Sep-02: QR-Code FTW

Niet WTF. Voor alle duidelijkheid gaat het om de FietsTelWeek die tussen 19 en 25 september wordt gehouden. Er wordt op dit moment publiciteit aan gegeven en ik vroeg me af waarom daarbij de QR-Code niet wordt ingezet. Op een mailtje aan de FietsTelWeek-organisator heb ik nog geen antwoord gekregen, die denkt er nog over na.

De fietstelweek gebeurt met een gratis app, die op een smartphone met GPS bij gaat houden waar mensen fietsen. Dat is al eens eerder gebeurd en toen vond ik de deelname in de regio Alkmaar bedroevend laag. Zo laag dat de resultaten (waar ik bij in kan loggen) onbruikbaar zijn. Ik ben het dus met de regionale Fietsersbond eens dat deze keer de deelname beduidend hoger moet zijn.

Punt is dat er in onze regio al een paar decennia geen meting meer is gehouden waar en hoeveel fietsers rijden. Zelf heb ik een redelijke indruk, maar graag zie ik dat ondersteund door data. En als de gemeentes en provincie zelf niet meer meten, dan is de fietstelweek een aardige alternatief.

Maar dat moet dan niet door 2 ligfietsers in een cigaar gebeuren, maar door alle fietsers. Dus ook scholieren, woonwerkfietsers, mensen die op de fiets naar de winkel gaan, recreatief een rondje fietsen en noem maar op.

Wel een beetje maf dat ik hiertoe oproep terwijl ik zelf niet meedoe. Mijn smartphone ligt nog naast m’n mobieltje, horloge en stropdas in de winkel. Ik ben dus zeer ongebonden en als ik er niet over zou bloggen, dan weet ook niemand waar ik op de fiets uithang.

Wel leek het me handig om een QR-code in te zetten voor de laagdrempeligheid. Dus bij stallingen, op scholen en winkelprikborden een QR-code ophangen zoals hierboven. Maatje ansichtkaart is groot genoeg. Fotootje maken met de smartphone en meedoen.

De QR-code (Quick Response) bestaat al wat jaren en in het begin zag ik ze vaak. Tegenwoordig lijkt dat minder te worden. Nou let ik daar niet echt op. Zonder smartphone is het met een gewone camera wat omslachtiger. Het kan wel zoals deze foto die ik toevallig een paar dagen terug maakte.

Over ruim 200 meter maximaal (en uit de losse pols) ingezoomed kwam er een webadres naar een presentatie over de plannen met de oude Ringersfabriek.

Dit grote QR-bord hangt er alweer een paar jaar en nu pas liet ik ‘m online decoderen. Op die manier gaat een QR-code voor de FTW natuurlijk niet werken.

De vraag is hoe jullui met de QR-code omgaan. Zit het op je smartphone of heb je er een speciale app voor nodig? En gebruik je het wel eens, nooit of juist regelmatig? En zou het beter werken als je het bovenstaande kaartje ergens zag, ten opzichte van iemand die een foldertje op die plek uitdeelt en waarvan je het webadres moet overtikken?

Geplaatst op 2016-09-02, in Alkmaar, Fietsen, Webmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Af en toe gebruik ik de QR code wel als het me interessant lijkt, voor mij is het meer kladblok, even kijken wat het is en dan wissen.

  2. Ik heb net als jij geen smartphone. Geen idee of anderen hem wel veel gebruiken. Ik vermoed vooral als het voor de gebruiker zelf interessant is. Als het voor je gevoel voor een ander is, al is het ook in jouw belang, dan doe je minder moeite. Of het nu met een QR-code is of op een andere manier.

  3. Ik heb voor zover ik me kan herinneren die code één keer gescand, in het buitenland bij een soort kasteel. Ik vind het omslachtig eerlijk gezegd. Je moet die app tussen alle apps op je phone opzoeken, camera goed stilhouden… Veel sneller Google ik even iets.

  4. @Margo: Die op dat gebouw is 3 bij 3 meter, maar ik zie ze ook zo groot als een postzegel. Zelf denk ik dat ongeveer maatje ansichtkaaart (10 x 10 cm) nodig is om op te vallen en dat het scannen dan goed gaat als het op ooghoogte is en op een plat vlak dat goed belicht is. Zo hebben we hier een standbeeld met zo’n code op een metalen plaatje. Ongeveer 7×7 cm en 50cm van de grond. De kans is dan groot dat een camera dan op de grond scherp stelt. Maar ook in een donkere ruimte zal het resultaat eerder bewogen zijn.

    Bij dat standbeeld, waar ik zeer regelmatig langs loop, heb ik nog nooit iemand een camera op dat paaltje zien richten. Tegenwoordig heeft dat geen nut meer, de code is er afgesleten. ;-)

  5. @allen; De doelgroep is eigenlijk 25min. Helaas komen dat soort mensen niet veel op dit blog, dus ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van de (klein-)kinderen.

  6. Ik denk dat de jeugd ook sneller iets googelt. Nadere inspectie (er blijkt een geschiedenis opgeslagen te zijn van wat ik gescand heb) heb ik wel vaker dan 1 x zo’n code gescand, wel vijf keer! Ik scande gisteren de code op het doosje aardbeien dat ik gekocht had, maar de link waarnaar het verwees was dood.

  7. Ik kan wel eens op Facebook vragen wie zo’n code wel eens scant. Niet dat ik zoveel ‘vrienden’ heb en dat die zo jong zijn maar via mijn kinderen misschien. Wordt vervolgd.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

