bijvoorbeeld de ledenlijst met foto’s, daar wordt nog aan gewerkt: we zijn een gemeente die nog maar onlangs zelfstandig is geworden.
    Op de website staan wel mailadressen van contactpersonen, niet hun persoonlijke adres, maar een mailadres dat eindigt op ngkdepelgrim.nl, dus met mailadressen van onze gemeente. Mijn naam staat wel op de website, net als die van een aantal anderen, kerkenraadsleden, contactpersonen van enkele commissies. Ik heb daar in mijn geval geen bezwaar tegen. De website is http://www.ngkdepelgrim.nl.
    Ik kan me voorstellen dat je in jouw geval, met je bijzondere achternaam, daar moeite mee zou hebben.
    En zoals gezegd, onze Facebookpagina wordt goed bekeken, van 100 tot ruim 2000 keer wordt een bericht bekeken.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

