Jul-11: Egmond aan ZeePaard

Een ruime maand eerder had ik als eens bericht over de zogenaamde Paardenparade, een aardig project met levensgrote stenen knollen. Het zijn dus forse werkpaarden, voorzien van een beschildering of andere opvallende bekleding. Naast de 5 eerder beschreven paarden, zijn er weer wat verse geplaatst en 1 daarvan staat aan het begin van Egmond aan Zee.

Een leuke reden om daar eens naartoe te fietsen. Een ritje via Egmond doe ik circa 20 keer per jaar, maar de laatste keer was alweer een ruime maand geleden. Onderweg kwam ik langs de beruchte Hoeverweg-bunkers. En zoals immer liepen daar wat paarden van het rankere type rond.


Vlak voor de fietstunnel naar Egmond aan den Hoef lag een serie paardenkeutels op het fietspad. En niet veel verder stond er een bord over de Kermiskoers. De Kermis was al gaande en ik liep deze keer niet vast op de Herenweg waarop ze elk jaar deze kortebaan-wedstrijd houden. Achteraf begreep ik dat dat gedraaf al een dag eerder had plaatsgevonden. Ik moest wel om de Kermis zelf heen en kwam zo langs deze Eenhoorn, die ik ook onder de paardachtigen schaar:

Kortom al behoorlijk wat paardengedoe voordat ik het paard van de parade zag. Op de rug van deze zit een soort Gremlinachtig hondje. Aan de zijkant was een trappetje, zodat dat best op de rug kon zitten. Geen idee wat de diepere gedachte achter dit geheel was. Wel zag ik een jonge vrouw fotograferen. In haar fietsmand zat een klein hondje en op haar buik droeg ze helemaal een miniversie. Ze was duidelijk aangetrokken door dat blauwe hondje dat op het paard zat.

Na een ijsje in het centrum ging ik alweer snel huiswaarts. Het waaide nogal en ik had geen zin in een veel groter rondje. Wel ging ik deze keer langs de Zeeweg en via Heiloo. Dat is niet veel om, maar wel lekker luw. En op dat fietspad was het ook een aantal keren flink raak met paardenmest. Alleen hier lag het al wat langer en was het uitgereden. Op de foto links die van de Hoeverweg en na een tijdje wordt het dan zoiets als de foto rechts:

Toevallig had de regionale Fietsersbond hier een artikel over geschreven. Met het aantrekken van de economie is er ook weer meer geld om op een paard te zitten en neemt het besmeuren van de fietspaden toe. Dat leidde tot een uitglijer van een tourfietser en de inzet van de ambulance en politie.

In de meeste gemeentelijke APV’s staat dat paardenuitwerpselen op dezelfde manier geruimd moeten worden als die van een hond. Maar hondenpoep heb ik bij dit fietstochtje niet gezien. Maar nog opvallender is dat ruiters (en daar bedoelen ze paarden met een opzittende mee) volgens de KNHS helemaal niet op een voetpad, fietspad of fietsstrook mogen komen. Kortom die mogen niet door een fietstunnel, als die fietstunnel geen berm heeft. En als de ruiters het advies van hun belangenorganisatie opvolgen, dan had ik dus onderweg niets op de fietspaden gevonden.

Zo’n stationair stenen knol is nog niet zo’n gek idee, die poept hooguit grind en dan mooi op 1 plek redelijk ver van het fietspad.

Geplaatst op 2016-07-11, in Fietsen, Kunstmatig, Milieumatig, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Mensen zijn van natuur luie wezen en als ze op een paard gaan zitten helemaal, laat staan dat ze dan nog de rommel achter hun kont opruimen. Ze hebben natuur niet zo’n trappetje (leuk woord als je de klemtoon verleg) mee om af en op het paard te klimmen.
    Winterdag ligt er ook weleens paardenpoep op het fietspad en als het dan bevriest en in het donker wordt zo’n bult nog een vervelend obstakel.

  2. Je mag niet generaliseren, maar de meeste paardrijders hebben een hoge dunk van zichzelf volgens mij…

  3. De Hoeverweg-bunkers ken ik nog van vroeger, toen ik er dagelijks langs kwam op de fiets op weg naar en van school (1970 – 1974).

  4. Mooi paard,het hondje maakt het af!
    Over paardenpoep op fietspaden blogde ik jaren terug , hoe ergerlijk we dat vonden. Dat er speciale paardennetten bestonden om de drollen op te vangen. Niet dat dat van mij hoeft, laat ze liever in de berm lopen als ze dan zo nodig de weg op willen.
    Er kwam weinig instemming van ruiterszijde.
    Ze vonden hondenpoep erger, het was maar droog spul, het kam niet vaak voor, de berm was smerig/gevaarlijk/lastig, fietsers konden makkelijk om de poep heen rijden en nog zo wat.
    Geef mij dat stenen paard maar.
    ps
    Paardrijders in de duinen vond ik ronduit brutaal maar daar viel de poep niet op ☻

  5. @Bytheway; Een tappetjesbestijger is daarbij een trappist. ;-)

  6. @Sjoerd: Er zijn er genoeg die het natuurlijk goed doen en een schepje meenemen. Toch zou het mij niet verwonderen dat het vooral in de jonge dames zit, die zoiets opruimen maar vies vinden. Je hoort ook niet goed of een paard wat laat vallen als er geluid is van autoverkeer. Bedacht dus onlangs dat ze een fluitje in de reet van het paard moeten stoppen. ;-)

  7. @Blewbird: Er staat daar nog altijd een redelijke verzameking, zeker als je die aan de noorkant bij het voormalige vliegveld ook meerekent.

  8. @Bertie: Wat op deze plekken loopt zal voor een deel zeker ook de duinen in gaan, zo ver is dat niet.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

