Jul-10: Boswachters en Provincialen

In de afgelopen dagen heb ik m’n overzicht met Regionale Blogs bijgewerkt. Dat begon met een stel boswachters van Staatsbosbeheer (SBB). Sommigen zijn samengegaan per provincie, waardoor de naam van de URL(plek op het web) wijzigde.

Er zijn ook wat bloggers bijgekomen en afgevallen. Sommige blogs werden langer dan een kwartaal niet meer bijgehouden en ik wil de lijst graag actueel houden. De aanwas van bloggers die regelmatig over hun eigen regio, stad, dorp of streek schrijven valt nog altijd tegen. Tips zijn van harte welkom. Wel vond ik wat blogs die provinciaal in de weer zijn, ter promotie van hun provincie of bijvoorbeeld hun ‘toal’. Ik vond er 6 en die staan nu onder de provincie-afkortingen.

Omdat ik fietsen ook als een regionale bezigheid beschouw, heb ik daar al wat langer een deel voor ingeruimd. Helaas mankeert veel aan die sites. Sommigen worden totaal niet bijgehouden en anderen hebben geen goed werkende RSS. En dat laatste kunnen zij simpelweg in het beheer aanvinken. Als bijvoorbeeld de Vlaamse Fietsersbond dat nu ook even doet, dan kan ik ze weer linken met het laatste bericht.

Ik overweeg nog niet om er mee te stoppen. Simpelweg omdat het weinig tijd neemt en het me niet in de weg staat. Van echte promotie is het nog nooit gekomen. Inmiddels zou dat wel kunnen. Dwz bij iedereen die op de kaart staat een klein berichtje achterlaten dat dat zo is.

Ben met zijn bloggers-lijst op Blogtrommel.superstart.nl promoot overigens ook niet actief. Onder de rose en blauwe kolommen met blogsters en bloggers heb ik een icoon met link toegevoegd naar zijn overzicht.

Geplaatst op 2016-07-10, in Webmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Leuk en handig, die links naar de SBB-sites. Ik denk dat ik helemaal vergeten was dat die ook in je NL-kaartje stonden, het is net alsof ik ze voor het eerst zie :-)

  2. Ik zie ik sta er ook nog op….

  3. @Jolie: Ja, de boswachters had ik op de kaart al een flink tijdje in het bosgroen, daardoor vallen ze minder op.

  4. RSS aanvinken: ik blijk dat te hebben gedaan, maar zonder ook maar het flauwste vermoeden te hebben van wat dat is.

  5. @Emigrant met moeilijke naam: RSS staat bij wordpress.com standaard aan. Je kan het wel uitvinken of kiezen dat ontvangers een uittreksel krijgen of het volledige bericht.

    Ik heb bovenin een link onder RSS naar de wikipediapagina gezet. Het systeem is een jaar of 10 en kan je gebruiken in je browser. Die kijkt dan of er voor de door jouw geselecteerde websites nieuwe berichten zijn. Het werkt beter dan het volg-systeem dat je een mailtje stuurt. Daarvoor moet je een mailadres aan bijvoorbeeld wordpress toevertrouwen. RSS werkt zonder een mailadres. In de browser verschijnt vaak een oranje knop als er RSS beschikbaar is.

    Maar dat RSS kan ook gebruikt worden door widgets die in een lijst het laatste bericht laat zijn. Op die Blogspot met Regio Blogs gebruik ik 5 van die lijsten.

  6. Marthy schreef bij Sjanne: ‘Leuk! Jammer dat hij Frankrijk er niet even bijpakt.’

    Een goeie vraag en een dilemma waar ik al langer mee zit. De kaart wil ik niet groter maken. Dwz een groter gebied waardoor de kaart miezeriger wordt en de bloggers in NL er niet meer op kwijt kan. Om die reden kan ik de West-Vlamingen er ook niet goed op krijgen.

    Daarbij wil ik niet dat het een expat-, vakantie- of reisoverzicht wordt. Daar zijn voldoende andere websites voor. Het gaat om de dagelijkse ervaringen in het gebied waar je je thuisvoelt en deelneemt aan het sociale leven. Vakantieverhalen zijn vaak vrijblijvend en door een roze vakantiebril. Met Emigrant en Hotelletje in Beieren zit ik dus niet zo. Zij zijn respectievelijk Hes en Beieraars en zijn nog maar zelden in NL te vinden. Ze staan ook maar een beetje aan de zijkant van de kaart, omdat daar wat lege ruimte is. En ook omdat ze nog wel in het Nederlands bloggen.

    Bij Marthy en Martin (Les Marts) zit dat net iets anders. Die zitten de 7 warme maanden in de Ardèche en de andere 5 in de Krimpenerwaard. Ik vermoed overigens dat ze een NL paspoort hebben en hier belastingplichtig zijn. Nu zijjn hun verhalen over de Ardèche zeker anders dan van iemand die daar alleen vakantie viert en niet van het caravanpark komt. Maar ik vind de verhalen over de Krmpenerwaard ook lezenswaardig.

    Ze staan dus al in de lijst bij de bloggende dames, aangezien Marthy het actiefst is op hun site. Mogelijk plaats ik ze later gewoon in de Krimpenerwaard, omdat daar op de kaart nog wat ruimte is.

    Nu zit ik alleen nog met een verre neef die recent naar Canada is geëmigreerd en daar een Nederlands blog over schrijft.

  7. @Xi, zomaar een ideetje: kun je de verre-neef-in-canada in je kaart niet kwijt in de Noordzee, met een pijl die kant uit? Er zullen vast niet héél veel NL-bloggers in Canada bijkomen?

  8. @Jolie: Dat was een half grapje om aan te geven dat je steeds verder weg gaat en uiteindelijk de hele wereld af moet struinen om te zien of bloggers er na een paar jaar weer mee stoppen. En idd mijn kleinachterneef is gestopt met z’n blog en is nu alleen nog actief op Facebook. Nou ging de rest ook alleen maar over vissen en opgroeiende kinderen, daar mist een Canada-geinteresseerde niet zoveel aan. ;-)

  9. @Sjoerd: Niet zo gek, er staat onder je blog iets van een Parkstad en regelmatig laat je iets zien uit de omgeving.

  1. Pingback: Op de kaart | Sjannesblog

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

