Jul-05: Tours d’Angers

Inderdaad, ze waren weer lekker in de weer met een driedubbele omloop op 2 torens van de massale burcht van Angers. Het mag duidelijk zijn dat gisteravond hier de Tour arriveerde. Zelf overnachtte ik er in 2013 en een paar dagen later in het nog fraaiere Fougères waar de Tour gisteren eveneens doorheen fietste.

In het begin van deze Ronde van Frankrijk zitten veel plaatsen die ik op de fiets bezocht heb. In een aantal als Fougières, Angers, Mont-Saint-Michel en Granville heb ik ook overnacht. Ze namen dit jaar een flink stuk Normanische westkust, die ik in tegenrichting heb gefietst in 1999. Tussen Granville en Saint-Malo ging ik een rondje over Jersey.

Vandaag starten ze in Saumur, waar ik doorheen fietste opweg naar Anger. Loudun, Montmorillon en Limoges zijn plaatsen waar ik ook al eens gefietst heb en waar zij vandaag doorheen gaan en eindigen. De dagen daarop komen ze door meer plaatsen die me bekend zijn, zoals o.a. Mauriac, Montauban en Castelnau-Magnoac. Vervolgens gaan ze moeilijk doen in de Pyreneen en dan haak ik af. Ik heb wel in Veilha overnacht, waar ook zij aankomen, maar nam daarna de tunnel richting Spaanse binnenlanden. Dat betrof overigens ook m’n fietsvakantie van 1999, die terugfietste via Barcelona, Montpellier, Vergèze, Villars-les-Dombes en Bourg en Bresse. De Tour gaat wel door de laatste 4, maar dan weer niet via Barcelona.

Er zijn trouwens nog wat plaatsen waar ze door fietsen en die ik in andere fietsvakanties bezocht, zoals Castelnaudary, het fraai Carcassonne en Tarascon. In 2001 kwam ik langs de Rhone door Cavailon, Bourg-Saint Andéol en Montélimar. Weer wat jaren eerder door Crest, Bohas, Ruffieux en het Zwiterse Bern. Maar van de meeste Alpen-étappes heb ik geen meter gereden. Moelijk doen laat ik aan de Tourrenners over.

Pas bij Parijs starten ze in Chantilly. Ik ben daar eveneens in 2001 doorheen gefietst, omdat het slagroom betekent. Daar was niets van terug te vinden. Eerder wel spul van Van Gogh aan de Oise. Al met al wel reden genoeg om af en toe naar de Tour te kijken en vooral omdat soort maffe plaatjes als hier boven in dit bricht.

Afgelopen jaar fietste ik van Lille naar Mulhouse door Frankrijk, maar dat noord-oostelijke deel (met uitbegrip van Parijs) wordt dit jaar door de Tour compleet overgeslagen. Maar misschien zijn Lille, Lens, Bordeaux, St-Etienne, Lyon, Toulouse, Marseille en Nice overgeslagen omdat die hun handen en hotels vol hadden aan en door het voetbal.

Geplaatst op 2016-07-05, in RTV-matig, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

1. Dan moet het extra mooi zijn de Tour te volgen, je herkent de meeste plekken. Ik ben er jaloers op.
    De renners zeggen me niets maar om die herkenning kijk ik af en toe.
    Dit jaar zit er niet veel voor me bij :/

2. Mooi als je die plaatsen allemaal bezocht heb. Dat geeft een beetje extra glans aan de tour

3. @Bertie en Sjoerd: Vooral in het begin van webminlog en nog eerder op m’n website nam ik jaarlijks de route van de Tour de France door om te zien of ze wegen gebruiken waar ik al eens had gefietst. De laatste jaren doe ik dat veel minder, ook al omdat nog wat eerdere fietsvakantieverslagen door webminlog en m’n websiteprovider van het web zijn verdwenen.

Deze keer had ik aanvankelijk alleen voor mezelf even gekeken en toen die leuke opname van de torens van Angers in beeld kwam bedacht ik er toch maar weer een beetje over te bloggen.

Kijken naar de Tour doe ik graag en dan vooral om de opnames vanuit de helicopters. Maar dat doe ik ook juist graag op plekken waar ik (nog) niet heb gefietst. Zo kan ik een leuk idee opdoen voor een volgende vakantie.

4. Twee jaar geleden waren we in Saumur, Normandië ben ik ook aardig bekend mee, ooit zijn wij van daaruit een paar dagen naar Guernsey geweest. Mooie ervaring. Dit jaar zal ik weinig tot niets van de Tour zien. We zijn in Bourgondië en daar komt de Tour niet doorheen en tv kijken op vakantie doen we niet. Zonde van het mooie weer. Dan zitten we liever buiten

5. @Hanscke: Ik begreep dat julie in het zuidelijke deel van de Morvan zitten, daar gaan de tourrenners op de voorlaatste dag in een vliegtuig overheen.

6. Inmiddels een drone-opname van de bovenste afbeelding (die ik uit de reguliere uitzending heb gehaald) gevonden.